ליפא שמלצר, הוא ללא ספק האמן הצבעוני ביותר במוזיקה החסידית. הוא מלחין ומבצע מגוון והאלבום החדש שלו - "ליפא יום טוב", הוא הפתעה גדולה לחובבי המוזיקה החסידית. מדובר בלא פחות מ-17 רצועות, עם מיטב המעבדים של המוזיקה החסידית, בליווי עיבודים חיים ברובם.
>> למגזין המלא - כנסו
ליפא לא הסתפק ב-17 שירים, אלא גם יצר לכל אחד מהם קליפ או קליפ מילים, שמעביר את האווירה של המילים. אצל ליפא כמו אצל ליפא, כל דבר כזה מגיע עם המון צבע, חלק מהמכחולים של ליפא שלוקחים חלק בכמה מהשירים.
מדובר באלבום קונספט, שבאופן ישיר מכוון לחג הסוכות וכל שיריו סובבים את החג ואירועיו. האלבום נפתח בשיר "אושפיזין", שמשום מה נקרא "אושפוזין", גם בקליפ המצורף. הלחן כמו כל שירי האלבום של ליפא עצמו, השיר בסגנון הרוק החסידי של שנות ה-90, קיבל עיבוד מתאים בידי המעבד הוותיק והמוערך, משה לאופר.
השיר השני באלבום - "תיבו תיבו", הולך לעולמות מוזיקליים קצת שונים. השיר בסגנון הבוסה נובה הלטיני, עובד על ידי בנו של משה לאופר, מעבד מצליח בפני עצמו, בני לאופר. הלחן הרגוע מושר בידי ליפא, בסגנון חסידי שליו.
מי שלקח חלק גדול ביצירת האלבום, הוא המעבד והזמר, דודי קאליש, שעיבד כמה מהשירים וגם אחראי למקהלות ברוב השירים. קאליש עיבד לדוגמא את הרצועה הקצרה באלבום "קידוש", בה מבצע ליפא את קידוש החג במנגינה. באלבום יש לא מעט הומור, כך תוכלו לשמוע את הקידוש לרקע קול צלילי הצרצרים, שאולי חלקכם שומעים בסוכה.
ליפא איחד באלבום כמעט את כל השמות הגדולים בקרב מעבדי המוזיקה החסידית, אחד השמות שמזמן לא שמענו, הוא המעבד הוותיק והמוערך, ישראל לאם, שעיבד את השיר "נענועים" על ארבעת המינים ואת השיר "אתה בחרתנו", בסגנון הקומזיצאי.
אחד השירים המעניינים באלבום הוא "מכרכרין", אותו עיבד דודי קאליש בסגנון הביג בנד עם נגיעות ג'ז מעניינות. ליפא מגיש את השיר בצורה משובחת ומדובר בשיר שפשוט כיף להאזין לו.
אם התגעגעתם קצת לליפא האלקטרוני, תוכלו לקבל אותו בשיר המקפיץ "על ישראל", בעיבודו של משה שניצלער ובהפקה נוספת של אברומי לונגר. השיר כבר מושמע לא מעט בתחנות הרדיו השונות ובצדק. השיר שונה מאד מההפקה המאד שמרנית של רוב שירי האלבום והוא יגרום לכם לזוז לפחות על הכיסא.
מיד אחריו, תוכלו להמשיך לרקוד עם השיר "דחה", מתוך ההלל, אולי הלהיט הגדול ביותר מהאלבום לצדו של "על ישראל". השיר מעובד בצורה חסידית "ישנה", עם כלים חיים, גיטרות דיסטורשן, המונד וחצוצרות, בעיבודו של רובי בנט. מדובר באחד השירים היותר כיפים באלבום, עם רמיזות מוזיקליות בתחילתו לשיר "מאני מאני מאני" של אבא ובהמשך גם קטעי רגאיי כיפיים.
בקליפ המצורף, בחר ליפא באופן תמוה, לכתוב את שם השם המפורש והתחושה היא שלחץ הזמן בו הופק האלבום, הביא לטעויות מסוג זה, כמו גם הטעות בשם השיר הראשון, או הטעות המצחיקה במודעת הפרסום ב'משפחה', בה תורגמה הכותרת 'Music Stroke' כ"שבץ מוזיקלי"... במקום המשמעות הנוספת למילים, שהתרגום היותר הגיוני ומדויק שלהן הוא אולי "מכה מוזיקלית" במובן הטוב כמו "הפצצה מוזיקלית".
שיר נוסף שמעובד בצורה מעניינת על ידי קאליש הוא "הקפות". קאליש גם תרם את חלקו בעיבוד אחד סמי אלקטרוני - "יסוד צדיק", בו נכנס ליפא בקליפ לתפקיד האדמו"ר.
מי שממש התגעגע לליפא הליצן, יקבל אותו בשיר "קלאץ", שיר היתולי באידיש, שליפא כתב והלחין על קורת העץ העקשנית של הסוכה, כשעל העיבוד בסגנון הרוק הלטיני אחראי המעבד העולה, יענקי כהן. לשיר גם מצורף קליפ מילים משעשע בהחלט.
שיר היתולי נוסף הוא "צאן קדשים", אותו עיבד שמוליק ברגר בסגנון אלקטרוני, כשאליו מצורף קליפ משעשע עם הרבה כבשים, חלקן גם יוצאות בריקוד.
האלבום נחתם בשיר "דירת עראי", שיר מקורי באידיש, שליפא כתב והלחין ועיבד משה לאופר.
לסיכום, מדובר באלבום מקורי במיוחד. רעיון אלבום הקונספט מעניין, אם כי ניתן היה להעביר את הנקודה עם פחות מ-17 שירים. יש בו כמה שירים בעלי פוטנציאל להפוך ללהיטים, שיושרו וירקידו בשמחות בית השואבה השונות. למרות שרוב השירים בעלי מילים מעניינות יחסית למוזיקה חסידית, הלחנים של ליפא לא מספיק קליטים הפעם. אין ספק שליפא הוא אמן גדול והאלבום החדש מוכיח שוב את הכישרון הגדול והמתפרץ שלו. עם קצת יותר מיקוד וניהול אומנותי נוכל לקבל תוצאות מושלמות יותר, אבל עדיין מדובר באלבום נעים להאזנה עם כמה שירים ממש כיפיים.
- להערות הארות והודעות זעם כבוש: nl@kikar.co.il