ההלכות והדינים של צום עשרה בטבת שחל בערב שבת רבו מספור, הדברים כאן נכתבו לעורר לב המעיין וירא שמים יעשה שאלת חכם
א. ליל עשרה בטבת ראוי להחמיר לא לאכול בשר ויין, אך בסעודות מצווה מותר.
ב. הרוצה לאכול לפני עלות השחר, יתנה לפני השינה. אם שכח להתנות, וזו הייתה דעתו לכך, מותר.
ג. צום עשרה בטבת הוא תענית ציבור, ואפילו אם חל בערב שבת יש להתענות. עם זאת, מאחר שאין להתענות בשבת, יש למהר לקדש.
ד. בתפילת שחרית, הש"ץ אומר "עננו" בחזרה. אם שכח, ונזכר לפני שאמר "ברוך אתה" של "רפאנו", אומרה שם וחוזר ל"רפאנו". אם שכח עד אחרי שאמר "ברוך אתה", אומרה בשומע תפילה. לאחר "נפילת אפיים", אומרים סליחות ומתחילים ב"סלח נא לעוון העם הזה", לאחר מכן "אבינו מלכנו". קוראים בתורה את פרשת "ויחל".
ה. אף בעל נפש מותר לרחוץ ולטבול במים חמים לכבוד שבת.
ו. אף המחמירים שלא לכבס, או להסתפר ולהתגלח בתענית, השנה מותרים לכבוד שבת [ולקצוץ ציפורניים מותר בכל אופן].
ז. בני אשכנז הנוהגים לטעום את התבשילים בכל ערב שבת לכבוד שבת, מותרים לטעום מעט ולפלוט בתענית [ללא ברכה], משום שזהו נחשב צורך מצוה (סי' תקסז ס"ק ו). בני ספרד מותרים לטעום ולפלוט לכתחילה אף שלא לצורך מצוה.
ח. מתפללים מנחה של תענית [קוראים 'ויחל', והכהנים נושאים כפיהם כבכל תענית], אך אין אומרים 'אבינו מלכנו' במנחה.
ט. כל התעניות מסתיימות בצאת הכוכבים. ובשנה זו, מאחר ואסור לאכול ולשתות ללא קידוש, זמן סיום התענית למעשה הוא בקידוש של ליל שבת.
י. לדעת השו"ע מותר להתפלל ערבית לאחר פלג המנחה, לקדש ולאכול, אף שהוא לפני השקיעה [ולכתחילה צריך להתפלל מנחה לפני פלג המנחה]. ולדעת הרמ"א אין לקדש ולאכול לפני צאת הכוכבים. למעשה גם בני ספרד נהגו לקדש ולאכול רק לאחר צאת הכוכבים (בן איש חי שנה שניה פרשת לך לך, כף החיים סי' רמט).
דיני התענית
יא. שטיפת הפה מותרת רק אם יהיה לו צער אם לא ישטפנו, ואז צריך לכפוף ראשו ופיו שלא יבלע.
יב. כיון שלאחר הצחצוח שוטפים את הפה, ושטיפת הפה מותרת רק במקום צער, על כן אין לצחצח שינים בצום אלא במקום צער [או במקום כבוד הבריות].
יג. כאמור חולה שאין בו סכנה פטור לגמרי מהצום. אך בריא או מי שיש לו מיחושים הנזקק ליטול תרופות, מותר לו ליטלן ללא מים אם אין בהם טעם. אם אינו יכול לבלוע ללא מים, או שהיא תרופה ממותקת - ימרר את המים על ידי מלח או כמה שקיות תה ללא סוכר.
יד. עישון סיגריה אלקטרונית - אסור. עישון סיגריות רגילות הותר בצנעה למי שהדבר קשה לו ביותר (אולם יש להיזהר בסיגריות אף בכל השנה].
טו. י"א שאין לשמוע מוזיקה בתענית (קיצור שו"ע סי' קכב, וע"ע סי' תקסח סע' יב), ויש מחמירים כבר מליל התענית (עי' משנ"ב סי' תקנ סק"ו, וע"ע בא"ח שנה א פרשת דברים אות ה) (וראה לעיל, דיני ליל התענית, בדין מוזיקה בסעודות מצווה בליל התענית].
טז. שכח ואכל אפילו אם אכל כזית או שתה משקין כמלא לוגמיו מחויב להמשיך לצום, ואינו צריך לצום ביום אחר, אך ילמד הלכות תענית לכפרה על חטאו.
ההלכות נקבצו מתוך אזמרה לשמך מאת הרה"ג רבי עמרם פריד שליט"א ועוד