הגאון הרב דב ליאור (91), רבה של קרית ארבע-חברון וראש ישיבת ההסדר ומזקני רבני המגזר הדתי לאומי יוצא בהאשמה חסרת תקדים כלפי הגאון הרב יהושע שפירא (61) ראש ישיבת ההסדר ברמת גן, כשהשווה את תמיכתו בהסכם בלבנון למעשי תלמידי החכמים שהביאו לחורבן בית המקדש.
בשיחה עם כותב השורות ישראל שפירא, בתגובה לדיווחים על השקת כוס 'לחיים' בישיבת ההסדר רמת גן לרגל ההסכם בלבנון (תיעוד עלה גם לערוץ היוטיוב הרשמי של הישיבה), הפנה הרב דב ליאור לדברי מרן הנצי"ב מוולוז'ין רבי נפתלי צבי יהודה ברלין והסביר ואמר כי "יש אנשי תורה יודעי תורה... יודעים לפלפל בגמרא, יודעים פלפולים נפלאים, אבל מה ששייך להבנת הנהגת העם - לא".
הרב ליאור הוסיף כי כמו בימי חורבן בית המקדש "שהגיע על ידי גדולי תורה", כך גם בתקופת השואה "היו כאלה שהמשיכו את הגלות, הם התנגדו לעליה לארץ ישראל והתנגדו להצהרת בלפור".
"אין לי שום אמון בכל ההסכמים", התריע הרב ליאור, "וכל הציפיות לשלום עם הרשעים האלה, זו אמונת שווא".
"לא ירחק היום ותמצאו באיזו דרך יש טעות", חתם הרב ליאור את דבריו החריפים, "בואו נתפלל שתיפקחנה העיניים ויראו, ולא יסלפו דברי תורה, ולא ינהגו את העם על פי מה שהרחוב רוצה".
בתגובה לדברים החריפים של הרב ליאור, הגיב הרב יהושע שפירא לכותב השורות (אין קשר משפחתי) והבהיר כי מדובר באי הבנה.
לדבריו, השקת כוס ה'לחיים' בישיבת רמת גן לא נערכה לרגל ההסכם המתגבש עם לבנון.
"ה'לחיים' היה על הניצחון בחודשיים האחרונים, מהביפרים דרך חיסול נסראללה ודרך שאר הניצחונות המופלאים", הבהיר הרב שפירא. "כמובן שזו נקודת יציאה לפחות זמנית, אז על החלק הזה עשינו לחיים, לא על ההסכם".
באשר לדברי הביקורת החריפים של הרב ליאור, הגיב הרב שפירא בענווה: "הרב ליאור גדול בתורה ואני באמת לא גדול. אני לא ראוי". והוסיף כי "זה נעשה כתגובה למשהו שלא התכוונתי לו. מה שאני התכוונתי זה שמחה על הפרק של הניצחון".
לגבי ההסכם המתגבש עם לבנון, ציין הרב שפירא כי הוא רואה בו "אילוץ שנאלצנו לקבל", אך הדגיש כי לא זו הייתה סיבת השמחה בישיבה.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com