בפרשת השבוע שעבר קראנו על חטא המרגלים ועל העונש שעם ישראל נענש בעקבות החטא הזה.
בעקבות כמה שאלות שעלו לי מסיפור המרגלים חשבתי לבאר באופן חדש את משמעות החטא, ועל ידי זה ליישב את השאלות, וכמו כן לפרש את סיפור קורח ועדתו במבט שלעניות דעתי יש בו מן החידוש. כדלהלן.
השאלה הראשונה שעולה מקריאת סיפור המרגלים היא שלכאורה המרגלים עשו את המוטל עליהם. הם התבקשו לבדוק את האפשרות לבדוק את כיבוש הארץ, והם חזרו ואמרו שאין אפשרות, מה הטענה עליהם? הם היו יכולים לעשות משהו אחרת? אבל קושיה אחרת קשה לי הרבה יותר. בפרשת דברים כשמסופר על המרגלים משה רבינו מתאר את תשובת המרגלים במילים "ויאמרו טובה הארץ אשר ה' אלוקינו נותן לנו"
זה מה שהם אמרו? איך אפשר לומר את זה? נושא נוסף שצריך לבאר הוא מה ההבדל בין כלב בן יפונה ליהושע בן נון? השיטה הרווחת היא שכלב בן יפונה ויהושע בן נון היו שניהם באותה דעה אבל בכמה פסוקים נראה שיש שוני בעמדה שלהם. "ויהס כלב את העם אל משה ויאמר עלה נעלה" .
כלומר, כשמשה רצה לדבר והעם לא נתן לו, מי שניסה להשתיק אותם היה כלב. רק בהמשך כתוב ויהושע בן נון וכלב בן יפונה מן התרים את הארץ קרעו בגדיהם ויאמרו... טובה הארץ מאוד מאוד.
הבדל נוסף הוא בפרשת דברים הקב"ה אומר, אם יראה איש באנשים האלה הדור הרע הזה... זולתי כלב בן יפונה הוא יראנה ולו אתן את הארץ... יען אשר מלא אחרי ה'. ואז מגיע פסוק שבו משה מתאר שגם הוא לא יכנס לארץ בגלל חטא המרגלים ורק לאחר מכן כתוב "יהושע בן נון העומד לפניך הוא יבוא שמה אותו חזק כי הוא ינחילנה את ישראל".
שוב נראית הפרדה בין יהושע לכלב שצריך להבין ממה היא נובעת?
נתאר לעצמנו שראש הממשלה שולח מרגלים לאיראן בשביל לנסות להבין את מצב חיל הרגלים האיראני, הוא כמובן שולח אותם באופן חשאי ומצפה מהם שיבואו אליו עם כל האינפורמציה שיש להם. כמובן שמדובר במרגלים שהוכשרו למשימה באופן מיוחד ויש להם את הכלים וההבנה הספציפיים למשימה הזאת. אין להם הבנה בכוח של חיל האוויר הישראלי או האיראני, הם לא אמורים לעסוק בהיבטים הדיפלומטיים של מלחמה מול איראן ואין להם ידע בסיכונים הכלכליים לעומת הרווחים שיכולים להיות ממלחמה כזאת. יש להם תפקיד חשוב מאוד, אבל רק לאותה נקודה שאליה הם הוכשרו.
תארו לעצמכם שאותם מרגלים חוזרים לארץ, ובמקום להגיע למשרד ראש הממשלה הם מתקשרים למערכות העיתונים והחדשות הגדולים וקובעים מסיבת עיתונאים, ובמסיבה הם נעמדים ומסבירים על הקשיים והסיכונים שיכולים להיות בתקיפה כזאת. תארו לעצמכם שאחרי מסיבת העיתונאים יהיה קמפיין שקורא להפסקת העימות מול איראן ולחשיבה מחודשת של כל המערכה, מי יהיה האשם העיקרי בזה? ודאי שהמרגלים! מישהו ביקש מכם להביע את חוות דעתכם על התקיפה? מישהו ביקש מכם לעסוק במודיעין מעבר לאותו ידע ספציפי שהייתם אמורים לבדוק?? ונניח שכן היו שואלים לדעתכם, יעלה על הדעת שבמקום לבוא למשה ולהגיד לו את האינפורמציה באופן חשאי, אתם עושים מסיבת עיתונאים? איך יתכן כדבר הזה???
הפסוק אומר שלח לך אנשים. מרוב שמתרגלים לפירוש רש"י שוכחים לפעמים מה הפירוש הפשוט של המילה לך. הכוונה בזה היא פשוטה וברורה. לך, הכוונה שאתה תדבר איתם, רק אתה והם ידברו רק איתך.
לא יתכן בכלל משהו אחר, אי אפשר לקבל בשום אופן התנהגות אחרת. כשקוראים את זה בקריאה הזאת, חטא המרגלים מובן עוד לפני שהתורה אומרת לנו מילה אחת ממה שהמרגלים אמרו! לא יתכן! לא יתכן מה שמתאר לנו הפסוק וילכו ויבואו אל משה ואל אהרון ואל כל עדת בני ישראל. וישיבו אותם דבר. כבר כאן כתוב הקלקול שלהם!! שורש החטא שלהם לא היה במה שהם סיפרו אלא למי שהם סיפרו.
על מה כלב בן יפונה התווכח עם העם? ויהס כלב את העם אל משה ויאמר עלה נעלה. כלב אמר להם שמה שהמרגלים עושים זה מה שנקרא עקיפת סמכויות, שהם צריכים לתת למשה את היכולת להתמודד עם האינפורמציה וכל עוד משה לא מעלה על דעתו את האפשרות לא לכבוש את הארץ אז האפשרות הזאת לא קיימת!
יהושע התווכח על משהו אחר, ולא אמנם לא הצטרף למעשה שלהם אבל הוא התווכח בצורה פעילה רק על הנקודה שאומרת שהארץ לא טובה.
כשמשה אומר בפרשת דברים שהמרגלים אמרו שהארץ טובה, זה כי בעיניו, בעיני המנהיג, בעיניים של מי שרואה את התמונה המלאה הם לא אמרו שום דבר שסותר את ההנחה הראשונה שלו על כיבוש הארץ.
הקורא הנבון שואל את עצמו, למה הוא כותב בפרשת קורח טור על פרשת שלח? התשובה היא שפרשת קורח לפי הפירוש הזה היא המשך ישיר של פרשת שלח. שפרשת קורח היא השלב השני בזלזול במנהיג. השלב הראשון הוא פרשת שלח, השלב השני הוא פרשת קורח. העונש של להיבלע באדמת המדבר, הוא המשך של העונש של לא להגיע לאדמת ארץ ישראל. אבל האמת שזה הרבה יותר מעונש, האמת שזה מתבקש מאליו. אין אפשרות להגיע לארץ ישראל בלי מנהיג באופן עקרוני, אלא אם תלך 40 שנה במדבר בהם תעמיק את היחס למנהיג. אין סיבה להגיע לארץ ישראל בלי שמשהו הנהיג אותך לשם, בלי שמישהו ינהיג אותך לשם. ובעצם החטא של קורח התחיל כבר בפרשת שלח באופן מסוים כך שיש קשר הדוק בין הפרשיות. שנזכה להידבק תמיד באותם מנהיגי אמת שהקב"ה שולח לנו בכל דור.