ענקית המשקאות הישראלית, יפאורה, הכריזה היום (שני)על תוכנית להעלאת מחירי מוצריה בשיעור של עד 6% החל מראשית דצמבר הקרוב.
ההחלטה, שהתקבלה על ידי החברה בשליטת קרור (בבעלות שלמה רודב ורוני גת), מוצדקת לטענתה בשל התייקרות חומרי הגלם ועלייה בעלויות הייצור.
על פי דיווח ב"דה מרקר", זוהי העלאת המחירים השנייה של יפאורה בתוך 18 חודשים, כאשר ביוני 2023 כבר התייקרו מוצרי החברה ב-6.8%. צעד זה משקף את המורכבות הכלכלית בשוק המזון והמשקאות המקומי, ועלול לגרור אחריו גל התייקרויות נוסף בתעשייה.
למרות נסיגה של כ-11% בהכנסות ברבעון השני של 2024, בעיקר עקב ירידה במכירות מים מינרליים של המותג עין גדי, יפאורה הצליחה להגדיל את שיעור הרווחיות הגולמית שלה ל-45.2% מההכנסות, עלייה מ-43.5% בתקופה המקבילה אשתקד. החברה מייחסת שיפור זה לגידול במכירות מוצרים אחרים בקבוצה ולשינויים בתמהיל המוצרים. עם זאת, הרווח הנקי של החברה ירד ב-8.6% והסתכם ב-34 מיליון ש"ח ברבעון השני.
אתגר משמעותי עבור יפאורה היה אובדן ההכנסות מהפצת מוצרי מי עדן, לאחר שזו העבירה את פעילות ההפצה לחברת טמפו. למרות זאת, החברה דיווחה כי הצליחה למתן את ההשפעה השלילית של מהלך זה על ידי הגדלת מכירות של מוצרים אחרים בקבוצה ושיפור בתמהיל המוצרים. יכולתה של יפאורה להתאים את אסטרטגיית המכירות שלה לשינויים בשוק מדגישה את הגמישות והיכולת התחרותית שלה בענף דינמי זה.
החלטת יפאורה להעלות מחירים מעוררת דיון רחב יותר על מגמות המחירים בשוק המזון והמשקאות בישראל. בעוד שחברות מצדיקות את העלאות המחירים בעליית עלויות הייצור, בקשיים בעקבות המלחמה וטענות נוספות דומות, צרכנים ורגולטורים מביעים חשש מההשפעה על יוקר המחיה, שכן עליה גוררת עליה. נשוב ונזכיר כי הרבה ממה שעליית המחירים מתרחשת הוא בגלל הרגלי קנייה של הצרכנים, אם נמנע מלרכוש מותג מסויים לאחר עליית המחיר ונחפש חלופות זולות נוכל לגרום לחברות להבין שעליית מחירים לא מתקבלת ברצון, כמו כן, העלאה למודעות של ההתייקרות גם כן תועיל, בין אם לעורר את תשומת הלב של קונים שלא בהכרח שמו לב להתייקרות ובין אם לעורר מחאה שאולי תמשוך את תשומת ליבם של הרגולטורים ויגרמו לפיקוח על העלאות המחירים.