ברכה אחרונה
כולם יודעים, שמי שאכל כזית צריך לברך ברכה אחרונה. כמה זה כזית? אף אחד כמעט לא יודע. אוכלים עוגיה אחת, חייבים בברכה אחרונה או לא? שתי עוגיות? שלש? כמה בדיוק? ומה קורה אם אוכלים שתי עוגיות ושלש יחידות ביסלי? הגיע הזמן, שלפני שאוכלים לבדוק - כמה זה השיעור שחייבים עליו ברכה אחרונה. לא לשכוח לברך, ולא לפטור את כל הספקות בטענה - ספק ברכות להקל.
הלוואות
מי שמבקש הלוואה, אם יש לנו כסף חייבים לתת לו. אפילו במקרה שבו אנחנו עלולים להפסיד את ההלוואה, כמו לפני שנת השמיטה (אם אין פרוזבול) אומרת התורה: השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל לאמר קרבה שנת השבע ורעה עינך באחיך האביון ולא תתן לו. הגיע הזמן, שכשמישהו יגש לבקש הלוואה, או השאלה של חפץ, שגם אם זה קשה, וגם אם אנחנו ממש לא רוצים, שנתן לו בשמחה.
חנופה
מי שעובר עבירות, אסור להחניף לו. התורה אומרת "ולא תחניפו את הארץ". אם מישהו עובר על איסור ואנחנו משבחים אותו, חלילה, אנחנו עוברים על איסור חנופה. וזה עוד לפני מצוות התוכחה שחייבים להוכיח את מי שעובר עבירות. ולא לשכוח, כת חנפים לא מקבלים פני שכינה. הגיע הזמן, שכשנשמע מישהו צועק על השני ומעליב אותו, לא נאמר לו "הכנסת לו טוב"... אלא ננזוף בו. ואפילו אם נשתוק זה יותר טוב מלהחניף.
ברכות בגן חיות
מי שהולך לגן חיות ורואה קוף או פיל, צריך לברך "משנה הבריות". כל חיה משונה שרואים צריך לברך עליה. גם כל חיה משונה צריך לברך עליה משנה הבריות.
רואים אדם נכה: אם הוא נכה מלידה, צריך לברך משנה הבריות. אם נהיה נכה במהלך חייו, צריך לברך ברוך דיין האמת (אם זה מצער אותנו).
וכמובן לא לשכוח, לא לברך בפניו כדי שלא יעלב (הנכה, לא הקוף).
גניבת דעת
אסור לגנוב את דעת הבריות. מה זה אומר? אסור לנו לגרום למישהו שיחשוב שעשינו לו משהו טוב, אם באמת לא עשינו. נותנים למישהו מתנה זולה? לא לגרום לו לחשוב שהיא יקרה, והוא ירגיש שהוא חייב לנו טובה. נכנס אלינו מישהו לחנות - אסור לומר לו "לך אני עושה הנחה" אם באמת עושים לכולם הנחה.
לשון הרע על הרבים
אסור לספר לשון הרע, כולנו יודעים, אבל לספר על הרבים זה הרבה יותר חמור. מי שמספר לשון הרע על הרבה אנשים צריך ללכת ולבקש מחילה מכל אחד ואחד מהם. ספק גדול אם זה בכלל אפשרי. ולא לשכוח, לשון הרע הורגת שלושה, המספרו, השומעו, וזה שנאמר עליו. אם סיפרנו על הרבים, מי יודע כמה אנשים אנחנו הורגים. הגיע הזמן, שנפסיק להכליל ציבורים שלמים. לא נספר על הפרסים שהם קמצנים, גם אם זה נכון - וזה לא, ולא נספר על מרוקאים שהם עצבניים, גם אם זה נכון. לא תשא עדה אל עדה חרב ולא ילמדו עוד מלחמה.
שכר שכיר
מי שעובד אצלינו, צריך לשלם לו באותו היום, זו גם מצווה לעשות כך, וגם עבירה לא לעשות כך. מי שעובד אצלנו היום, צריך לשלם לו היום - עד השקיעה, לא דקה אחת אחרי. מי שעובד בלילה צריך לשלם עוד באותו הלילה ולא לחכות למחר. הגיע הזמן, שלא נאמר לבייביסיטר "נשלם לך מחר על כל השבוע". שניתן לכל מי שעשה לנו עבודה - את כל הכסף, ועוד היום. ולא לשכוח - כל יום ויום זה איסור.
נטילת ידים לפני פירות
לפני אכילת פירות רטובים, צריך ליטול ידים. בלי ברכה, אבל עם כל שאר דיני נטילת ידים. אוכלים אפרסק שטוף? קודם נוטלים ידים. פותחים קופסת שימורים, קודם נוטלים ידים. גם אם אוכלים עם כף או מזלג, לפי רוב הפוסקים צריך ליטול ידים, אלא אם כן זה דבר שאף פעם לא רגילים לאכול עם היד.
גוי? יפה?
אסור לומר על גוי שהוא יפה. התורה אמרה "לא תחנם" לא תתנו להם חן. וגם אסור לתת להם מתנת חינם. נתתם טיפ למלצר גוי? תחשבו פעמיים אם זה מותר או אסור. [אם גורם לו שמכאן ולהבא ירצה יותר לעבוד ולעזור מותר]. סיכמתם על מחיר עם נהג מונית ערבי? אל תוותרו על העודף.
לימוד זכות
בצדק תשפוט עמיתך. אם רואים שמישהו עושה משהו רע, צריך ללמד עליו זכות. לעולם לא נכתוב למישהו מה עשרת הדברים שהוא צריך לתקן. תמיד נכתוב לעצמינו מה עשרת הדברים שאנחנו צריכים לתקן.
יש לכם הארות הערות או גערות? רוצים כתבות על תחום מסויים? רוצים לקלל אותנו כדי לקצר לנו את הגהנום? לכל זאת ועוד תוכלו לפנות למייל: yb@kikar.net