נמצאים אנו ביום 'זאת חנוכה' אמש הדלקנו את הנר השמיני, וכמדי שנה ושנה אחת מהשאלות ההלכתיות המעניינות שעולות בהקשר זה נוגעת לשימוש בשמן שהוקצה למצווה. האם מותר להשתמש בשמן נרות החנוכה, לאחר שסיימו את תפקידם, למטרות אחרות, לשימוש יומיומי או כסגולה רפואית?
לדעת הגר"נ קרליץ זצ"ל (הובא בספר גנזי הקודש) יש לעשות תנאי על השמן קודם השימוש למצווה, ובלי עריכת התנאי השמן יהיה אסור בהנאה או לעריכת סגולה. יש שכתבו שמי שרגיל מדי שנה להשתמש בשארית השמן של חנוכה אינו צריך לעשות תנאי, שכן מן הסתם לא הקצה שמן יותר ממה שזקוק לו לחנוכה.
הסגולה לריפוי שושנה
בין הסגולות המפורסמות הקשורות לשמן נרות חנוכה, נמצאת הסגולה לרפואת זיהום ברגל, הידועה בשם "שושנה". הרבי מקוצק זי"ע ראה רמז לסגולה זו בפיוט "מעוז צור", במילים "ומנותר קנקנים נעשה נס לשושנים". לפי פירוש הרב, הכוונה היא לשארית השמן שבקנקנים, שממנה נעשה נס למחלת השושנה.
וכן מקובל מפי החסידים שהאדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל יעץ לסופר סת"ם שחלה ב"שושנה" ברגלו, לשפוך כמה טיפות מהשמן שנותר בנרות החנוכה לתוך כד השמן, ולסוך את השמן על מקום הזיהום.
בעלון דברי שי"ח (מקץ תשע"ח) ציין שהגר"ח קנייבסקי זצ"ל נשאל על הסגולה והשיב: ‘יש עושין כן’