עד עכשיו עברנו איתו בחושך ובעוד שירים "עצובים" וכעת הוא מוציא אותנו מהלב נשבר אל השמחה. הזמר שמוליק סוכות הוציא לאחרונה את הסינגל החדש והכיפי במיוחד שלו - "באה השמחה" מלווה בקליפ מלא בעליצות.
הלחן הוא של המלחין שמלווה את סוכות, בנצי שטיין, כשעל המילים המקוריות אחראים המפיק של סוכות נטע לוין, בנצי שטיין ואלי קליין. השיר מגולל סיפור חסידי שלא היה ולא נברא בו הרבי אומר ליהודי עם לב נשבר, כי דווקא אחרי לב נשבר באה השמחה. המסר מלא בשמחה אם כי לא ברור בדיוק מה מקורו. הציניקנים יאמרו כי מקור הרעיון הוא במשפט העממי הידוע: "כשהמצב בתחתית של החבית, אפשר רק לעלות".
>> למגזין המלא - לחצו כאן
על העיבוד וההפקה המוזיקלית שמשלבת מוזיקה אלקטרונית באווירת כלייזמר עם קלרינט ואקורדיון אחראים הצמד המוכשר אלי קליין ואיצי ברי. אווירת העיבוד לוקחת את המאזין ישר לאווירת השטייטל האירופאי וכך גם הקליפ שמלווה את השיר שנפתח בהמחשת הסיפור. באופן לא ברור במיוחד, קופץ פתאום הקליפ מהעיירה האירופאית למחנה יהודה הירושלמי, שם סוכות מרקד ומזמר ברחוב השוק. למרות התהיות על המיקום וכיצד נהפכים לשמחים בלחיצת כפתור, עדיין מדובר בקליפ שמעביר היטב את האווירה העליזה של השיר ובהחלט משמח את המאזינים.
"באה השמחה" הוא אחד השירים היותר כיפיים שיצאו פה לאחרונה וסוכות מראה שהוא כאן כדי להישאר ובגדול. תענוג.
הזמר והיוצר דוד בן ארזה הוציא בשבוע שעבר את "רחמים", הסינגל קליפ החדש שלו מתוך אלבום הבכורה עליו הוא עמל בחודשים האחרונים. בן ארזה מלהטט שוב על התפר שבין המוזיקה הישראלית למוזיקה החסידית ומעורר תגובות שונות. אין ספק שמבחור הישיבה המוכשר והמהוסס קמעה, שהחל את דרכו לפני כשלוש שנים, בן ארזה עובר דרך אמנותית מעניינת ולא בהכרח קונבנציונלית, כשגם השירה שלו נפתחת והוא נשמע הרבה יותר דינמי ומגוון ובעל עומקים ורגש.
השיר החדש שלו נפתח דווקא בסימפול של ר' שלמה קרליבך לשיר "לבקש רחמים". במקצב שונה לגמרי ממקצב השיר של בן ארזה ומשהו בשילוב הזה ייחודי. בהמשך השיר חוזר הסימפול שוב לניגון חסידי מלא רגש, כשבן ארזה מעניק לקרליבך את הכבוד לעמוד בפרונט מבלי להידחף לצדו בכאילו "דואט". ההחלטה האמנותית הזו מעניינת ומכובדת מאד, במיוחד בעולם בו כולם לא רק נדחפים לצדו של קרליבך, אלא אפילו ממציאים דואטים שלא היו מעולם בחיקוי קולו.
המילים והלחן של דוד בן ארזה, כשעל ההפקה המוזיקלית והניהול האמנותי הופקדו אמיר שדה ובן מאור, שעובדים עם בן ארזה על שירים נוספים מהאלבום שממש מתקרב אלינו. הסאונד והעיבוד נע בין ביט של היפ הופ על גבול הפאנק, לרמזים של בוסה נובה עם סלסולים עם מעט גוון מזרחי מעניין. העיבוד המושקע גם קיבל גרסת "דולבי אטמוס" על ידי איש הסאונד המשובח ארן לביא, עם אפשרויות סאונד עמוק וייחודי יותר למערכות קולנוע ביתי או מערכות יוקרתיות במיוחד של רכבים המאפשרות שמע שמחולק לערוצים רבים יותר וחוויה ייחודית ועוטפת.
אין ספק שבן ארזה שוב מוכיח את המקוריות הרבה שלו (למרות הרפרור בפזמון ל"ענני השם" של מרדכי בן דוד מהאלבום "לולי תורתך") והאמנותיות, כשהוא מעז ליצור מוזיקה שהיא פחות רגילה במחוזותינו מבחינת העיבוד והסגנון המוזיקלי.
אולי זו גם כוונתו של בן ארזה במילות השיר:
"תתבגר דוד
אתה לא תפסיד
אם תעז להיות אתה
להיות דוד,
זה כל מה שיש
תקפוץ לאש
לא, אל תיכנע
לא, אל תתייאש".
אני כבר מחכה לאלבום הבכורה המלא. אני לא יודע אם הוא יכלול להיטים שמחכים להם ברדיו קול חי, אבל אין לי צל של ספק כי יהיה מדובר באלבום מושקע ומעניין במיוחד.
פסח באגד, הוא זמר צעיר ומוכשר ו"עזה אמונתנו" הוא סינגל הבכורה שלו. באגד זמר אירועים בדרך כלל, כתב והלחין את השיר החדש בהשראת המלחמה הנוראה מאז שמחת תורה. המילים קשות וכואבות, אך גם מלאות באמונה ותקווה.
הלחן נוגה ונוגע (מזכיר במעט בפזמון את "בלדה לחובש") ושירתו של באגד וקולו מתאימים במיוחד לאווירה הכבדה של השיר.
ההפקה המוזיקלית של אחד המעבדים החדשים והמוכשרים במוזיקה היהודית, אברהם יסחקוב, שמפתיע שוב מאז פתיחת המלחמה עם עיבוד מדויק לאווירה הנדרשת לשיר שכזה.
יהיה מעניין לראות מה עוד באגד יביא לנו בעתיד. בהצלחה.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
- להערות, הארות ומדריכים דיגטליים בחינם להכנה לשלושת השבועות: nl@kikar.co.il