"זאב זאב" / הרב עמיהוד סלומון

אם רועי לוט חטאו, במה חטא לוט? מדוע אומר לו אברהם: "אל נא תהי מריבה ביני ובינך ובין רעי ובין רעיך", הרי ביניהם - אין שום מריבה? ומדוע הם נפרדו לגמרי? (יהדות, פרשת השבוע)

|
14
| כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אחד מהניסיונות שהאלוקים ניסה את אברהם היה הפרידה מלוט. וכך מתאר רש"ר הירש: "ניסיון קשה עבר על אברהם, שעה שבן אחיו נפרד מעמו. לוט ייצג את הדור השני, שעתיד לחיות אחרי מותו, ובהיות אברהם חשוך בנים הוא תלה בו את תקוותו - להמשך שליחותו, והנה הוא פרש ממנו".

התורה מתארת את הרקע לפרידה: "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ: וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ". ובסופו של דבר, הם אכן נפרדים: "וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו" (בראשית י"ג).

המדרש (בראשית רבה מ"א) חושף את הרקע למריבה: "בהמתו של אברהם אבינו הייתה יוצאה זמומה (מחסום על פיה), ובהמתו של לוט לא הייתה יוצאה זמומה, היו אומרים להם רועי אברהם: הותר הגזל?! היו אומרים להם רועי לוט: כך אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם: "לזרעך אתן את הארץ הזאת", ואברהם פרדה עקרה ואינו מוליד, למחר הוא מת ולוט בן אחיו יורשו, ואין אכלין - מדידהון אינון אכלין (אפילו אוכלים משדות זרים - משלהם הם אוכלים ואין זה גזל). רועיו של לוט התעלמו מכך שארץ עדיין לא ניתנה לאברהם.

ראשית, עלינו להבין: אם רועי לוט חטאו, במה חטא לוט? מדוע אומר לו אברהם: "אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ", הרי ביניהם - אין שום מריבה! משמע, "מה שאומרים הרועים בשדה - אלו דברים ששמעו מאדונם בבית!" לוט דיבר מתוך גרונם של רועיו.

נראה, שעניין זה היה הרקע לפרידת לוט מאברהם. לוט חסר סבלנות, ורוצה "כאן ועכשיו!" בעיני רוחו, הוא תוהה: איזו משמעות יש לאמונה אם המאמין אינו מקבל את שכרו - שהובטח לו? האם יהיה צדיק - ורע לו?!

קשה לו להשלים עם "העיכוב", ולכן הוא ממהר לממש את המתנות שהבטיח האלוקים לדודו אברהם - ומאפשר לרועיו לרעות בשדותיהם של אנשי הארץ, בטענה שהם כבר שייכים לאברהם, והוא לוט - היורש שלו. ועל משקל דומה, הוא כבר רואה עצמו כיורשו הבלעדי של אברהם - בעודו בחייו.

מעניין לגלות, סיפור בעל מאפיינים דומים בסיומה של מסכת סוכה (דף נ"ו:). שם אנו מוצאים שמשמרת כהנים בשם "בילגה" - נקנסה בעקבות מעשה שהיה: "מעשה במרים בת בילגה שהמירה דתה, והלכה ונשאת לסרדיוט אחד ממלכי יוונים. כשנכנסו יוונים להיכל הייתה מבעטת בסנדלה על גבי המזבח, ואמרה: לוקוס לוקוס (זאב זאב - בלשון יווני), עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל ואי אתה עומד עליהם בשעת הדחק!"

ותמהה הגמרא: האם משום החוצפה של הבת נקנוס את אביה?! והתשובה: אכן כן, "כדאמרי אינשי: שותא דינוקא בשוקא, או דאבוה או דאימיה" כלומר, מה שמדבר הילד בשוק - אלו דברים שהוא שמע בבית, מאביו או מאמו".

כלומר, דבריה של הבת מעידים על המשפחה כולה, ויש טעם לקנסם. הנה לנו דוגמה נוספת: דברי הבת - מעידים על האב, דברי הרועים - מעידים על האדון.

יתירה מכך, מה כיוונה מרים בת בילגה בכך שהשוותה את המזבח ל"לוקוס"? ביאר מהרש"א: "על שם שהזאב דרכו לטרוף הכבשים - אמרה כן, שמכלה ממונן של ישראל בקרבן התמידין שהיו ב' כבשים בכל יום".

אך מסתבר, שהדימוי הזה מופיע כבר במדרש (בראשית רבה צ"ט), המפרש את ברכת יעקב לבנו בנימין: "בִּנְיָמִין זְאֵב יִטְרָף בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל" (בראשית מ"ט) - "רבי פנחס פתר קריא - במזבח, מה הזאב הזה חוטף כך היה המזבח חוטף את הקרבנות: בַּבֹּקֶר יֹאכַל עַד - אֶת הַכֶּבֶשׂ אֶחָד תַּעֲשֶׂה בַבֹּקֶר, וְלָעֶרֶב יְחַלֵּק שָׁלָל - וְאֵת הַכֶּבֶשׂ הַשֵּׁנִי תַּעֲשֶׂה בֵּין הָעַרְבָּיִם (במדבר כ"ח)".

משמע, הדמיון בין המזבח - לזאב, אינו שלילי בהכרח, וגם חז"ל השתמשו בו. אם כן, במה חטאה?

אמנם, אפשר שחוצפתה באה לידי ביטוי בכך שאמרה זאת בלשון של זלזול: "לוקוס לוקוס" - בלשון יווני. אך בלא ספק, אשמתה גדלה במה שבעטה במזבח ובאה בטרוניה כלפי מעלה: "עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל, ואי אתה עומד עליהם בשעת הדחק!"

בדבריה, היא הביעה תסכול - שנחשפה אליו עוד בשהותה בבית הוריה: עם ישראל עובדים לה' ומקריבים לפניו את ממונם, אם כן כביכול, שומה עליו - להאיר להם פנים, להגן עליהם ולהביא לנצחונם על אויביהם.

בכך היא נפלה בחטאו של לוט - "כאן ועכשיו!" היא ציפתה להבין ולראות בחוש את יחסי ה"יד רוחצת יד" בין הבורא ומאמיניו. היא רואה זאת כ"תן וקח", ואינה מבינה את משמעות האמונה והציות העיור - הכופף את ראשו ואת שכלו בפני האלוקים.

למעשה, אברהם - בדבריו "מסיר את הלוט" - מעל פניו של לוט, וחושף את מעלליו, ובכך הוא מבטא את מורת רוחו מהגישה הזו. אברהם עצמו - אינו "ממהר", אמנם, הבטיח לו האלוקים שהארץ תהיה של זרעו, אך הוא מתאזר בסבלנות ואורך רוח, ומקבל את "הקצב האלוקי" - בהתבטלות גמורה.

ואולי זהו פירוש הביטוי: "וְהֶאֱמִן בַּה' - וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה" (פרק ט"ו), אברהם מאמין ושותק, גם כאשר עדיין לא התקיימו כל ההבטחות במלואן, ועל כך "וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

11
ישר כוח נהניתי מאוד. מאמר מצויין כמו תמיד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
10
מתי רב מעלה כבר מאמר חדש? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נו פרשה חדשה בפתח מתי יעלה הרעיון החדש של כבוד רב עמיהוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
9
״למה?״ יאמרו הגוים אשרי העם ש״ככה״ לו עם כל הקושי לא שואלים שאלות למה? ככה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות