בעבר רווחה הדעה שפגים סובלים מאוחר יותר מלבד מבעיות התפתחות גם מבעיות לימודיות, אך מחקר רחב היקף שכלל מאות אלפי פגים, מצא כי מרבית הפגים שנולדו אפילו בשבועות מוקדמים מאוד להריון, מתפתחים היטב כך שהם מוכנים לפקוד את הגן בזמן, חלקם אף מצטיינים בלימודים בבית הספר.
ממצאי המחקר החדש של חוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת לרפואת ילדים JAMA Pediatrics.
החוקרים ניתחו נתונים אודות התפקוד בבית הספר של 1.3 מיליון ילדים שנולדו בפלורידה בין השנים 1992 ל-2002, בשבועות 23 עד 41 להריון, ושהחלו את לימודיהם בבתי הספר היסודיים בין השנים 1995 ל-2012.
החוקרים מצאו כי אלה שנולדו בין השבוע ה-23 ל-24 להריון, היו בעלי תפקודים קוגניטיביים תקינים בהמשך חייהם. 1.8 אחוז מהם אף אובחנו כמחוננים, שיעור מקביל לשיעור המחוננים בקרב החברה באופן כללי.
כיום עם התקדמות הרפואה, בשבוע 23 סיכויי ההישרדות של פג נעים בין 0% ל-5%, בשבוע ה-24 הסיכויים עומדים כבר על 60%-70% הישרדות ובשבוע 26 הם עולים עוד ל-75% עד 85% הישרדות.
כבר זמן רב ידוע היה כי פגים עלולים לסבול מבעיות רפואיות והתפתחויות רבות, בהשוואה לילודים שנולדו בזמן תקין. ממצאיו של המחקר החדש מפתיעים, לנוכח הגישה הגורסת כי אלה שנולדו פגים נמצאים בסיכון מוגבר גם לבעיות בהתפתחות המוחית מה שלא עלה בתוצאות המחקר כלל.
על אף התוצאות המעודדות של המחקר הנוכחי, הנחשב לרחב היקף, החוקרים ציינו כי לא ניתן לבודד את הסיבה היחידה שהובילה להצטיינות הפגים בלימודיהם, וייתכן כי זו נובעת מתמיכה טובה יותר של המשפחה או בית הספר, או שמא גם מטען גנטי תורשתי תרם לכך.