א. הנה מעמד מתן תורה בהר סיני מתואר בתורה בפרשת יתרו באריכות עיי"ש כל הענין ואי אפשר להאריך כאן בזה אמנם יבואר כאן בעזהשי"ת בענין פרט אחד שמבואר בספרים הקדושים מענין מעמד הר סיני ובמה שיש ללמוד מזה לעניני לימוד התורה ועבודת השם
ב. והנה אף שאין מטרת ספר זה לבאר ראיות לאמונה אלא לבאר דרכים להתקרב לעבודת השם יתברך אך כיון שענין פרק זה הוא במעמד הר סיני יבואר כאן בעזהשי"ת מעט ממה שיש לדבר מענין מעמד הר סיני גם לענין האמונה הנה יש הבדל יסודי בין דת ישראל לבין שאר דתות המבוססות על סיפורים של גילוי שבשאר הדתות הם מספרים על גילוי שהיה לאדם יחיד או לאנשים יחידים ואם כן כל דתם תלויה בהסכמה להאמין לאותם אנשים שאינם משקרים ומי שיודע פרטי הסיפורים של שאר הדתות יודע שההגיון הנורמלי אינו נותן בשום אופן לקבל גירסתם וקשה להאריך כאן להביא שיבושיהם ולהראות המוזרות האיומה שבהם אבל דת ישראל הגילוי הנורא של מעמד הר סיני מפורש בתורה שהיה לעיני מליונים שהרי כתוב בתורה שהיה זה לעיני כשש מאות אלף גברים מבן עשרים שנה ומעלה ואם כן עם נשים הרי זה בערך כמליון ושני מאות אלף ועם הצעירים למטה מגיל עשרים הרי זה יותר משני מליון ועוד ערב רב שעלה עמם וסיפור כזה לא ניתן להמציא בשקר שהרי עם דרך משל יבוא אדם ויאמר שראה בעל חי שלא נשמע עליו עד היום הרוצה להאמין מאמין והרוצה שלא להאמין אינו מאמין אבל אם יבוא ויספר שראה את זה יחד עם עוד מליוני בני אדם שראו את זה אם כן השומע יאמר לו איפה נעלמו כל אלו המליונים ואם באמת יאמרו כן כל המליונים שבאמת ראו על כרחך שראו שלמה ימציאו שקר כזה מליונים ובפרט בדבר שמחייבם קבלת עול תורה ומצוות
ג. וגם זו הסיבה שיש דתות גדולות שבנו דתם על על מעמד הר סיני ודת ישראל אלא שעל המשך הדברים ליצור מהפכה באמצע הזמן מדת ישראל לדתם המציאו שקרים שאינם מתקבלים על הדעת ולכאורה תמוה אמאי היו צריכים לבנות ענינם על דת ישראל דבר שיוצר מיד את התמיהה הגדולה על דתיהם שאם מודים שבתחילה דת ישראל היתה האמיתית איך מהסיבות שאינם הגיוניות שהם אומרים לשינוי הדת יהיה שינוי הדת [שזה גם הגורם הגדול לשנאה האיומה של אותם דתות לעם ישראל מפני שעצם המציאות של עם ישראל מהוה סתירה לכל דתם שההגיון לא נותן לקבל החילוף] והסיבה שכן בנו דתם על דת ישראל הוא מפני שהיו מוכרחים שלפחות הקומה הראשונה של דתם יהיה מבוסס על דבר שההגיון מכריח לקבלו ותורת ישראל שהגילוי במעמד הר סיני היה לעיני מליונים שזה דבר שאי אפשר לשקר בו היה להם לדרך היחידה להיות התחלת הענין בדבר אמיתי
ד. ואין לשאול שאם נכון הכרח הנ"ל לאמונה איך יש חלק מן המלומדים בחכמות העולם שאינם מודים בתורת ישראל זה זה אינו קושיא שהרי רואים אנו בעינינו שיש כיום אנשים מלומדים שמנסים להכחיש את השואה אף שההכחשה נוגדת כל הגיון הרי שכשיש לבן אדם נגיעה אישית בענין הוא יכול לדבר בשם המדע דברים שנוגדים את ההגיון לפעמים מפני שהנגיעה גורמת לו לדבר אחרת ממה שהוא חושב ולפעמים הנגיעה משנה את מחשבתו והרבה סוגי נגיעות יש לבני אדם בעניננו אם שקשה להם לשנות דרכם באופן מעשי ואם נגיעות אחרות שאכמ"ל בהם וכעין מה שכתוב בפסוק כי השוחד יעור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים והעיר כמדומה הגר"א בפסוק זה (א) להבין ענין כפל הלשון שבפסוק שכתוב יעור עיני חכמים ושוב כתוב ויסלף דברי צדיקים (ב) להבין שינוי הלשון שבפעם הראשונה כתוב יעור עיני ובפעם השניה כתוב יסלף דברי (ג)שבפעם הראשונה כתוב חכמים ובפעם השניה כתוב צדיקים ופירש כמדומה הגר"א שכשיש משפט הצלחת הדיינים לדון הדבר לאמיתו תלוי בשני דברים הראשון להבין היטב את המציאות שקרתה והשני לברר את ההלכה במציאות כזו והפסוק אומר שהשוחד משנה את שניהם גם את ראיית המציאות ועל זה שייך לשון יעור עיני וכן לשון חכמים שאין זה נוגע דוקא לדרגא בתורה וגם משנה השוחד את הבנת ההלכות של התורה למציאות המדוברת ועל זה שייך לשון יסלף דברי ולשון צדיקים שידיעת התורה הוא צידקות וממש כך זה לעניננו שהנגיעה משנה את הגיונם בין בענין ראיית המציאות ובין בענין הבנת המסקנות שצריך להסיק מכח המציאות
ה. ובכלל יש לידע בכל עניניהם של המלומדים בחכמות העולם ששני סוגי חכמות יש ומכונות אצלהם מדע תאורטי וזה כולל כל עניני פילוסופיה וכיו"ב ומדע מדויק וזה כולל עניני פיזיקה וכיו"ב ובמדעים התאורטיים אפשר למצוא באוניברסיטה אחת כמה פרופסרים אחד מלמד דת פלונית ואחד מלמד דת אחרת ואחר מלמד כפירה מנוסח פלוני ואחד מלמד כפירה מנוסח אחר והנה כשנתבונן יוצא שאף ללא מה שאנחנו יודעים שרק היהדות היא האמת וכל דבריהם הבל הרי אף לדבריהם בהכרח שיותר מאחד מהם לא יכול להיות צודק והשאר כל דבריהם הם טעות גמורה ואם כן איך זה שכולם פרופסרים אלא שבמדעים התיאורטיים לקבל מעמד חשוב אינו תלוי בדרגת הנכונות של דבריו אלא בצורה שיודע לסדר את דבריו בצורה מענינת ובצורה שיוכלו לחזור על דבריו היטב ותו לא [ויש ענינים במדע שהם מורכבים חלקם ממדע תאורטי וחלקם ממדע מדויק דהיינו שתחילת הראיה לדבריו על סמך עובדות וחלקה על סמך סברות משלו והרבה מדבריהם בענין סדר הבריאה הוא מסוג זה והנה לענין האמינות אין לזה יותר תוקף ממדע תאורטי והבחינה לזה ששום בעל בית חרושת לא יסכים להשקיע כסף ליצירת מפעל בסכום שאין רגילים להשקיע על ספק ורק על ודאי אם הראיות שהמכונות ייצרו את המכשיר הדרוש הם מסוג ראיות מורכבות אלו ורק על סמך ראיות שמתחילתם ועד סופם הם מכח עובדות יסכים להשקיע]
ו. והנה יש עוד הרבה מה להוכיח ולהכריח ענין האמונה מכמה ענינים אלא שאין כאן המקום לזה ואולי יעזרנו השי"ת במקום אחר לכתוב בזה יותר באריכות וכאן נמשכנו לענין זה רק אגב ביאור אחד מהפרטים שיש ללמוד לעניני עבודת השם מהענין של מעמד הר סיני