כשמשפחת פ. חתמה על חוזה עם שוכרי הדירה שלהם, הכל היה נראה אופטימי. זוג השוכרים עשה רושם נחמד, ישר ואמין, ולא נראה היה שצפויות בעיות מיוחדות. מה גם, שלזוג היה עסק כלכלי מצליח למדי, דבר שהוסיף להרגשת הביטחון של משפחת פ. לגבי סדירות התשלומים. ואכן, בתחילה הכל היה טוב ויפה. הזוג נכנס לדירה, התשלומים נכנסו במועדם, והכל היו מרוצים. אך כעבור חצי שנה החלו העניינים לחרוק קמעה.
בתחילה החלו התשלומים להתאחר רק במעט, אך אט אט הלכו וצברו פיגור גדול יותר ויותר. משפחת פ. גילתה דוקא סבלנות ראויה לציון, והסכימה מחוסר ברירה להמתין ולסלוח למרות האיחור.
אך כאשר בשלב מסוים הפסיקו התשלומים להופיע לגמרי, הבינו בני המשפחה כי הם בבעיה רצינית. בירור שערכו בעניין, הבהיר להם כי ככל הנראה, נפל העסק הכלכלי של השוכרים לקשיים גדולים, והם נקלעו לחובות עצומים שאינם מאפשרים להם לעמוד בתשלום שכר הדירה. לכל הדעות, מצב סבוך ובלתי נעים בעליל.
בשלב זה, נתקל מר כהן בקשיים תמוהים. כל קונה פוטנציאלי, איתו היה במשא ומתן, "נעלם" מייד לאחר השלב שבו הלך להתבונן בדירה. הדבר הדליק נורה אדומה אצל אדון כהן, והוא החליט ללכת ולבדוק בעצמו כיצד נראית הדירה – לראשונה מאז השכיר אותה. כשאך נכנס לבית חשכו עיניו. הדירה היתה במצב נורא: הקירות מקושקשים, ידיות הדלתות שבורות, המטבח הרוס למחצה, ומעל הכל - ריח בלתי נעים עמד באויר. רק אז הבין אדון כהן כמה שגה, כאשר נתן אמון מופרז בשוכרים, ולא עקב בעצמו אחר מצב הנכס שברשותו.
שני התאורים דלעיל, לקוחים כמובן מן המציאות, ואף אחד מאיתנו אינו רוצה למצוא עצמו במצב דומה. אז איך באמת אפשר לזהות אותם – השוכרים בעלי הפוטנציאל הבעייתי, וכיצד ניתן למנוע, עד כמה שאפשר את הנפילה בפח?
1. בקשו מהשוכרים את מספר הטלפון של בעל הדירה הקודם, ובררו אצלו: האם עמדו תמיד בתשלומי שכר הדירה, האם לא נהגו להפר סעיפים שהוסכם עליהם בחוזה, ומדוע בעצם עזבו (האם לא "גורשו" על ידו במקרה). אם אפשר גם להשיג מספר טלפון של השכנים לשעבר - מה טוב.
כי גם אם המשפחה נהגה לגרום לסבל ורעש לכל הסביבה – לא תמיד בעל הדירה הקודם מודע לכך. במקרה שהשוכרים מתחמקים מלתת את המספר – ייתכן ומומלץ להתחמק מלהשכיר להם את הדירה.
2. בררו את מספר הדיירים המדויק שאמור להתגורר בדירה. במידה ואתם משכירים את הדירה למספר דיירים שאינם בני משפחה (למשל קבוצת בחורי ישיבה), מומלץ מאד שכל אחד מן הדיירים יחתום על ההסכם.
3
4. חשוב מאד לדעת מהי מטרת ההשכרה. האם מתכוננים השוכרים להתגורר בדירה או שמא לפתוח בה מרפאה, חנות או גן ילדים.
5. אומנם לא נעים לחטט – אבל ייתכן וכדאי גם לברר בעדינות מהו עיסוקם של השוכרים. אם מדובר בזוג מובטלים החי על הבטחת הכנסה – חשוב לבדוק האם באמת אפשר "לבנות" על קבלת תשלומים סדירים מהם.
6. אם ישנה אפשרות: בקשו מן השוכר עריבות כלשהי, שתיתן גיבוי למצב של אי עמידה בתשלומים.
7. כדאי לעקוב מדי פעם אחר חשבונות המים והחשמל של הדירה. האם הם סבירים והגיוניים ביחס למספר הדיירים האמור להתגורר בדירה.
8. אתם בודאי לא מעוניינים לעורר עליכם את זעם שכניהם של השוכרים. אז קחו גם את זה בחשבון, וחשבו האם המועמדים לשכור, לא עלולים לצרום לשכנים מבחינת הסגנון, צורת החיים או העיסוק שלהם.
9. במידה ואתם משכירים דירה מרוהטת – ערכו רשימה מפורטת של כל הרהיטים והציוד שהשארתם ומידת תקינותם. חשוב לסכם עם השוכרים מי יהיה אחראי לתיקון הנזקים - במידה וייגרמו.
10. קבעו בחוזה סעיף שיאפשר לכם לבוא ו"לבקר" מדי פעם הדירה. כך תדעו את מצב הנכס, ותחסכו הפתעות בלתי נעימות (אבל התחשבו גם בשוכרים ואל תטרידו יותר מדי).
11. התפללו לסיעתא דשמיא. העצה הזו תמיד מצליחה.