אחרי קרב שכמעט והפך למשבר מדיני, ההכרעה נפלה בישראל: מטוס ההדרכה הבא של חיל-האוויר הוא M-346 האיטלקי.
חיל-האוויר קבע כי המטוס האיטלקי עולה על המטוס הקוריאני ברוב הפרמטרים. אחת ההתלבטויות העיקריות בנוגע למטוס נבעה מההתרסקות שלו בדובאי, אולם חיל-האוויר קיבל ניתוח מפורט של נסיבות התאונה: בתחקיר עלה כי התאונה התרחשה כתוצאה מתקלת ייצור סדרתית שארעה אך ורק במטוסי האבטיפוס, ותוקנה בפס הייצור של המטוסים הבאים.
באתר חיל האוויר מציינים כי הכשרת אנשי צוות אוויר הוא אחד מהנושאים המרכזיים ביותר בבניין הכח אווירי, ובשנתיים האחרונות בדק חיל-האוויר חלופה למטוס העיט (סקייהוק) המשמש להדרכת חניכי מגמת קרב. המחשבה העיקרית שעומדת בבסיס ההחלטה היא הכנה טובה יותר של פרחי הטיס למטוסי הקרב המבצעיים בטייסות.
על הפרק היו שני המטוסים, שניהם נבנו כמטוסי הדרכה ייעודיים: אחד מקוריאה (T-50) עם ותק שעות הדרכה רבות והשני מאיטליה (M-346), מטוס חדש עם שני מנועים. ראש מחלקת הדרכה, אל"ם כ', מספר על השיקולים בבחירת מטוס ההדרכה, על החשיבות של מטוס חדש וגם על החוויה האישית שלו מהטיסה על המטוס הקוראני.
ראש להק הדרכה בחיל האוויר מסביר כי מטוס ה"עיט" הוחלף מפני שהוא ותיק וסובל מבעיות שמישות, כך שלא יוכל לשרת את חיל האוויר למשך שנים, כמו גם העובדה שהפער בין מטוס ההדרכה הראשון עליו טסים החניכים בקורס-טיס לבין המטוס המבצעי עליו יטוסו לאחר שיסיימו את ההכשרה, הינו פער גדול שמתקרב בזכות מטוס ההדרכה החדש. "אמנם עדיין יהיה פער ביכולות, בכוח או בתמרון של המטוס, אבל הוא יהיה קטן יותר והמעבר למטוסים המבצעיים יהיה מדורג יותר", מסביר אל"ם כ'.
אל"ם כ' מציין כי חלק בלתי נפרד מהעסקה זה רכישת המאמן. "לא החלטנו כמה מאמנים יגיעו אבל מדובר ביותר ממאמן אחד, וברור לנו שהוא חלק חשוב. במאמן של מטוסי ההדרכה החדשים יטוסו הרבה יותר משטסו על מאמן העיט", הוא מסביר.
ראש להק הדרכה סיפר על חווית הטיסה שלו משני המטוסים. "טסתי על המטוס הקוריאני, והוא דומה מאוד למטוס ה-F-16. בהיבט הזה יש לו הרבה יתרונות, כיוון שהמעבר ממנו למטוסי ה-F-16 יהיה מהיר וטבעי יותר. ה-T-50 מעט קטן יותר ממטוסי הברק והסופה, אולם הוא מאוד דומה להם באיפיון תא הטייס ודרך ההפעלה", הוא מתאר.
"המטוס האיטלקי הוא קומבינציה. הוא משלב בין ה-F-16, ה-F-15 והיורופייטר. יש בו שני מנועים לעומת הקוריאני שיש לו מנוע אחד, מה שמהווה יתרון בטיחותי חשוב. אנחנו לקחנו את סך השיקולים: ההתאמה, היכולות, הבטיחות, ההדרכה והבשלות והגענו למסקנה שהמטוס האיטלקי עדיף. גם כאשר מסתכלים על המטוסים הבאים, הוא נותן מענה למטוס ה-F-35. הוא מכין אותנו טוב יותר אל העתיד, וגם זה היה שיקול", ציין אל"ם כ'.
בחיל האוויר מעריכים כי תחילת האספקה תהיה בשנת 2014, וכבר בשנת 2015 יתחילו המטוסים לשמש כמטוסי הדרכה.