לא בכל יום, מרשה לעצמו מנכ"ל משרד פרסום חרדי מצליח לכתוב בפתיחות רבה כל-כך על המתרחש מסביב. השבוע זה קרה, בבלוג הפרטי של הפרסומאי מאיר גל.
"השקט המוזר הזה שבו תעשיית האינטרנט החרדי מתפתחת, כל 3 דקות נפתח אתר חרדי חדש", פותח גל את הבלוג. "אתרי לוחות, חדשות, תוכן, מכירות, נופש, בילוי ופנאי. הרי כמה העיתונים יוכלו לבלוע? בואו נדבר אמיתי. סלקום לא הגדילה את תקציב הפעילות שלה השנה בחרדי, אבל פירסמה בכמה מאות אלפי שקלים באתרים חרדיים, זה הרי ירד ממישהו..
"בזק אותו דבר", מגלה גל, "והם ממש לא לבד. זה אולי נראה מעט אבל השנה עשרות מפרסמים נכנסו לראשונה לפעילות ברשת החרדית. אם לפני שנתיים קמפיין מכירות לפרוייקט נדל"ן חרדי הלך 80% עיתונות 10% רדיו ו 10% כרזות רחוב, היום האינטרנט מקבל 15-20%. בצד השני יש מישהו שמקבל פחות.
"במילים אחרות", מטעים גל, "אם קצב הגידול של הפרסום באתרים החרדיים יעלה על קצב הגידול האמיתי של תקציבי הפרסום במגזר, ה-sher [הנתח] של העיתונים יירד. אם נוסיף לכך את העובדה שגם יש יותר עיתונים היום נקבל מגמה עוד יותר חזקה".
"במגזר הכללי, העיתונים המובילים קראו את המפה ובאופן טבעי הגיבו מייד. זה לא במקרה ש-YNET שייך לידיעות ו-NRG למעריב. אבל מסתבר שמה שטבעי שם לא טבעי כאן... הרי בינינו, יתד המודיע והמבשר לא יכול לפתוח פורטלים, זה נוגד את מי שהם. השבועונים היו עסוקים מידי בשנתיים האחרונות בלהוציא עוד מוסף תיירות ועוד מגזין בריאות.
"התוצאה היא שבשונה מהאתרים החילונים המובילים שקשורים בעטינים לעיתונים המובילים אצלנו מתפתחים שני עולמות, העיתונים והאתרים. לא שיש בעיה עם שני עולמות, רק הנושא הקטן הזה, ששניהם צריכים לחיות מאותם תקציבים, לשתות מאותה גיגית וזה כבר סיפור אחר"...
עוד כותב גל: "הקטע המעניין פה הוא שגם העולם הפשוט שבו חיינו פעם, שאם יש בעיה פשוט מוציאים חרם, או איסור פרסום או סנקציות בכשרות כבר לא יעבדו פה [רק לכאורה, כי אצלנו במגזר אינדבר כזה שאינדבר כזה...] או במילים אחרות כבר אין מי שיעצור את זה.
"מי שמכיר ויודע איך הדברים עובדים מבפנים יודע להגיד שהיום אין חבר כנסת או שר חרדי, בעצם מה שר חרדי? אין חבר מועצה בעיריית אלעד או נהג של איזה פוליטרוק דרג ג' שלא טורח להתעדכן ברמה יומיומית, לא ביתד או המודיע וגם לא במבשר [טוב אולי גם..] אלא באחד מ'המדיות החדשות'.
"בעיקר במערכות פוליטיות אידיאולוגיות, האתרים החרדיים מובילים את התחום הניוז ולעיתונים נשאר רק לפרשן ולתת צבע וכולם משתפים פעולה. הם צריכים אותם ואני אתבטא בעדינות אם אני אומר שלא רק גופים מסחריים משלמים עבור חשיפות [חיוביות] במגזר, וד"ל"..
וגל מסכם: "השאלה הכי מעניינת היא לא אם בחדרי כיכר לדעת או חרדים אפקטיביים או לא, אלא כמה אפקטיביים הם יהיו עוד 5 שנים".