יום כיפור הפך מזמן ליום שעליו אין כמעט מחלוקת בין חילונים לבין חובשי כיפות. לפתע, כולם אחים - כולם מבקשים סליחה זה מזה. המחלוקות בנושאי דת ומדינה אינם בר-קיימא מכניסת עד סיום הצום.
מעבר לשמירת המסורת היהודית, יום כיפור עבור אלו שלא שומרים אותו, הוא מכונה "יום הבלי". המועדונים המסעדות והצרכניות לא פותחים את שעריהם. ומי בכלל מדבר על מוסיקה כשרוב הזמרים מנותקים מהסלולארי ומחוברים למחזור בבית הכנסת?
אחד מאותם זמרים שנוהגים כך הוא קובי פרץ, זמר ישראלי חילוני מוכר: "ודאי שאני שומר יום כיפור, כך אני נהגתי מאז ומתמיד". הוא אומר בשיחה עם "כיכר השבת".
"כל עם ישראל הם חילונים וכל עם ישראל הם חרדים, כל העניין של לשמור את היום הזה הוא עניין של אמונה, כל אחד בדרך שלו. כך גדלתי וחונכתי. גדלתי בבית מסורתי שבו שומרים שבת ויום כיפור. ואני מניח תפילין בכל בוקר".
מלבד יום כיפור, פרץ נוהג ללכת מידי ערב לאמירת סליחות ברוב עם. השבוע ניתן היה לראות אותו בבית הכנסת במגדלי משה אביב ברמת גן. "השתתפתי בסליחות ושמרתי את חג ראש השנה" הוא מספר.
הזמר המזרחי, לא חושש שחלק מחבריו לתעשייה רואים באופן מוזר את עניין שמירת החגים כשמדובר באדם המקיים אורח חיים חילוני, "כל אחד יכול לראות את זה בצורה שלו. אני לא חושב מה הצד השני יחשוב עלי, אלא מה שמעניין אותי זה מה שאני אמור לעשות. טוב לי עם זה שאני מקיים את המצוות האלה".
פרץ לא הזמר המזרחי היחיד ששומר על חלק מהמורשת היהודית, לצידו נמצא הזמר מאור אדרי, הצעיר ממנו ב-14 שנה. "כמובן שאני שומר את יום כיפור". הוא אומר בהתרגשות בשיחה עם "כיכר השבת".
"אני משתדל לקיים את כל המצוות האפשריות" הוא אומר ומסביר את הקשר שלו לדת, "גדלתי כך מילדות וראיתי שכל משפחתי נוהגת כך. אני יודע שהקדוש ברוך רוצה שנצום, ואני הקטן מאמין בבורא עולם".
בניגוד לפרץ, לאדרי קל יותר מבחינת ההסתכלות מצד הסובבים אותו, "כל חבריי החילונים שומרים את יום כיפור ומשתדלים להניח תפילין בכל בוקר, זה לא משהו מוזר. אנחנו לא מהחילונים המתנגדים לשמירת יום כיפור ויום שבת, ההפך".
ומה עם קבלה לעתיד? "אני לא שומר ראש השנה, אני לא צדיק גדול אבל בעזרת ד' שאתחתן ואקים בית, אני מתחייב לשמור את כל החגים". הוא מפתיע.
שומרים ומתחברים, בגלל שאין כפייה
אתם זוכרים אותו בעקבות לא מעט מאבקים שהוגדרו נגד הדת, במאבקים נגד איסור תחבורה ציבורית בשבת הוא תמיד נמצא בפרונט. אבל ביום כיפור תמצאו אותו כאחד האדם - חובש כיפה ומתפלל בבית-הכנסת. קוראים לו מיקי גיצין מנכ"ל תנועת 'ישראל חופשית' שמצהיר נחרצות: "בוודאי שאני שומר".
"יום וכיפור וראש השנה ומועדים נוספים הם חלק מהדרך שלי כיהודי, כישראלי, להתחבר למורשת ארוכת השנים, אבל מתוך בחירה - מתוך הזדהות".
יש לו הסבר מדוע לא מעט חילונים משתדלים לשמור דווקא את יום כיפור, "מעניין לדעת שיום כיפור הוא אחד הימים היחידים בשנה שלא קבועים בחוק אלא הציבור הישראלי שומר אותו מתוך אהבה ואהדה". לצד ההסבר הוא מביע תמיהה למה רק ביום הזה אין "כפייה" כלשונו, "תאר לעצמך ששאר הנושאים היו מגיעים מתוך בחירה ולא מתוך כפייה? העולם היה נראה הרבה יותר יפה".
"הסיבה היא שהמשמעות של היום הזה והחיבור של היום הזה, הוא חלק ממי שאנחנו – חלק מהתרבות של החברה הישראלית. בוודאי כשלא מחייבים אותך ולא בודקים אותך בציציות, זה יוצר סיטואציה שבה מתוך תהליך שאתה עובר עם עצמך, אתה מתחבר הרבה יותר, ללא ספק".
את יום כיפור הוא לא שומר רק בשנים האחרונות אלא נוהג כך כבר בהיותו נער, "מאז שהייתי ילד בגיל 11 גדלתי בשכונה מסורתית במועצה האזורית אזור, לא הרגשתי מוזר כששמרתי. זה לא מוזר לצום בחברה הישראלית, בשונה מהסיטואציה שבה הייתי שומר שבת שאז חבריי החילונים היו מסתכלים עלי באופן מוזר".
ומה עם הסביבה? "ההורים שומרים, וכך חלק מחבריי. אך ישנם כמה חברים מהמעגל הפחות קרוב אלי שאינם שומרים את יום הכיפורים, אבל הם מכבדים אותי".
הרב מיכאל מלכיאור יו"ר ארגון 'ביחד' העוסק בקירוב חילונים לשמירת החגים, מסביר מה הוביל אותו לפעול בכל כוחו כדי שחילונים ישתתפו בתפילות יום הכיפורים: "כשהייתי ילד חייתי בתחושה שיום כיפור הוא יום שכולם מגיעים לבית-הכנסת, בעיקר אותם אנשים שידעתי שבסיום תפילת נעילה, לא נראה אותם עד תפילת כל נדרי בשנה הבאה".
כל זה היה כשהתגורר בארה"ב, אבל כשעלה לארץ הוא החליט למנף את הפעילות הקדושה הזו: "כשעליתי לארץ ראיתי שיום כיפור הוא יום שיש קהל רחב חילוני שבשבילו הוא יום זר, הם לא יודעים מה אנחנו רוצים מהם, הם לא מבינים מה צריך לעשות בבית-הכנסת, הם לא דורכים שם"
בשונה מהנתונים בשנים האחרונות לפיהם רוב הציבור שומר את היום הקדוש, הרב מלכיאור מספר כי לפני 14 שנה רוב הציבור כלל לא ידע מהו יום כיפור: "קיימנו מחקר שגילה כי מעל 70% מהאנשים המגדירים את עצמם חילונים, לא הגיעו לבית-הכנסת לא רק בכל ימות השנה אלא גם ביום כיפור".
"התחלנו לפני כמה שנים להזמין אנשים בכמה מוקדים, הזמנו אנשים למתנ"סים ולקיבוצים, משום שחשבנו תחילה שאדם חילוני יחשוש להגיע לבית הכנסת. שם הצבנו מנחים שהסבירו את כוחה של התפילה, את חשיבותה של התפילה, ובכלל את ההסבר של תפילת יום הדין. וראינו שיש צימאון גדול".
השנה, ישנה עלייה במספר האנשים המבקשים להשתתף בתפילות המאורגנות על ידי הרב מלכיאור, "עשינו מבצע רחב היקף ומתברר שיש צימאון ענק - אנשים רבים רוצים להגיע ולהשתתף בתפילות ולשמור את הצום".
"עד לפני שבוע היו לנו 231 מוקדים הפרוסים ברחבי הארץ, אבל בשעות אלו אנחנו מקבלים יותר ויותר שיחות טלפון מאנשים שאומרים לנו כי הם הפכו את המועדונים ואת בתי ספר שברשותם לבתי-כנסת. אותם אנשים ביקשו שנארגן להם רבנים שינחו את הימים הללו ויסבירו לבאי המקום את חשיבות היום הקדוש. אפילו המחזורים אזלו".
הרב מסביר את סוד ההצלחה, "אנחנו לא שואלים אנשים מדוע הם מגיעים, אנחנו לא שופטים אף אחד. אפשר לראות שבתפילות משתתפים חילונים לצד דתיים. היום הזה הוא יום מאחד ולכן אנחנו עושים את מרב המאמצים שכולם ישתתפו"