

לפני מעט יותר משבוע חשף צה"ל את מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנמצאה עד כה ברצועת עזה. מדובר במנהרת ענק, שנוגעת כמעט בגדר הגבול ובעומק של כ-50 מטרים. אפילו מכוניות יכלו לנוע בה. איך חושפים מנהרה שכזו?
"ידענו על קיומה של המנהרה ועקבנו אחרי ההתפתחות שלה", מסביר רס"ן ש', קצין באגף ההנדסה באוגדת עזה באתר צה"ל, "תקפנו אותה מהאוויר בעבר לצורכי שיבוש, וכעת, התמרון עזר לייצר נגישות שזירזה את היכולת שלנו להגיע למנהרה ולחשוף אותה בשטח".
לפי הנכתב באתר צה"ל, לוחמי ההנדסה של החטיבה שפעלו למציאת המנהרה, מצאו את הפיר הראשון בזמן קצר מהצפוי. מאז, הם המשיכו להרחיב את הפגיעה הראשונית שיצרו ולפגוע בנקודות חדשות, בקירבת הגבול וגם בעומק הרצועה.


הם המשיכו נקודה אחר נקודה - עד שחשפו מעל ל-4 ק"מ של המנהרה. ואז, בעזרת כוחות של יהל"ם בשיתוף עם יחידות ההנדסה של האוגדה והחטיבה הצפונית החלו לחקור אותה, צעד אחר צעד. תחילה, מטהרים את השטח ממחבלים, לאחר מכן חושפים את פיר המנהרה ומייצרים אליו גישה, פוגעים באיומים הנשקפים ואז כוחות יהל"ם מתחילים לחקור את התוואי.
"הפעולה המבצעית של איתור מנהרה היא לא קצרה", מסביר רס"ן ש', "מיפוי, חקר, והשמדה זה תהליך מורכב שדורש הרבה זמן ומשאבים, אבל אנחנו ממשיכים להשקיע בזה כאוגדה".
במנהרה שנתפסה נמצאו מספר סניפים ופיצולים אשר מהווים רשת רחבה ומסועפת. תשתיות ביוב, חשמל, קשר וטלפוניה, כמו גם דלתות הדף אשר נועדו למנוע את כניסת כוחות צה"ל, אך זה לא הפתיע את הכוחות.




"אנחנו יודעים שמדובר בפרויקט דגל של משפחת סינוואר, בהובלתו של מוחמד סינוואר (אחיו של יחיא סינוואר) שנבנה לצורך פשיטה לשטח ישראל", הוא מפרט, "בסופו של דבר הצלחנו לעקוב אחריו באמצעים שונים, ואנחנו יודעים להגיד שהצלחנו כבר בעבר לשבש ניסיון פשיטה מהמנהרה הזו".