השופטת גינסבורג: אמנם גיבורת תרבות? // דעה

הרב יהושע פפר מגיב לטור הפרידה של עו"ד רבקה שוורץ על השופטת רות ביידר גינסבורג • הכותב הינו העורך הראשי של אתר "צריך עיון" (דעה)

|
7
| כיכר השבת |
השופטת רות ביידר גינסבורג (צילום: שאטרסטוק)

קראתי את טור הפרידה של עו"ד רבקה שוורץ על השופטת רות ביידר גינסבורג, והתקשיתי שלא להזדהות. כדברי שוורץ היא הייתה "גם אישה, גם יהודיה, [ו]גם בעלת חוש צדק מפותח", ובעיקר הייתה אישה פורצת דרך שסללה דרך לנשים רבות הבאות אחריה.

אך דווקא מתוך ההזדהות אני מרגיש צורך להציב תמרור אזהרה של הסתייגות מדברי השבח כלפי השופטת המנוחה.

אותו חוש צדק שאת דגלו נשאה גינסבורג לאורך הקריירה המפוארת שלה – כפרופסורית, עורכת דין ושופטת – ניתן לתמצת בערך מרכזי אחד: שוויון. יסוד השוויון, שהפך לעיקרון-העל במחוזות הפרוגרסיביים של אירופה וארה"ב, היה תמד נר לרגליה – גם בימים לפני שהוא הפך פופולארי.

אך גינסבורג גם מאותתת לנו לאן ערך השוויון עשוי להגיע. בשם השוויון היא לחמה למשך שנים רבות למען זכות חוקתית לביצוע הפלות יזומות, ואף ביקשה לחייב גופים דתיים לספק טיפולים תרופתיים בהתאם, למרות ניגוד לאמונתם הדתית. מה שאצלנו מכונה רציחה כונה אצלה "זכות האישה על גופהֹ", והיא סברה כי על כולם לכופף את ראשם מולה.

אותו ערך של שוויון גם הביא את גינסבורג להיות גיבורת הקבוצות המתנגדים למבנה המשפחה המסורתית. היא אכן לחמה למען הכרה חוקתית בזכות לנישואין אלטרנטיביים, הייתה שותפה לפסקי-דין תקדימיים ששינו את המרקם המוסרי של ארה"ב, ואף הזדרזה "לחתן" זוגות לאור הכרעתה בבית המשפט.

ובתור מי שלקחה את ערך השוויון "עד הסוף", לא מפתיע לגלות כי שני ילדיה של גינסבורג אינם נשואים ליהודים, כאשר היא עצמה חיתנה את בנה ג'יימס לאשתו הראשונה ליסה ברוסטון. כן, היא הייתה מצד אחד יהודייה גאה; אך מהצד השני, ערך השוויון אינו מכיר בגבולות הדת.

וזו באמת הנקודה המרכזית. הגרסה הפרוגרסיבית של ערך השוויון (לצד ערכים נוספים) אינה מכירה בגבולות. כל עניינה של "הקידמה" הזו – "פרוגרס" – הוא לפרוץ גבולות, תוך פירוק "מוסדות הדיכוי" שמגבילים את חירותו המוחלטת של האדם: המשפחה, הקהילה, הדת, וכך הלאה.

וזו הסיבה שעלינו, האמונים על תורת ישראל, לנקוט משנה זהירות מפני אימוץ אותם ערכים, למרות שהם נוצצים באור של "תיקון עולם". כן, יש ערך בשוויון, ויש מקומות שבהם ראוי לקדמו; אפשר לכלול בזה חלקים מתוך עבודתה של עו"ד שוורץ עצמה. אך עלינו לבחון את מידת אימוצו ואת ביטוייו השונים לאור ערכי התורה, המציבים לו גבולות וקובעים לו גוון ספציפי, תורני.

ובחזרה לשופטת גינסבורג: אפשר בהחלט לקחת ממנה השראה; היא הייתה ללא ספק אישה יוצאת דופן. עם זאת, כוכבית גדולה הנצמדת לדמותה מאפילה על מעמדה בתור גיבורת תרבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
אני חושב שלקחת שופטת שיש לה על פי חושן משפט סימן כ"ו מרימה יד בתורת משה בכלל אתר חרדי היה אסור לו להכניס כתבה כזאת לא ראיתי את הכתבה מדין הרחק מן הכיעור אבל שיהודי ירא שמיים מגיב אני טוען שאסור להגיב ואסור להתפלמס זה טרייף חזיר נקודה הנושא מחוץ לויכוח
טרייף
דין הרחק מכיעור יש גם לאינטרנט למה כאן אתה כל כך מקל????? ולקלל אנשים בגלל שאתה בסיכון זה מותר???? יש לך השקפות מעוותות מאוד במה שצריך להחמיר אתה מקל ובמה שצריך להקל אתה מחמיר, השאלה הגדולה לא אם האתר חרדי אלא אם אתה חרדי??????
3
מבחינה דתית היא לא סמל ודוגמה, אך היא נלחמה למען שוויון בשכר וכו' סייעה למיעוטים... למה למחוק את כל פועלה בגלל הדת?!
חזיר לא יכול להיות כשר בשחיטה מהודרת אסור לדרוך בערכאות נקודה
2
כתיבה בוגרת ושקולה. נדיר באתר זה.
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות