שנתנו לקבורה

"מדינת ישראל תעשה הכל" – על נטילת סיכון לשם הבאת חללי מלחמה לקבורה

מתי מותר לסכן נפש עבור הבאה לקבר ישראל | האם חייל שנהרג ל"ע ליד חבריו יש לו דין של מת מצווה | והאם מותר להסתכן כדי להתיר עגונה | אקטואליה והלכה בעת מלחמה | הדברים מובאים לצורך פלפול וחידוד בדברי תורה ואינם נחשבים לפסקי הלכה (יהדות)

|
2
| כיכר השבת |
לוחמים בצה"ל (צילום: תקשורת שב"כ)

אורך מלחמות ישראל כאורך ימי עם ישראל עצמו, והלכה היא בידוע שעשיו שונא ליעקב ומשחר ההיסטוריה ועד ימינו אנו חיים בשלושה מצבים. אחרי מלחמה, כמעט מלחמה, ושוב מלחמה.

בימים אלו שוב אנו שומעים על הגבורה העילאית של לוחמינו בעזה שלצד חירוף נפשם בהגנת עם ישראל והשבת החטופים הם פועלים במסירות נפש להביא לקבורת ישראל חללי מלחמה שמתו על קידוש שמו יתברך.  

מצוות הקבורה כוללת חובה לקבור אדם שמת והיא מצוות עשה מהתורה, ואסור להלין את המת. וכן יש חובה לקבור גם חלקי גוף ואברים. מת שמוטל בחוץ, בשטח, ואין מי שמטפל בקבורתו, נקרא "מת מצוה".

חייל שנהרג בשדה הקרב נקרא אף הוא "מת מצוה", למרות שנמצאים לוחמים אחרים בשטח, מאחר שהם טרודים במלחמה, והרי זה כאילו אין מי שיטפל במת. וכן הטיפול במת מצוה קודם למצוות אחרות. ולו משפט הבכורה.

לעניין הלכה

במאמר שכתב הרב יהודה זולדן שליט"א בכת העת אסיף הרחיב את היריעה סביב נושא של ההבאה לקבורת ישראל תחת סכנה ומסירות נפש.

ולקראת סיום המאמר הוא מסכם כך:

א. מצוה להביא את גופו או חלקי גופו של אדם שמת או נהרג לקבר ישראל.

ב. גם בשל הפגיעה בכבוד עם ישראל, אין להסתכן על מנת להביא לקבר ישראל.

ג. פוסקי הלכה התירו להסתכן על מנת לחלץ חללים בשלושה מצבים:

1. חשש לפגיעה ולעיכוב במהלך המלחמה פינוי רכב בו נמצאים חללים, הצלת מסמכים סודיים, וכד'. היתר זה הוא לטובת החיים וההצלחה במלחמה, ולא בשל החובה לקבור את המת.

2. כדי שלא לגרום לסיכון מספר רב יותר של חיילים במשימת איתור נעדרים. במקרה שידוע בוודאות שהחייל הרוג, לא ברור מה ההיתר לסכן גם מעט חיילים. ואף אם אין המוות ודאי, לא ברור שמותר להיכנס מראש לסכנה על מנת לוודא את מות החייל כדי להתיר אשה מעגינותה. ייתכן גם שהחיילים יסתכנו, אך לא יצליחו להביא את החלל לקבורה.

3. חשש לפגיעה מורלית של החיילים הלוחמים מראה חבריהם ההרוגים, ומחשבות על עגינות נשותיהם. יש לחנך ולשנות את סף הערכים אצל החיילים, וכך גם באשר לשינוי האווירה הכללית בציבור הרחב ואצל קרובי החיילים, משפחותיהם וחבריהם. חיי אדם חשובים יותר מקבורת מת, וההנחה שלפי ההלכה יש להביא לקבר ישראל בכל מחיר איננה נכונה. מותר להסתכן סיכון סביר על פי הכללים המתאימים לפעילויות צבאיות, אך לא בכל מחיר.

ובעל הרחמים יחוס על עמו ויפדהו בגאולה השלמה "ובלע המוות לנצח ומחה ד' אלוקים דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ", אכי"ר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

2 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
לצורך חידודה של תורה דעת הרבנות הצבאית בקיצור היא שיש לעשות היכא דאפשר לחלץ חללים. אני מכיר אישית חברים ומפקדים חיללו שבת הן מהיתר של מורל הלוחמים שרואים את חבריהם מתים ולא מסוגלים להילחם והן מצד עד רדתה (שעושים את כל צרכי המלחמה...)
1
ומה עם הטעם של סיכון חיי אדם רבים אם האויב יחטוף את הגופה וישחררו בעסקה מחבלים שחזקה שהם חוזרים לטרור ורוצחים יהודים נוספים
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות