לצד ההתקדמות הטכנולוגית העולמית, חברות רבות בעולם עמלות על פיתוח וייצור אב טיפוס מתקדם וחדשני של רכב מעופף למגוון שימושים. כאשר מטרת העל של החברות, היא הגברת הנגישות התחבורתית, והקלה על העומסים בכבישים.
בשבוע שעבר, ולאחר שנים רבות של המתנה, פרסמה רשות התעופה הפדרלית (FAA) תקנות סופיות עבור כלי טיס חשמליים הממריאים ונוחתים בצורה אנכית (eVTOL), שתהיינה לדבריהם הדרך לעתיד התעופה. מדובר בקטגוריה חדשה של כלי טיס, הראשונה מאז הוצגו המסוקים בשנת 1940, שתשמש למגוון שירותים כגון מוניות אוויריות, משלוחים אוויריים וחילוצים.
במסגרת התקנות, ה-FAA קובעת הנחיות להכשרת טייסים ודורשת רמות מינימליות של גובה מינימלי בטוח וראות. מנהל ה-FDA, מייק וויטקר, ציין כי “זהו שינוי היסטורי שיאפשר את הרחבת פעולות התעופה המתקדמת בעתיד”.
כלי הטיס המוגדרים כ-eVTOL, מסוגלים להמריא ולנחות כמו מסוקים, אך לטוס כמו מטוסים. עם זאת, בשנת 2022 ה-FDA שינה את הכיוונים והחליט על הצורך בהסמכה תחת קטגוריה חדשה.
לפי התקנות החדשות, יידרשו טייסים לעבור הכשרה מיוחדת, ואפילו יוכלו להשתמש באותו סט בקרים לטיסה, בניגוד לדרישות הקודמות שדרשו שני סטים.
כיום, מוניות מעופפות פועלות בעיקר באסיה, ואין עדיין כלי טיס חשמליים פועלים מסחרית בארצות הברית, אך חברות רבות בעולם מתכננות להשיק שירותי מוניות אוויריות בשנים הקרובות, ביניהן חברות רבות שבדרך להשגת האישורים הנדרשים.