בחודשים האחרונים, מנסים במערכת הביטחון בישראל לשכנע את אנשי ממשל ביידן לשחרר משלוח של 3,500 החימושים לחיל האוויר, שבגלל סיבות מעורפלות הורדו במפתיע מאוניית המשא לאחר שהועמסו עליה במטרה לצאת לדרך לכיוון ישראל.
בזמנו, הסיבה הרשמית לעיכוב המשלוח היתה הפעילות הצבאית ברפיח, אך מאז עברו הרבה מים בליטאני והנסיבות הביטחוניות השתנו משמעותית.
לאחרונה דיווחנו כי הבית הלבן נעתר להפצרות של ישראל לשלוח כמחצית מהחימושים הללו, את הקטנים יותר במשקל רבע טון, בעוד את הפצצות הכבדות והמשמעותיות, במשקל טונה, שעליהן מרכיב חיל האוויר הישראלי ערכה מיוחדת, לא הצליחה ישראל לשחרר. כך דווח ב'ישראל היום'.
עם זאת, בימים אלו, גורמים במערכת הביטחון בישראל, חוששים שישנם עוד עסקאות נשק שממשל ביידן מעכב משיקולים "ביורוקרטיים", גם אם לא באופן מוצהר ורשמי.
לפי דיווח של העיתונאית לילך שובל, אחת מהעסקאות הרגישות היא רכישת מטוסי F-15IA לחיל האוויר - הדגם החדש ביותר של מטוסי "רעם" הוותיקים המשמשים כיום את טייסת 69, טייסת המפציצים שממוקמים בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ.
ב'ישראל היום' דווח עוד כי מלבד החשש מהעיכוב בוושינגטון, ייתכן גם עיכוב נוסף מהצד הישראלי ע"י שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כחלק מהדרישה שלו להקים ועדה שתבחן את תקציב הביטחון.
הבקשה הרשמית לרכש המטוסים החדישים הוגשה כבר לפני שנה וחצי, הרבה לפני פרוץ המלחמה. על פי התכנון המקורי, ישראל וארה"ב קיימו דיונים על העסקה במשך כשנה, עיקר תשומת הלב היתה בנוגע לתצורה הישראלית של המטוסים, לחימושם, לציודם, ובוודאי גם למחיר העסקה.
לפי הדיווח, עסקת מטוסי ה־F-35 החדישים היתה בגלל שעיכבו בצד הישראלי את העסקה לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב לאשר אותה בגלל מאבקי כוח עם משרד הביטחון.
לאחר שאושרה הקמת ועדה לבחינת תקציב הביטחון, ובעיקר סמכויות בנוגע למינהל האזרחי, הסכים סמוטריץ' לאשר את העסקה.
הטייסות החדשות אותן מתכנן חיל האוויר לרכוש יהיו של מטוסי F-15IA שיוצרו במיוחד עבור חיל האוויר הישראלי.
כעת ממתינים בישראל לאישור סופי לעסקה שעל רקע המלחמה הפכה להיות דחופה.