טור מיוחד

המלחין האגדי ששינה את המוזיקה היהודית

4 שנים לפטירתו של המלחין האגדי, בן ציון שנקר, האיש שהלחין במשך 70 שנה ברצף, מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר בטור מחווה לכבודו עם ביקורת על אלבומו "מבשר טוב" (מגזין)

|
13
| כיכר השבת |
(צילום: Yiddish Book Center / יוטיוב)

י"ט בחשוון, יום השנה הרביעי לפטירתו של המלחין החסידי האגדי, בן ציון שנקר, האיש שאחראי לאין סוף קלאסיקות שמלוות אותנו לאורך כל מעגל השנה. שנקר שנפטר בגיל 91 הלחין ויצר במשך 70 שנה כשאלבומו האחרון יצא כחודשיים בלבד לפני פטירתו.

שנקר אמנם הוציא בעשור האחרון שלושה אלבומים, שניים מהם עם המוזיקאי אנדי סטטמן, נגן המנדולינה המוערך זוכה פרס הגראמי, אך אלבומו המתוזמר האחרון היה "מבשר טוב" שיצא בשנת 1995 (תשנ"ה). בחרתי לזכרו של המלחין והזמר הכל כך מיוחד ואהוב לכתוב סקירה על האלבום שאהוב עליי באופן מיוחד.

לא רבים יודעים אבל רק באלבום הזה קיבלנו את להיט הענק "הטוב" שהפך בשנים האחרונות, כמעט 20 שנה לאחר שיצא, לשיר חובה בכל שמחה, לצד שירים מעולים נוספים, חלקם עדיין לא זכו לכבוד הראוי להם. שנקר שהלחין את כל השירים באלבום חבר למלאכת העיבודים לפסנתרן ירון גרשובסקי שיצר עיבודים יפיפיים ומושקעים עם כלי מיתר ונשיפה רבים.

למי שמכיר את סגנונו של שנקר, כשהוא עטוף בכלי מיתר ותזמורת גדולה וייתכן אף "בומבסטית" הוא פורח ונשמע כדג במים, בניגוד לאלבומיו האחרון שעובדו בצורה שונה ו"קטנה" יותר.

שני השירים האהובים עליי ביותר באלבום הם דווקא שני שירים שקטים ויפיפיים במיוחד, עם הרמוניות מוזיקליות עמוקות ונעימות. הראשון שבהם הוא "מה נאוו" הקסום שעטוף בנבל שמימי והרמוניות פשוט ממכרות. השני, הוא לחן נוסף של בן ציון שנקר ל"מזמור לדוד", כידוע שנקר אחראי ללחן המוכר והאהוב בכל תפוצות ישראל למזמור המושר בשבת, ואילו באלבום הזה עשרות שנים לאחר מכן הוא יוצר למילים לחן חדש ויפה לא פחות. גם פה העיבוד של גרשובסקי לוקח את הלחן המדהים למחוזות ההרמוניה המושלמת, האקורדים שיוצר גרשובסקי עם כלי המיתר הם פשוט תענוג לאוזן והלחן הכל כך יפה הזה פשוט נשמע מושלם.

אם כבר הגעתם לאלבום הזה, אי אפשר שלא להתייחס ל"הטוב" בצורה מעמיקה יותר, השיר שנפתח במקור בנגינת קלרינט איטית ועמוקה ובסוג של חזנות של שנקר ככל הנראה לא כוון מלכתחילה למחוזות אליהן הגיע כמה שנים לאחר מכן. הקצב האיטי כששנקר מתחנן ומתפלל בקולו המרגש נמשך כחצי מאורך השיר, מה שמסביר איך השיר הצליח להתחבאות כל כך הרבה שנים עד שהפך ללהיט הגדול שהוא היום.

מומלץ להאזין גם ל"יקום פורקן" שפותח את האלבום, שיר ששנקר הלחין לרגל נישואיו ול"כי שימחתני", שלדעתי היה ההשפעה ללחנו של שימשי ניימן באלבומו של מוטי שטיינמץ לאותם המילים. גם "קרב יום" המרגש הוא שיר נוגע במיוחד אליו מצורפים מילים באידיש שכתב הרב משה וולפסון.

חשוב לזכור עד כמה בן ציון שנקר היה חריג באותם ימים של המוזיקה החסידית, זמר חסידי שמלחין את כל שיריו בעצמו ולא כזה שרק מבצע שירים שאחרים כותבים לו, כפי שהיו אז רוב רובם של זמרי המוזיקה החסידית.

האלבום בכלליותו הוא תענוג מוזיקלי משובח, אתנחתא ממוזיקת הפופ שאנו רגילים לשמוע ומעבר למוזיקה מתוזמרת. בן ציון שנקר ז"ל היה מלחין אדיר שהבין בשירים טובים וגם באיך לשיר אותם. האלבום הזה הוא אחד השיאים המוזיקליים הגדולים שלו, שיא אחד בשורת שיאים בלתי נשכחים שאת חלקם נמשיך לשיר בכל העולם היהודי עוד שנים רבות בערגה וברגש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
כמי שגדל על שיריו ולחניו הן הפרטיים והן של מודז'יץ אין צורך להרחיב על השירה והיצירה שלו. אני רק רוצה לציין פרט לו שמתי לב והוא מידותיו הטובות, הוא היה מפרגן לאחרים מכל הלב ונותן את הבמה ואף מלווה ברצון אחרים ששרו ורואים זאת היטב בכמה וכמה קליפים וגם אני באופן אישי ראיתי זאת. היה אדם טוב לב ללא ספק י
זיכרמן
7
תודה על הכתבה המכובדת והיפה לכבודו של ר' בן ציון ז"ל מבין השורות רואים את ההערכה, האהבה וההבנה של הכותב הנכבד במלחין והמשורר החסידי הגדול שהשאיר חותמו על כלל ישראל לדורי דורות.
בני שיינפלד
6
בהיותו בישיבה ידוע שהיה לו קשר עם ר' שלמה קרליבך האם הקשר הזה נמשך לאורך השנים?
יעקב
אכן כשהיה בישיבה 'סחב' את שלמה קרליבך למודז'יץ ושלמה אמר תמיד שמודז'יץ מאוד השפיעה עליו בנגינה
מנדל
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות