מגזין כיכר

לא כל מופע הוא אמנות; יש אחד - שלא תרצו לפספס // ביקורת הופעה

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, ביקר במופע הייחודי של המנצח והמעבד רפי ביטון בבנייני האומה וחזר כדי לספר לכם למה לא כדאי לכם להפסיד את המופע הבא שלו (מגזין כיכר)

|
11
| כיכר השבת |
הלפגוט, נהרי, לוק וביטון (צילום: יח"צ)

לעשות מופע מוזיקלי מוצלח, זו אמנות. מעבר לאמנות הביצועית, השירה המדויקת, העיבודים וכל מה שקורה על הבמה בזמן אמת, תכנון המופע מבחינת התכנים שלו זו האמנות הקשה ביותר.

>> למגזין המלא - כנסו

אמנים רבים יכולים לבצע בצורה מושלמת על הבמה שירים ויצירות, מעטים הם אלו שיודעים לבנות תמהיל מדויק למופע, כזה שמותיר את הקהל מרותק למופע תוך כדי שהוא קורה וגם גורמים למופע להיות משהו שהקהל יזכרו בעתיד כחוויה ייחודית.

מופע 'בנבל עשור' הייחודי בבנייני האומה ביום ירושלים בהפקתו של יואל ברקוביץ', היה לחלוטין מופע כזה. מופע שאזכור עוד זמן רב, הן מבחינת התוכן העשיר, המגוון והמקורי שהוצג בו והן בשל רמת הביצוע האיכותית במיוחד. זהו כבר זמן רב שתענוג להיות במופעי התרבות הירושלמים בתמיכת העירייה שמביאה לנו מופעים ברמה הגבוהה ביותר.

האיש שעמד בקדמת הבמה של כל הערב הוא המנצח והמעבד רפי ביטון, שניצח על התזמורת המורחבת בעלת ה-57 נגנים ועל מקהלת "קולות מן השמים" שלו, עם הילדים והמבוגרים. זאת לצד הסולנים, החזן הנודע יצחק מאיר הלפגוט, ילד הפלא המפתיע מוישי ברזל והאורחים הפייטנים, משה לוק ויחיאל נהרי והזמר החסידי, רפאל מלול.

אך בל תטעו, למרות כל הסולנים לצדו, ביטון היה לחלוטין הכוכב של הערב עם הניצוח האנרגטי שלו, ההנחייה החיננית ואפילו הדיבורים הבלתי פוסקים שלו עם התזמורת והמקהלה, שנשמעו מחוץ לבמה, בזמנים שלא היו אמורים להישמע, נסלחו אל מול הערב החווייתי שקיבלנו.

ביטון הוא לא רק מנצח ומעבד מוכשר, הוא אשף תוכן. אמן שיודע ליצור שילובים מעניינים ומקוריים, המעניקים למופע את הייחודיות שלו והופכים אותו מסתם ערב מוזיקלי ממוחזר לחוויה חד פעמית. הערב שהוקדש כולו מטבע הדברים לירושלים, היה כולו פסיפס מרהיב של שירי ירושלים מכל הסוגים הגוונים, החל ממוזיקה חסידית שורשית וחזנות קלה (ברובה) וכלה בשירים ישראלים.

אצל ביטון כמעט ואין משהו "פשוט", כל קטע במהלך המופע היה "מאשאפ" שילוב של שירים מכל הסוגים, שילובים מוזיקליים וטקסטואליים, חדש וישן, חסידי וישראלי. היה כיף לשמוע את הלפגוט שר לדוגמא את "בליילקה", שיר געגועים לארץ ישראל ושירים ישראלים ישנים נוספים סביב ירושלים, לצד מעט מאד קטעי חזנות בהם הוא כבר מוכר.

בניגוד לתפיסה שמדביקה את ביטון באופן אוטומטי לעולם החזנות, ביטון הוא הרבה יותר מז'אנר אחד מובחן, הוא נע על טווח רחב ומגוון ותמיד אבל תמיד יפתיע את המאזינים עם איזו יציאה מוזיקלית מעניינת. לפעמים זה משתלב טוב יותר, לפעמים קצת פחות אבל החיפוש של ביטון אחר העניין והמקוריות הוא דבר נפלא ומוערך מאד.

מי שהפתיע בערב זה, היה ילד הפלא המוכשר מוישי ברזל, מתלמידיו הוותיקים של ביטון. ברזל ביצע במהלך הערב גם יצירות חזנות קלאסיות כמו "עד הנה" של יוסל'ה רוזנבלט, "הבט משמים" לצדו של הלפגוט וכלה בשיא של הערב מבחינתי - ביצוע מושלם ל"יש אמונה", אחד השירים הכי מזוהים עם ילד הפלא של כל הזמנים - עמית ליסטוונד. ברזל ביצע את השיר בסולם המקורי, כשהוא מחקה בצורה מושלמת את ההגשה הליסטוונדית ובסיום השיר אף נותן סיום גבוה וטוב יותר מהמקור המופלא בטכניקה מופלאה ומועררת השתאות.

ברזל הוכיח במופע שהוא מסוגל להתמודד בלייב עם טונים מטורפים, כשהוא מדייק ומרשים את הקהל, שהגיב במחיאות כפיים נלהבות במיוחד. אין ספק שהיה זה המופע המשמעותי ביותר עד כה של ברזל ואני שמח שהייתי שם לחזות בפלא הזה. להגיע לטונים גבוהים באולפן זה נחמד ומוערך, לעשות את זה בלייב מול בנייני האומה מפוצץ, זו רמה אחרת. שאפו.

מוישי ברזל מבצע את 'יש אמונה'

תענוג נוסף לו זכינו במופע זה, היה האירוח של משה לוק ויחיאל נהרי. לוק, פייטן אנדלוסי, המוביל בתחומו, הראה כיצד הוא מסוגל לבצע בצורה מושלמת מוזיקה חסידית. הוא ביצע לצדו של הלפגוט את "קנא לשמך" בלחנו של יוסי גרין, כשהוא מבצע אותו כזמר חסידי לכל דבר ועניין, כזה שלא נופל מהלפגוט בשום פרמטר. לוק הפתיע עם מבטא אשכנזי מושלם והיה פשוט כיף לראות אותם יחד.

הלפגוט נענה לאתגר גם וביצע יחד עם הפייטן הירושלמי המוביל בתחומו, יחיאל נהרי, את "שמחתי באומרים לי" בלחנו הנודע הסמי מזרחי של מרדכי כלפון.

אחד הקטעים המעניינים בערב היה ביצוע משותף של השלושה - הלפגוט, לוק ונהרי לשיר "ירושלים האחרת" שביצע במקור יזהר כהן. כל אחד מהם ביצע את השיר בעיבוד ובמקצב בסגנונו. העיבוד של רפי ביטון העניק לשיר צבעים יפיפיים והפך את הביצוע למרתק וכיפי להאזנה.

את אותו התענוג של מקוריות ויצירה מעניק ביטון לקהל בכל הופעותיו כולל בשבתות ואני כבר מצפה ממש לשבת 'חוקת' בה יתארחו ביטון והמקהלה בבית הכנסת הגדול בירושלים לשבת שכולה תפילה מוזיקלית מגוונת ומשובחת. ביטון הוא מופת ודוגמא לאמנות ברמה הגבוהה ביותר, עם שאיפה למקסימום תוכן ועניין שהלוואי שאמנים נוספים יילמדו ממנו ויעשו זאת בדרכם.

ולפינת השירים המואזנים ביותר על ידיכם גולשי כיכר השבת:

במקום הראשון: הדואט החדש של הדיג'יי מאט דאב (מונטי) והזמר החרדי הבינלאומי אלכס קלייר - "בלתי ניתן לעצירה"

במקום השני: כוכב הפופ המצליח מרדכי שפירא עם הקליפ החדש לשירו - "אני יהודי"

במקום השלישי: הזמר והיוצר המוכשר רועי לביא בדמותו של "ג'ון סוויסה" עם הסינגל ההומוריסטי - "הבלדה על עשר בבוקר", שיר שיצר תגובות שהעלו בי את החשש, שהגולשים כבר לא מסוגלים להבין הומור מה הוא...

  • להערות הארות ותכניות אימון להורדת עוגות הגבינה של שבועות: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

11
ממש מזייף בורח מהקצב פשוט גרוע
10
נתנאל יקירי מותר לך לפרגן גם לזמר רפאל מלול !!!! הוא היה מדהים!!!!!!
9
לי הפריעו מאוד הצעקות של ביטון תוך כדי ביצוע. לא הרגשתי שמדובר במשהו מאוד מקצועי.
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות