משרד האנרגיה והתשתיות ורשות המיסים, מפרסמים היום (רביעי), כי הם שוקלים לתת מתן פטור ממס קניה לעמדות טעינה איטיות (AC) לרכב חשמלי, הניתנות לניהול טעינה במסגרת תיקון צו תעריף המכס ומס קניה.
כיום חל על עמדות טעינה איטיות (AC) לרכב חשמלי מס קניה בשיעור של 19.2 אחוז. משרד האנרגיה והתשתיות יחד עם רשות המסים בוחנים תיקון שבמסגרתו יופחת המס על עמדות טעינה איטיות (AC), אך רק על עמדות הניתנות לניהול טעינה ("עמדות חכמות") כמפורט במסמך שיוצג להערות הציבור.
הנוהל המוצע קובע את האופן בו תתבצע האבחנה בין "עמדות חכמות" לעמדות שאינן כאלה, באמצעות הפניה לרשימה סגורה של דגמי עמדות המבוססת על רשימות של ארגון בינ"ל העוסק בעמדת טעינה (OCA) ומממשלת בריטניה המובילה בתחום. הרשימה תתעדכן אחת לרבעון.
עם כניסתו של הרכב החשמלי למשק הישראלי בהיקפים הולכים ועולים, הופך האתגר של אספקת חשמל לכל עמדות הטעינה להיות משמעותי, זאת בעיקר מכיוון שכלי רכב חשמליים הינם צרכן משמעותי של חשמל ועשויים לצרוך אותו בשעות של שיא הביקוש ועומס על רשת החשמל. מגמה זו עשויה לחייב השקעת משאבים משמעותית הן בהגדלת כושר הייצור והן בפיתוח ותחזוקה של רשת החשמל, כדי לתת מענה ספציפי לצורך זה.
במשרד האנרגיה והתשתיות מאמינים כי אחד הפתרונות שיכולים לסייע למשק החשמל להיערך לכך, הוא האפשרות לבצע ניהול של טעינת הרכבים החשמליים. כך תתאפשר הסטת הטעינה משעות שיא לשעות שפל בביקוש.
כאשר על ידי כך מושגים בפועל שני יתרונות מרכזיים: האחד, משק החשמל חוסך בהקמת תשתיות חשמל הן בייצור, הן בהולכה והן בחלוקה. השני, צריכת החשמל תועבר לשעות בהן ייצור החשמל זול יותר ומזהם פחות. על מנת לאפשר את ניהול הטעינה, עמדות הטעינה צריכות להיות בעלת פונקציונאליות חכמה, כלומר בעלות רמת תקשורת המאפשרת לגורם כלשהו (בעל העמדה או גורם הפועל בהרשאתו) לקבוע את שעות וקצב הטעינה.
מהדוברות המשותפת נמסר: "משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם היום בפני הציבור את הנוהל וקורא לבעלי העניין ולקהל הרחב להעביר את התייחסותו לנוהל במהלך שלושת השבועות הקרובים".