זה קרה בחורף האחרון. בישיבה חשובה בצפון הארץ, עלו על סטארט אפ חדשני ומרענן לייעול המגביות לטובת הישיבה בקרב הנדיבים והתורמים שבחוצה לארץ. עד היום, רבני הישיבה שנסעו למגביות בגולה, נאלצו לסחוב איתם שלל אביזרים בכדי להראות ולהרשים את התורמים; אלבומי תמונות משלל זוויות הישיבה, קונטרסי חידושים ועוד ועוד. בשנים האחרונות, עם התקדמות הטכנולוגיה, אף הופקו מספר סרטוני תדמית לישיבה, אך זה כבר העולם 'של פעם'.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בחורף האחרון רכשה הישיבה סט משקפי מציאות מדומה, ובמקביל ערכה סרט מקיף בכל פינה בישיבה, כאשר השיא היה בהסרטת היכל בית המדרש ההומה והרותח מקול הלימוד. כך שאמנם התורם נמצא הרחק מהישיבה – אך באפשרותו לראות ולשמוע וממש לחוש את אווירת הישיבה. ואכן, היקף התרומות והצלחת המגביות בקרב הנדיבים – מלמדים על הצעד הנכון.
בעשור האחרון פרצה לחיינו המציאות המדומה. אמנם בצעדים קטנים, אך ככל שהטכנולוגיה התקדמה והחברות השונות פיתחו שלל דגמים ויכולות, השימוש בטכנולוגיה זו התרחב לכל תחום אפשרי.
מהי "מציאות מדומה"?
מציאות מדומה או מה שמכונה גם Virtual Reality – VR היא טכנולוגיה המאפשרת לאדם לחוות מציאות השונה באופן מוחלט מהמציאות שבה אנו חיים. הטכנולוגיה הזו פועלת באמצעים ייחודיים וייעודיים כמו קסדה או משקפיים המיועדות למציאות מדומה ודרכם אנו יכולים לבצע כל מיני פעולות ותנועות בתוך מרחב שאין לו קשר לחיים האמיתיים בהם אנו נוכחים ברגע הזה.
באמצעות מציאות מדומה אנו יכולים לצלול למעמקי הים ולשחות בין דגים, לטוס למאדים או לעבור דרך מערכות גוף האדם השונות. החידוש בשפה הוויזואלית של מציאות מדומה היא היכולת לתכנן את החוויה, לרגש, לחדש, להפתיע, לחזק מסר ולהקיף את הצופה בתוכן עם מציאות אמיתית ומרתקת. כאשר החוויה היא אישית והמשתתף מחליט באופן עצמאי מאיזו זווית הוא יצפה במיצג.
דוגמה נפוצה היא משקפי מציאות מדומה כמו Gear VR, DayDream, Oculus Go, Mirage Solo, HTC Vive, או אפילו Google Cardboard שעשוי מקרטון וזוג עדשות. משקפי מציאות מדומה כוללים בדרך כלל מסך או אפשרות לחיבור מכשיר טלפון חכם כמסך ועדשות שמאפשרות לצפות בו, כך שהצופה רואה את הסביבה המוקרנת לו במקום את הסביבה האמיתית.
בענף הנדל"ן
אחד התחומים שבהם השימוש במציאות מדומה רק גובר מיום ליום הוא ענף הנדל"ן. הן במכירת דירות בפרויקטים עתידיים והן במכירת דירות במקומות מרוחקים, בעיקר בחו"ל. שיווק נכסים שטרם נבנו או נכסים מעבר לים, מהווה אתגר של ממש בשל תחושת אי הוודאות בקרב הלקוחות הפוטנציאליים: החשש שהפער בין הדמיון למציאות יהיה גדול, מהווה חסם קנייה בקרב רוכשים אפשריים שלא יודעים איך תיראה הדירה המוגמרת או הדירה הפוטנציאלית במנהטן. גם כאשר מוצגים ללקוחות הפוטנציאלים שרטוטים, סרטוני תדמית (או אפילו תמונות של המקום - במקרה של בית בחו"ל), הם לא תמיד מצליחים להכניס את המתעניינים אל תוך החוויה.
כל אלו, מקשים על המתעניינים בדירה לדמיין איך ייראו החיים שלהם בה, כשברוב המקרים מדובר בהשקעה הכי גדולה בחיים. כדי לצמצם את מרחב אי הוודאות ולהכניס את הלקוחות הפוטנציאלים אל תוך החוויה, נכנס השימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה. במקום שיצפו בתמונות או בשרטוטים ויישארו פאסיביים, בצורה זו של שיווק נדל"ן - הלקוחות הפוטנציאלים יכולים להיכנס אל תוך עולם שבו הם מטיילים בתוך דירה וצופים בה בגודל טבעי, עוברים מחדר לחדר, מביטים למטה ורואים את הריצוף, מביטים לצדדים ורואים את שאר חלקי הדירה. הם יכולים ללכת לכיוון המטבח ולהתרשם מהארונות, מהתאורה, מצבע השיש ועד לאקססוריז המונחים עליו. לאחר מכן הם יכולים לחזור לסלון, לשנות את צבע הספה, להתרשם מהנוף הנשקף מהחלון, ואפילו להרגיש את הבריזה במרפסת.
גם במשרדי האדריכלים החל לפרוח השימוש במציאות מדומה. כאשר הלקוח יכול לסייר בתוך ביתו החדש או המשופץ, לחוות את דעתו על גודל החללים; גובה התקרה; צבע הקירות או סגנון הריצוף.
בעולם הרפואה
בניתוחים: השימוש במציאות מדומה בניתוחים (Virtual reality in surgery), תורם לכך שהמנתח יכול לראות את הדמיות האנטומיה והפתולוגיה של המטופל בתלת-מימד, בעודו מנותק לחלוטין מהמציאות האמיתית. ואף יכול לשנות את התוכנית הניתוחית באמצעים מוחשיים תוך הקטנה או הגדלה של תמונת האיברים באזור הניתוחי.
עד לשימוש בטכנולוגיה זו, המנתח ראה את כל המידע בדו-מימד בהתאם לתפיסה המרחבית שלו. בעזרת משקפי מציאות מדומה, הוא רואה את כל הדמיות ה-CT וה-MRI בתלת-מימד. כך ניתן על בסיס המידע הוויזואלי להכיר לדוגמה גידול סרטני מכל ההיבטים, ובאמצעות כך, ההכנה לניתוח מדויקת הרבה יותר ומספקת מידע היכן בדיוק ממוקם הגידול ומהי הדרך הטובה להסירו.
בשיקום: באיכילוב, בני ציון, בית לוינשטיין ועוד מרכזי שיקום, משתמשים בטכנולוגיית מציאות מדומה כאמצעי לשיקום רפואי. כך למשל בשיבא, הפעולה מתבצעת באופן הזה – המטופל נכנס לחדר חשוך המדמה ים, עולה על סיפון של סירה, נקשר ברתמות לחרטום, כשהמטרה שלו היא לשמור על שיווי המשקל בעודו מיטלטל על גבי הגלים שהופכים סוערים יותר ויותר. מטרת המתקן לסייע בשיקום אנשים שנפגעו, באמצעות סדרת אימונים המסייעים בשיקום הפרעות תנועה, יציבה והליכה ובעיות בשיווי המשקל.
בצבא
יחידה 9900 שבאגף המודיעין משתמשת רבות במציאות מדומה. היחידה אמונה על משימה חשובה: איסוף מודיעין ויזינטי (ויזואלי) וגאואינטי (גיאוגרפי) בעזרת אמצעים שונים ומיוחדים כמו רחפנים, מטוסים ואפילו לוויינים. כל המידע הזה - מועבר לצוותים בתוך ומחוץ ליחידה. אלו, מעבדים, מנתחים, ומפיקים ממנו מסקנות רלוונטיות לבניית תמונת המצב המדויקת ביותר ותכנון אסטרטגי.
אנשי היחידה יודעים להביא את הלוחמים לשדה הקרב גם לפני שיגיעו אליו באמת, והם עושים זאת בעזרת אמצעים טכנולוגיים חדשניים שהחיילים מפתחים בעצמם. מתחילת המלחמה, ביחידה פועלים ללא הפסקה כדי לדייק את התוצרים האלו אפילו יותר, ולהנגיש אותם עד הקצה המבצעי.
גם ביחידת העילית של חיל ההנדסה - יהל"ם, החליטו לרתום את הטכנולוגיה לטובת התמודדות עם אחד האתגרים המורכבים ביותר: לחימה תת-קרקעית.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
במסגרת הכשרת הלוחמים משתמשים ביהל"ם במשקפי מציאות מדומה, כאשר מטרת השימוש היא להגדיל את הוודאות של הלוחמים בזמן לוחמה תת-קרקעית, וכל לוחם שייכנס למנהרה אמיתית לא יצטרך לנחש מה יפגוש, ותוואי השטח והמאפיינים שהוא יראה במשקפיים יהיו דומים למה שהודרך אליו בהכשרה.