עניין בפרשה: קריאת שמע ללא ציצית

מהיכן לומדים על מצוות ציצית מהפסוק "הן עם כלביא יקום" (במדבר כג' כד'), מה הדין קריאת שמע ללא תפילין, וקריאת שמע ללא ציצית? פלפול בפרשת השבוע. מדפיסים ולומדים

|
1
| כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש 90)

הן עם כלביא יקום (במדבר כג' כד')

רש"י על התורה מבאר כי הפסוק "הן עם כלביא יקום" מתייחס אל קימת הבוקר שבה עם ישראל מתגבר כארי וכלביא בכדי למהר ולקיים את מצוות ציצית, קריאת שמע ותפילין.

והקשו האחרונים שלכאורה רש"י היה צריך למנות את סדר המצוות באופן שונה מפני שהגמרא בברכות יד: אומרת שקודם מניחים תפילין ורק לאחר מכן קוראים קריאת שמע.

וזאת משום שהקורא קריאת שמע ללא תפילין הרי הוא כמעיד עדות שקר(ובהמשך יבואר העניין בהרחבה) ואם כן רש"י היה צריך למנות קודם את מצוות הנחת תפילין ורק לאחר מכן את מצוות קריאת שמע.

ובספר ובחרת בחיים להגר"ח פאלאג'י כתב לתרץ על פי דברי התוספות יו"ט בברכות פ"ג מ"א דמי שמתו מוטל לפניו הרי הוא פטור מקריאת שמע, מתפילה ומהנחת תפילין.

וביאר התוספות יו"ט שהמשנה מנתה את מצוות הנחת תפילין לבסוף ורק לאחר שהזכירה את מצוות קריאת שמע ותפילה משום שקריאת שמע ותפילה הן מצוות תדירות הנוהגות גם בשבת ומועד לעומת מצוות תפילין שהיא פחות תדירה מפני שהיא נוהגת רק בחול.

עוד ביאר התוספות יו"ט דאפשר לומר שהמשנה מנתה את מצוות תפילין באחרונה מפני שבדרך כלל בסוף התפילה לאחר שהאדם כבר קיים את מצוות קריאת שמע ותפילה עדיין הוא עטור בתפילין ולכן מצוות תפילין הוזכרה לבסוף משום שהיא מסתיימת באחרונה.

ומעתה ניתן ליישב את דברי רש"י כפי שביאר התוספות יו"ט את דברי המשנה וממילא מובן מדוע מנה רש"י את הנחת התפילין באחרונה.

קריאת שמע ללא תפילין

הגמראבברכות יד: מביאה את דברי עולא שהקורא קריאת שמע ללא תפילין הרי הוא כאילו מעיד עדות שקר בעצמו .

עוד מביאה הגמרא את דברי ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן שהקורא קריאת שמע ללא תפילין הרי הוא כאילו הקריב קורבן ללא הנסכים שבאים עימו.

ובתלמידי הרבינו יונה מבואר כי הסיבה שהקורא קריאת שמע ללא תפילין הוי כמעיד עדות שקר היא מפני שמזכיר את הפסוק וקשרתם לאות על ידיך והרי הוא הקורא אינו עם האות על ידו וראשו.

ועל פי זה מבואר בתלמידי דרבינו יונה כי תהיה נפקא מינא בין דברי עולא לדברי ר' יוחנן. דלפי טעמו של עולה הקורא קריאת שמע ללא תפילין אומנם מעיד הוא עדות שקר אך את עצם מצוות קריאת שמע הרי הוא קיים מאחר שאין פגם עדות השקר משפיע על מהות המצווה של קריאת שמע.

אבל לשיטת ר' יוחנן שהקורא ללא תפילין הרי הוא כמקריב קורבן ללא הנסכים הרי החסרת הנסכים היא פגם במהות מצוות ההקרבה וממילא כמו שקרבן ללא נסכים פסול הוא כך קריאת שמע ללא תפילין הרי היא פגומה ופסולה. וביאר הגר"א כי להבנת התלמידי דרבינו יונה יש לחזור ולקרוא קריאת שמע פעם נוספת.

בשו"ת שואל ומשיב ח"ג סי' עב' ובעוד אחרונים מובאת נפקא מינא נוספת בין דברי עולא לדברי ר' יוחנן. דלשיטת עולא שהקריאה ללא התפילין היא כעדות שקר אזי גם אם יניח תפילין לאחר שקרא קריאת שמע אין הוא יכול לתקן או לעקור את עדות השקר שכבר אמרה.

אבל לשיטת ר' יוחנן שהקורא ללא תפילין הוי כמקריב קרבן ללא נסכים אזי יש לומר כי כמו שמצינו בדיני נסכים שניתן להביאם גם לאחר שהקריב את הקרבן כן הדין הוא בקריאת שמע שניתן להניח תפילין לאחר הקריאה ולתקן בזה את קריאתו.

אך בשו"ת האלף לך שלמה סי' שנב' כתב לחלק בין דין הבאת הנסכים לאחר הקרבת הקרבן לבין הנחת התפילין לאחר קריאת שמע.

דבהבאת נסכים לאחר הקרבת הקרבן הדין הוא כי יכול להביאם גם לאחר זמן מפני שניכר לכל שהנסכים באים בעקבות הקרבן והרי הבאתם והקרבתם משלימים את מעשה הקרבן.

אבל בקריאת שמע ללא תפילין אין הנחת התפילין שלאחר הקריאה מעידה או נקשרת אל קיום מצוות קריאת שמע שנעשתה עוד קודם לכן.

וזאת משום שמצוות תפילין היא מצווה תדירה המתקיימת בכל רגע משעות היום וממילא ניתן לומר כי הנחת התפילין עכשיו הרי היא נעשית בכדי לקיים את המצווה כעת.ולא משום שקיים איזה שהוא קשר לקריאת שמע שנאמרה לפני הנחת התפילין.

וממילא ניתן לומר כי דין קריאת שמע ללא תפילין שונה בתכלית מדין הבאת הנסכים לאחר הקרבת הקרבן ואין לדמות ביניהם כלל.

קריאת שמע ללא ציצית

ועל פי הנאמר לעיל בשיטת תלמידי הרבינו יונה שהקורא קריאת שמע ללא תפילין הרי הוא מעיד עדות שקר משום שבקריאתו הוא מזכיר את הפסוק וקשרתם לאות על ידיך והרי הוא אינו מקיים זאת.

יש להקשות מדוע הגמרא לא אמרה שגם הקורא קריאת שמע ללא ציצית הרי הוא כמעיד עדות שקר דהרי בקריאת שמע מוזכרת פרשת ציצית והקורא אומר ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם וכו' ואם כן הקורא ללא ציצית הוי כמעיד עדות שקר.

ותירץ הרשב"ץ שיש לחלק בין מצוות תפילין למצוות ציצית דמצוות תפילין הרי היא חובת גברא וכל אדם מחויב בכל יום להניח תפילין.

אבל מצוות ציצית היא איננה חובה בכל יום אלא היא מצווה הנובעת מלבישת בגד שיש בו ארבע כנפות וממילא מי שאינו לובש בגד ארבע כנפות אין הוא חייב כלל במצוות ציצית.

ולכן אם הקורא קריאת שמע אינו לבוש בבגד ארבע כנפות הרי הוא אינו חייב כלל במצוות ציצית וממילא אין הוא מעיד עדות שקר.

אלא שמתוך תירוץ הרשב"ץ ניתן להסיק כי אם הקורא קריאת שמע כן לובש בגד ארבע כנפות אלא שאין מוטלת בו ציצית כדינה, הרי הוא הקורא נחשב כמעיד עדות שקר. ובאמת שכך מפורש בדברי המאירי בברכות יד: שאם הקורא לבוש בבגד ארבע כנפות ללא ציצית הרי הוא כמעיד עדות שקר.

אך המגן אברהם באו"ח סי' כד' הביא בשם הזוהר הקדוש כי מי שקורא קריאת שמע ללא ציצית הרי הוא כמעיד עדות שקר ולכן יש ללבוש את בגד הציצית בעת קריאת שמע בדיוק כפי שמצינו בקורא ללא תפילין.

אומנם ביאור המגן אברהם בדברי הזוהר אינו מוסכם על הכול ומצינו בערוך השולחן או"ח סי' ח' כי פשט דברי הזוהר הוא כשיטת המאירי והרשב"ץ שהקורא קריאת שמע בעת שהוא לבוש בבגד ארבע כנפות בלא שמוטל בו ציצית כדינה אזי הוא נחשב כמעיד שקר אך קריאה בעלמא ללא ציצית כלל וכגון שאינו לובש בגד ארבע כנפות אין בה משום עדות שקר.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
"מאי דכתיב לפני הדא בארעא על כל מאן לי מאן " לכן חובת ציצית וברכה על הקרקע מוסיף הרבגד"ע זכר צדיק לברכה קרקע כל עוד היא ומה באויר ? פטור או חייב - נמצא פטור באויר ועל הקרקע לא .
ק.קוצר
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות