יצא לכם לומר "אני כבר שעה בתחנה, איפה האוטובוס?" - זו לא רק תחושה, ישנה בעיה מהותית: דו"ח רשמי של משרד התחבורה חושף לראשונה את היקף התופעה של ביטולי נסיעות בתחבורה הציבורית, והנתונים מטרידים.
חברת מטרופולין מחזיקה בשיא שלילי בענף התחבורה הציבורית: לפי דו"ח של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שנחשף ל-N12, החברה המפעילה קווי אוטובוס באזורי השרון, בקעת אונו והנגב, לא ביצעה 3% מנסיעותיה במחצית הראשונה של 2024 - הנתון הגבוה ביותר מבין המפעילות המרכזיות בישראל.
נתוני הדו"ח מצביעים על פערים משמעותיים בין החברות המפעילות: אחרי מטרופולין ברשימת המבריזות נמצאת חברת דן עם כ-1.9% נסיעות שלא בוצעו, חברת תנופה הפועלת בפרוזדור ירושלים ובשומרון עם כ-1.65%, ואלקטרה אפיקים וקווים עם כ-1.4% כל אחת.
הקו הבעייתי ביותר התגלה כקו 7 של מטרופולין, המחבר בין בקעת אונו לאלעד, שבו כ-20% מהנסיעות לא יצאו בזמן - כלומר איחרו או הקדימו ביותר מ-20 דקות, או לא יצאו כלל. בין הקווים הבעייתיים הנוספים של החברה נמצאים קו 19 באזור השרון וקו 650 בין השרון לחולון.
גם חברת סופרבוס, המספקת שירות בעמקי הצפון, הגליל המזרחי וירושלים, התגלתה כבעייתית במספר קווים. בין הקווים הבולטים בחריגותם: קו 773 מחיפה לנופית וקו 4 בעמקים, שנטו שלא לצאת בזמן.
ומה בדבר שביעות רצון הנוסעים? סקר שביעות רצון שערך משרד התחבורה מגלה תמונה מעניינת: אגד זכתה לציון הגבוה ביותר, כשאחריה מדורגות סופרבוס ואלקטרה אפיקים. בתחתית הדירוג נמצאת חברת קווים, ומעליה תנופה, דן ומטרופולין. עם זאת, מעניין לציין כי בשביעות רצון הנוסעים הכללית זכתה מטרופולין לציון קרוב לממוצע הארצי.
ממטרופולין נמסר בתגובה כי החברה מודעת לפגיעה ברמת השירות ומשקיעה משאבים רבים בשיפורה, דבר שכבר משתקף בעליית דירוג שביעות רצון הנוסעים. "אזורי הפעילות של החברה רווים בפקקים חריגים, הנגרמים בין השאר בשל ההפגנות הרבות והבלתי צפויות ועבודות תשתית", נמסר. "החברה תמשיך להשקיע משאבים רבים בשיפור השירות לנוסעים".