מגזין 'כיכר'

תופעת הקליפים במוזיקה היהודית; מי בכלל צריך את זה? // טור ביקורת

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, מתייחס בטורו השבועי לתופעת הקליפים במוזיקה היהודית | וגם, האם קורה משהו דווקא באידיש או שזה רק ליפא שמפתיע כרגיל? (מגזין)

|
10
| כיכר השבת |

כתבתי בעבר לא מעט פעמים על נושא הקליפים ותפקידם. היום הקליפ הפך להיות חלק כמעט בלתי נפרד מחבילת הסינגל של האמנים. בעולם בו כמעט ואין אלבומים מלאים, כל סינגל מקבל יחס מעמיק הרבה יותר אם בקליפ מילים אמנותי או בקליפ וידאו. אין לי התנגדות לקליפים, אבל פעמים רבות מדובר בקליפ מיותר שלא מעניק לשיר שום ערך מוסף והשיר היה נהדר גם בלעדיו עם תמונת עטיפה ותו לא.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

יום צילומים בחוף הים או בכל מקום אחר עולה אלפי שקלים, העריכה עולה אלפי שקלים, התסריט עולה אלפי שקלים וכך ברגע קטן אמנים מוצאים את עצמם עם חור של 30 אלף שקלים רק על הקליפ. אם הקליפ טוב, מילא... אבל אין שום סיבה בעולם להוציא סכומים שכאלה על צילומים של הזמר פוסע על שפת הים/יער/מדרכה מלוכלכת כשהוא כאילו שר. זה יקר, מיותר ומותיר בפה טעם של שעמום מר. בכל קליפ כזה ישנם כמה כאלה שמרוצים מאד, בעיקר אנשי ההפקה שמקבלים את הכסף. אם אין לכם תסריט מעניין, מוסיף ובעל עניין, חסכו את הכסף והשקיעו אותו בדברים טובים יותר, זה "בל תשחית".

הקליפ החדש של ליפא שמלצר - "דראפנען" הוא דוגמא טובה לקליפ נכון, שמעניק לשיר משמעות ומעורר עניין. את השיר כתב והלחין חזקי וייס, כשהעיבוד וההפקה המוזיקלית של משה יאקוב. על הקליפ אחראי מוטי ברקוביץ'. השיר עוסק בנושא החיפוש אחר האמונה בימים של עקבתא דמשיחא, ובקליפ נראים ליפא והנשפנים שאיתו מטפסים "דרך המוזיקה" על קלידי ענק כשהם מחפשים על מה להיתפס כדי לא ליפול.

כדרכו, ליפא דרמטי יתר על המידה ומתפרצף מעל הנדרש, אך עדיין מדובר בקליפ איכותי ומעורר עניין, כזה שמעניק סיבה אמיתית ליצירה שכזו. צריך גם לפרגן ללחן ולרעיון המילים של חזקי וייס, השיר כיפי להאזנה וזורם במיוחד. בתור אחד שלא דובר אידיש אין לי שום יכולת להתייחס למילים עצמן, אך ברור לי שליפא שנחשב לכותב מוכשר במיוחד בפני עצמו, יודע לבחור טקסטים באידיש היטב.

ליפא שמלצר - "דראפנען"

קליפ ייחודי ומושקע אף יותר הושק השבוע על ידי הזמר אברהם מרדכי שוורץ - "וורקא". השיר אותו כתב והלחין אנשי פרידמן בתקופת הקורונה, מבוסס על סיפור חסידי מרגש המסופר על הצדיק הרבי מוורקא שבזכות השתתפותו הכנה בצערו של יהודי על מחלת בנו נפתחו שערי שמים והילד התרפא.

העיבוד וההפקה המוזיקלית של בנצי פדריגל ואילו הפקת הקליפ באורך 8:18 דקות... של ארי לוי. בשונה מהקליפ של ליפא שמלצר בו יש שיר שמקבל חיזוק ויזואלי בקליפ, במקרה של "וורקא", השיר נחמד אך ללא הקליפ הוא הרבה פחות משמעותי. הקליפ בסגנון קולנועי סיפורי ואני תמיד תוהה האם יש הצדקה כלכלית להשקעה על קליפי הענק האלה. בכל מקרה הצופים מקבלים תוצאה מושקעת במיוחד ובעלת עניין.

אברהם מרדכי שוורץ - "וורקא" (צילום: ארי לוי)

אני לא יודע אם זה קשור או לא, שני השירים שציינתי השבוע בטור הם באידיש, מה שאולי יכול ללמד על השקעות גדולות יותר בקליפים בשפה הזו. אני לא בטוח שהייתי ממליץ לעשות קליפים באורך של 8 דקות, קליפ שכל מטרתו לצפייה ביוטיוב, אבל זה בהחלט מעורר עניין הרבה יותר מקליפ של הליכה על חוף הים עם רוח שמנפנפת את הפוני או רכב שהזמר רק יכול לחלום עליו ומשלם עליו המון לפי שעות.

  • להארות, הערות והמלצות לקליפ הגרוע של השנה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
Lumpens היא חברת הפקות הקליפים הטובה ביותר. בכסף שהזמרים משקיעים בקליפים, היה יכול לצאת להם קליפים הרבה יותר מטורפים.
7
כתבה מיותרת
6
השיר וורקא הוא שיר מאד יפה ומעניין למביני אידיש ברמת בסיס ומטה אם כי יש לציין שלאחר ראיית הקליפ ,השיר הופך לאהוב ומושמע יותר, כדוגמת טענצלה של מוישי שווארץ וכן כלו עיני של מנדל ראטה אבל גם בקליפ עם רוח שמבדרת את הפוני יש משהו יותר מאשר שיר בכורה אונונימי...
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות