קרוב לשליש מהתלונות - מהמגזר החרדי

תלונות על פקחים ונהגים: דו"ח חמור על מצב התחבורה הציבורית

דוח מבקר המדינה חושף את הנתונים ומציין כי, בשנת 2023 נצפה גידול של כ-28% במספר מכתבי התלונה שהוגשו על משרד התחבורה, לעומת שנת 2022 • התלונות עסקו בין היתר במתן דוחות לנוסעים; בתנאי הנסיעה והיעדר אכיפה במקרים של אי-עמידה ברמת השירות שלה מחויבים (בארץ)

|
4
| כיכר השבת |
אילוסטרציה - תחבורה ציבורית בישראל (צילום: פלאש 90)

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מר מתניהו אנגלמן, מפרסמים היום (שני) את דו"ח נציב תלונות הציבור השנתי. עפ"י הנתונים, בשנת 2023 נצפה גידול של כ-28% במספר מכתבי התלונה שהוגשו על משרד התחבורה, לעומת שנת 2022 (וגידול של יותר מפי שניים לעומת שנת 2020). מרבית התלונות על משרד התחבורה נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי.

בשנת 2023 התקבלו 1,089 תלונות על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, עלייה של כמעט פי שניים במספר התלונות על הרשות לעומת שנת 2022 (574 תלונות) ועלייה של כמעט פי חמישה במספרן לעומת שנת 2020 (217 תלונות).

התלונות על הרשות עסקו בשירות לציבור (ובכלל זה עיכוב בטיפול בפניות והתנהגות נהגים ופקחים); במתן דוחות לנוסעים; בתנאי הנסיעה; בהיעדר אכיפה במקרים של אי-עמידה ברמת השירות שלה מחויבים מפעילי התחבורה הציבורית (כגון, אי-עמידה בלוחות זמנים ואי-עצירה בתחנות), ובהחזרים כספיים. כ-65% מהתלונות שנגעו לשירות לציבור של הרשות נמצאו מוצדקות.

בנציבות תלונות הציבור התקבלו 43 תלונות על התנהגות פקחים. בתלונות עלו טענות על פקחים שקיללו נוסעים וצעקו עליהם, עיכבו נוסעים, הורידו נוסעים מהאוטובוס, עצרו את האוטובוס, החרימו כרטיסי רב-קו ולקחו ללא רשות מנוסעים את הטלפון הנייד שלהם.

בירור התלונות העלה כי מחלקת פניות הציבור ברשות הארצית לתחבורה ציבורית לא הקפידה להעביר תלונות על התנהגות לא נאותה של פקחים לבדיקה ראשונית של יחידת התביעות, כדי לבחון אם יש מקום לחקור ולהעמיד את הפקחים לדין (תלונה נוספת לדוגמה בנושא זה בהמשך).

בעקבות פניית הנציבות, הודיעה הרשות כי תנחה את הפקחים למסור את הדוחות בצורה מכבדת, ותבהיר להם כי אסור להם לעכב את האוטובוסים ולשבש את זמני הגעתם.

נוסף על כך, מנהלת יחידת התביעות הנחתה את העובדים שמטפלים בפניות הציבור שכל תלונה שנוגעת להתנהגות פקחים תועבר אליה לבחינה בטרם תועבר לחקירה - ואף הנחתה להעביר לבחינתה את כל התלונות על התנהגות פקחים שהתקבלו מאז מאי 2023.

יצוין כי בדוח עולה הנתון הבא: מבין כלל המתלוננים היהודים לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בשנת 2023, 31.5% נמנים על החברה החרדית.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן מציין בדוח הנרחב העוסק גם בתלונות הקשורות למלחמה כי, "במהלך מלחמת 'חרבות ברזל' עלו כשלים וליקויים רבים בטיפול הממשלה באזרחים".

"נציגי נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה" מציין המבקר - אנגלמן, "הגיעו לכ-90 מוקדים של מפונים והצליחו לסייע למרבית המתלוננים. מיד לאחר פרוץ המלחמה, הפעילה הנציבות קו חם לשירות הפונים והמתלוננים".

אנגלמן הוסיף כי "צוותי הנציבות אף יוצאים לשטחי כינוס של חיילי מילואים, כדי לאפשר להם להגיש תלונות לנציבות באופן מהיר וקל. על ראש הממשלה והשרים הרלוונטיים לוודא שחמ"ל אזרחי ייתן מענה ראוי ואפקטיבי לכלל המפונים ובפרט מהצפון".

תחבורה ציבורית. אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ממשרד התחבורה נמסר: "ריבוי כמות התלונות ברשות הארצית נובע בעיקרו מערעורים אשר מגישים מלינים על קנס תעריף מוגדל אשר התקבלו בשל אי תיקוף/תשלום באוטובוסים. המלינים רשאים לערער על הדוחות שקיבלו והרשות הארצית מקבלת כ-15,000 ערעורים בשנה כתוצאה מכך".

במשרד התחבורה מעדכנים כי "בימים אלו הרשות מנסחת נוהל אשר אמור להקל עם המלינים ולהפחית את כמויות הערעורים אשר מוגשים על ידם ובכך הפחית את כמות התלונות המוגשות לרשות הארצית".

"לאור זאת" מסרו במשרד התחבורה, "אין לראות במספר התלונות עדות לבעיית התנהלות שכן לא מדובר בתלונה קלאסית אלא בנסיון להפחית קנס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
נחשב גם תאונה
3
תנאי תחבורה!!!! זוועה!!!! כמות האוטובוסים ביחס לנוסעים? מכלאות בקר!!!! בושה בושה בושה.
2
אני לא נוסע באוטובוס.ואם אני צריך אז אני הולך ברגל.איכסה אוטובוס
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות