אלי מרקוס, אחד הזמרים המבטיחים במוזיקה החסידית צריך להתמודד וגם ליהנות עם העובדה שהוא אח ואחיין של... שני אחיו הגדולים בנצי ושמואל מרקוס מוכרים לנו כצמד הייחודי - "היום השמיני" ואילו דודו הוא גדול הזמר החסידי, אברהם פריד.
>> למגזין המלא - כנסו
מרקוס שהוציא לאחרונה את אלבומו המקורי השלישי - "דוגמא", נהנה מההילה של המשפחה המוזיקלית, אך לאחר כשמונה שנים מאלבום הבכורה שלו, האלבום הזה צריך להיות נקודת המפנה בה מרקוס חייב להוכיח, כי הוא יותר מנשען על השושלת המשפחתית המפוארת.
אין ספק שלאלי מרקוס יש קול נעים, שכנראה מגיע כחלק מה-DNA הפרידמני המשובח, כשמבחינת מרקוס זה הכלי המרכזי שלו, כשהוא בשונה מאחיו היוצרים, מתמקד יותר בשירה מאשר ביצירה. הוא אמנם הלחין שני שירים (וחצי) באלבום החדש, אך בדומה לזמרים החסידיים בעבר הוא מתמקד בהיותו "זמר".
האלבום החדש ממצב את מרקוס כזמר חסידי במלוא מובן המילה. מתוך 11 השירים, מלבד שני שירים בעברית באדיבותו של איצי ברי (ועוד חצי עילג למדי) ושיר נוסף באנגלית, האלבום כולו מסתמך על המקורות, דבר שאנו כבר כמעט לא רואים בשנים האחרונות.
את האלבום הפיק המוזיקאי והמעבד צבי בלומנפלד המוכר לנו כמנהל המוזיקלי של להקת "פריילאך". בלומנפלד ליהק לאלבום את מיטב היוצרים העכשוויים של המוזיקה החסידית, החל מאיצי וואלדנר שהלחין את שיר הפתיחה המקסים של האלבום "השם שפתי" בעיבודו של בלומנפלד עצמו, וכלה בצמד אלי קליין ואיצי ברי שמעורבים בעיבודים או בכתיבה והלחנה במקרה של איצי. ברשימת המלחינים ניתן לראות את הרשי ויינברגר, אחד המלחינים הבולטים במוזיקה החסידית בשנים האחרונות ואת נחום לויטן, חתנו של היוצר המפורסם אייבי רוטנברג.
בגזרת המעבדים ניתן לראות מלבד את בלומנפלד וקליין וברי גם את מנדי פורטנוי ונאור כרמי שעיבד שניים משירי האלבום, ביניהם את הדואט בין מרקוס לבן הדוד בני פרידמן - "שבח" בלחנו של נחום לויטן. כרמי בדרך כלל פחות מעורב באלבומי מוזיקה חסידית ומעניין לשמוע את עבודתו גם בשטח מוזיקלי זה. כשהוא מעבד את "קול צהלה" בלחנו של הרשי ויינברגר אני שומע יותר את הכרמיות האופיינית, דווקא ב"שבח" כרמי מיישר קו לגמרי עם העיבודים ה"חסידיים" הרגילים למדי.
שיר הנושא של האלבום - "דוגמא", הוא שילוב קצת מוזר של המילה דוגמא בעברית עם טקסט באנגלית, שכתבה חייל'ה ניוהאוז. הלחן של הזמר דוד לוואי כשההפקה הפופית האנרגטית של המעבד ג'ק שור.
מרקוס הלחין בעצמו את אחד השירים המעניינים באלבום - "גשם", שמילותיו מתוך תפילת גשם. השיר נעטף בעיבוד קלאסי של הפסנתרן המחונן, מנדי פורטנוי ויש בו לא מעט רגעי קסם.
שיר מצוין נוסף הוא "מלאכי עליון", שחותם את האלבום. מדובר בשיר קצבי בעברית שכתב והלחין איצי ברי ועיבדו קליין וברי. נקודה מעניינת בשיר, ההפקה של צמד הישראלים המוכשרים מרימה בצורה משמעותית את סגנון השירה של מרקוס שנשמע לראשונה שר בעברית כמו שצריך ובמבטא מדויק יחסית. זאת בניגוד לשיר הראשון באלבום בעברית "מה עוד" גם אותו כתב והלחין איצי ברי אך עיבד והפיק מנדי פורטנוי שעברית אינה שפת האם שלו. הפער ברמת הביצוע בעברית מעצבן, קצת מחשבה והתייעצות עם מפיק שירה ישראלי הייתה מרימה גם את השיר הנהדר הזה אל המקום הראוי לו.
זמרים אמריקאים, החלטתם לשיר בעברית? מזל טוב, בכיף, עברית היא לא רק שלנו הישראלים, אבל בבקשה תעשו את זה טוב... עוד קצת השקעה והשיר יכול להישמע לגמרי אחרת.
באופן מעניין, מי שנכנסו באופן מוצלח לנעליו של נאור כרמי, שבדרך כלל מחייה ניגונים חסידיים עתיקים בפרויקט צמאה, וביצעו ניגון חסידי עתיק בלבוש חדשני הם הצמד אלי קליין ואיצי ברי שעיבדו בצורה כיפית ומאד "כרמית" עם כלי הנשיפה את "ניגון ריקוד באבוב" בלחנו של האדמו"ר ה"קדושת ציון" הי"ד. למי שתהה מה ולמרקוס החב"די ולניגון באבובי, הניגון הזה מוכר כחב"ד כ"בך השם חסיתי" ומופיע בספר הניגונים.
לסיכום, "דוגמא" של מרקוס, הוא אלבום נחמד מאד, כיפי לשמיעה ובהחלט מושקע ועשוי טוב. האם הייתי מגדיר אותו כאלבום לדוגמא? לא יודע... כבר ראינו דוגמאות טובות ממנו. אין ספק שמרקוס הוא זמר נהדר שנעים לשמוע ומעניין יהיה לראות להיכן האלבום החדש ייקח אותו בעתיד.
• • •
ולפינת השירים הנצפים ביותר על ידיכם הגולשים השבוע:
במקום הראשון: אברהם פריד עם השיר החדש - "בוקר טוב רבש"ע"
במקום השני: אבי אילסון ואיציק דדיה, עם הדואט החדש - "שבילים"
במקום השלישי: צמוד מאד אחריהם, יונתן שינפלד, עם הסינגל החדש "מחכה בבית"
- להערות, הארות ותרשימים לבניית טיל בליסטי שישוגר לירח: nl@kikar.co.il