יאנוב, היה יהודי שהמיר את דתו. הוא היה סוחר עצים, התחבר עם הפריצים, השתתף במסיבות שהם ערכו. צחק איתם. התבדח איתם על חשבון
כל המושק'ה שבאזור. והפך להיות הדמות הכי מדוברת של הגויים במחוז. ואילו עם היהודים? אליהם הוא התנהג באכזריות ובחוסר סובלנות נוראה.
מי הלשין על מוט'ל ? יאנוב. מי הסגיר את בערקה המוכסן וגרם שלא תהיה לו פרנסה? יאנוב.
יאנוב התגלה כאיש המחפש כל הזמן טובה לעצמו.
מכל דבר שאף להרוויח. וכך הפך להיות מלשין מאוס.
מי באמצע הלילה?
שנים חלפו, צרותיו של יאנוב היו כבר חלק מהאווירה בעיירות הסמוכות. והנה, בלילה אחד , הרב של אפטא יושב והוגה בתורה , נשמעו דפיקות בדלת.
השעה היתה מאוחרת מאוד. מי זה יכול להיות? אולי מישהו זקוק לעזרה?
הרב פתח את הדלת, והנה, מי ניצב כאן? יאנוב.
הרב בקושי זיהה אותו. הוא כיסה את רוב פניו בצעיף. בצעדים שקטים נכנס אל הבית, וכשסגר את הדלת, אמר לרב: אני רוצה אני לחזור בתשובה!.
כל הפתעה אחרת, היתה יותר הגיונית מההכרזה הבלתי צפויה של יאנוב.
האיסור בחוקה
יאנוב?! זה לא נשמע רציני. אחרי כל המעשים הרעים שעשה. אפשר בכלל לתקן?
הרב הוריד דמעות בכאב. הוא נזכר בכל האומללים שנכלאו בבור, בכל אלו שהפסידו את חייהם וממונם בגללו. ועכשיו הוא רוצה לעשות תשובה?...
בכה הרב ואמר לו: מה שעשית? – אי אפשר כבר לתקן!.
בהמשך הלילה נודע לרב , שאתמול הוציא הצאר צו מיוחד החתום באזהרה חמורה. הצו אוסר לקרב יהודים שהמירו את דתם , ואין רשות להחזיר אותם ליהדותם.
כלומר: מי שיהפוך את יאנוב ליהודי בחזרה – יעניש את הקהילה היהודית כולה בפוגרום. אולי יאנוב סתם מתחזה?
אפשר לתקן?
אבל גם למחרת בלילה נשמעו הדפיקות בדלת ויאנוב הגיע לבקש ולהתחנן שיקבלו אותו בחזרה.
וגם בלילה שאחרי זה. הרב עונה לו בעדינות, ואחר כך נסגרת הדלת. והנה , גם בשבוע הבא, הוא נכנס והוא מתחנן שהרב יסייע לו. והצדיק בוכה ואומר: לא ניתן לתקן.
לילה אחד, כשעמד בדלת מתעקש , התבונן הרב של אפטה במקל ההליכה שלו ואמר בתקיפות: "כמו שהמקל הזה לא יכול להצמיח דבר, כי הוא יבש ומנותק מהשורשים שלו... כך ממך כבר לא יצמח יהודי טוב "
ניסים קורים והם אומרים לנו משהו!
הדלת נסגרה. והרב המשיך ללמוד תורה. לפנות בוקר הרב התכונן לתפילת שחרית והנה,לתדהמתו פרח המקל!!
מקל הליכה שהוא מיושן ויבש, ולא נטוע באדמה, פרח לפליאת כל.
מיד הבין הרב כי הנס הבלתי אפשרי הזה, הוא סימן משמים שכל יהודי יכול לחזור בתשובה.
את המעשה המדהים הזה סיפר הצדיק רבי יצחק מניסכיז, והוא גם סיפר על סופו המוצלח של הסיפור:
הרב הזמין את יאנוב אליו, ועזר לו לחזור בתשובה. יאנוב עבר בהחבא למחוז רחוק , ושום עונש לא הוטל על היהודים בשל כך.
מי נמצא על גג העולם?
איפה נמצאים כל אלו שמסוגלים לתקן את הטעויות? מביא המקובל רבי משה קורדוברו בספרו: תומר דבורה: שכל מי שזוכה לשוב ולתקן מעשה רע שלו הרי שבורא העולם שם אותו "בגג העולם"!.
פרשת קורח
פרשת קורח מלמדת אותנו על האפשרות לתקן. אמנם קורח עצמו, קיבל את העונש החמור והוא איבד את עצמו מן העם.
אבל כל היהודים שראו את העוולה הגדולה שנעשתה, קיבלו חיזוק להמשך הדרך.
מעכשיו מנהיגותו של משה רבינו, והתורה הקדושה שזכה ללמדנו – היא חזקה ללא עוררין.
ואפילו בני קורח, שחזרו בתשובה זכו להתרומם ולצאת מהמקום הנורא בו הם היו 'נתבצר להם מקום גבוה'.
ולוואי שנזכה לתקן ,ולהעריך את אלו ש ב'גג העולם'.
כמו שאמר תמיד רבי נחמן מברסלב: אם אתה מאמין שאפשר לקלקל , תאמין שאפשר לתקן.