ינואר 2025 מביא עמו בשורות לא קלות לצרכן הישראלי: עליית מחירים חדה מורגשת כמעט בכל תחומי החיים. עלויות הדלק זינקו, תעריפי החשמל התייקרו, וגם הוצאות התחזוקה והמחיה שוברות שיאים חדשים. על רקע זה, שאלת הכדאיות של רכבים חשמליים חוזרת למרכז הבמה, במיוחד לאור ממצאי דו"ח חדש של המועצה הלאומית לכלכלה.
לפי הדו"ח, בשנת 2024 רכבים חשמליים מציעים חיסכון שנתי ממוצע של כ-3,700 ש"ח לצרכן הפרטי לעומת רכבי בנזין. מדיניות המס הנוכחית, שמעניקה תמריצים לרכישת רכבים ירוקים, מאפשרת ליהנות מעלויות תחזוקה נמוכות יותר ותעריפי חשמל זולים יחסית לדלק.
אולם, ההסתכלות הכלכלית הכוללת מצביעה על כך שהמשק הישראלי עדיין נושא בעלויות גבוהות יותר בגין רכבים חשמליים – כ-740 ש"ח בשנה לכל רכב חשמלי, בעיקר בשל ההשקעה בתשתיות ובפיתוח רשת טעינה מתקדמת.
שינוי מגמה באופק
הבשורה המעודדת מגיעה מהתחזיות לעשור הקרוב: בשנת 2034, הרכבים החשמליים צפויים להפוך לכלכליים יותר גם עבור המשק. על פי הדו"ח, כל רכב חשמלי יחסוך למשק כ-1,600 ש"ח בשנה, בעוד החיסכון לצרכן יישאר משמעותי ויעמוד על כ-3,500 ש"ח. ירידה בעלויות הרכישה של רכבים חשמליים, לצד שיפורים טכנולוגיים, עתידה להקטין את הפערים ולהפוך אותם לאטרקטיביים עוד יותר.
אחד הגורמים המרכזיים שמטים את הכף לטובת רכבים חשמליים הוא התועלת הסביבתית: צמצום פליטות גזי חממה וזיהום אוויר, שמוערך בתועלת משקית של כ-2.1 מיליארד ש"ח עד 2034. עם זאת, הדו"ח מדגיש שאם לא יתקיימו ירידות מחירים ושיפורים טכנולוגיים בקצב הצפוי, הכדאיות הכלכלית עשויה להיפגע.
כיצד להתמודד עם עליית המחירים?
למרות האתגרים, הבחירה ברכבים חשמליים נראית כפתרון ארוך טווח להתמודדות עם יוקר המחיה. החיסכון בהוצאות שוטפות כמו דלק ותחזוקה מהווה יתרון משמעותי, במיוחד לאור ההערכות שעלות החשמל תישאר נמוכה יחסית לעלויות הדלק בטווח הארוך.
עם זאת, חשוב לזכור שהמעבר לרכבים חשמליים דורש השקעה ראשונית גבוהה, הן מצד הצרכן והן מצד המדינה, שמחויבת להשקיע בתשתיות טעינה נרחבות ובתמריצים לעידוד הרכישה.
השורה התחתונה
גל עליית המחירים הנוכחי מעמיד את הישראלים בפני בחירה כלכלית לא פשוטה. בעוד שרכבים חשמליים אינם הפתרון המיידי ליוקר המחיה, הם עשויים להתגלות כהשקעה נבונה לעתיד. עם תכנון מדיניות ארוכת טווח והשקעה נכונה בתשתיות, הרכב החשמלי יכול להפוך לנגיש יותר ולשנות את כללי המשחק, הן עבור הצרכן הפרטי והן עבור המשק כולו.