תעודת זהות
מטוס אורון הינו חלק מסדרת מטוסים השייכים לישראל המשמש לצרכי ביון וריגול. המטוס הוא פרי פיתוח משותף של מפא"ת במשרד הביטחון, חיל האוויר, אגף המודיעין, חיל הים והתעשייה האווירית. משך פיתוחו נמשך כעשור.
>> למגזין המלא - כנסו
יכולות ריגול
המטוס משלב מספר יכולות, כגון צילום, בקרה, גילוי אווירי ואיסוף מודיעין רב אמצעי המשמש בין היתר את חיל הים. המטוס יכול לאסוף נתונים בכל מזג אוויר ובתנאי שטח קשים.
מאפיין מיוחד
אחת המעלות של המטוס שמדובר במטוס מנהלים. במקום לקחת מטוס גדול ועליו להלביש אמצעי ריגול וביון – כמו שעושות מדינות אחרות – לקחו בתעשייה האווירית מטוס מנהלים קטן ועליו הלבישו את כל אמצעי הריגול הרלוונטיים לביצוע משימות מבצעיות שונות.
וכמעט כמו תמיד, מדינות אחרות ראו והעתיקו גם.
בסיס הטייסת
טייסת המטוס נמצאת בבסיס נבטים של חיל האוויר שנמצא בנגב. הוא נקלט לבסיס באפריל 2021.
שיתוף פעולה עם היחידה המובחרת
יחידת 8200 עובדת בשיתוף פעולה אדוק עם מפעילי המטוס ויחד הם מביאים מידע מודיעיני רב המסייע לישראל בשלל מטרות.
אחים לנשק
המטוס הצטרף לשני מטוסי המשימה הקיימים, עיטם ושביט. טייסת 122 – הנחשון, היא זו שאמונה להפעיל אותו.
עלותו של המטוס
לפי הערכה, העסקה לקניית המטוס עמדה על כמיליארד דולר. חלק מהמשאבים הכספיים הקצו להפיכת המטוס למותאם אישית לצרכיה של מדינת ישראל תוך הוספת מכשירים בייצור התעשייה האווירית הישראלית.
יכולות אוויריות
המטוס מסוגל לעלות תוך 25 דקות לארבעים עד חמישים אלף רגל כאשר טווח הטיסה שלו יכול להיות למעלה מאלף ק"מ בפעם אחת, מה שמאפשר טיסות למדינות רחוקות, כן תפעילו את הדמיון.
עמדת פיקוד
במטוס אין חפ"ק לניהול המידע המודיעיני שמגיע אליו, אך כן יש בו 'עמדת מפקד' לשעת צורך בעת מבצעים מיוחדים.
פנים המטוס
במטוס שמונה עמדות לקציני המודיעין. כל השאר מחשבים ושאר טכנולוגיות חדשניות, ביניהם בינה מלאכותית חדשנית.
סייבר
המטוס מוגן מפני התקפות סייבר באמצעי מיגון גבוהים.
חרבות ברזל
במהלך מלחמת חרבות ברזל המטוס סייר מעל שמי הארץ, בעיקר מעל שטח רצועת עזה, ואסף חומר מודיעיני רב. כמה פעמים הוא טס, איזה חומרים הוא הביא? זה כבר מסווג ולא נוכל לגלות...