דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן המתפרסם היום (שני) מציג כי במהלך שנת 2022 הוגשו תלונות רבות נגד משרדי ממשלה כאשר מספר תלונות הכי גבוה נרשם דווקא נגד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.
על פי הדו"ח, בשנת 2022, התקבלו בנציבות תלונות הציבור כ-21,000 מכתבי תלונה, המהווים 6% יותר משנה שעברה. מדובר בשנת שיא בכמות התלונות שהתקבלו. בשנים 2019-2022 חל גידול של 47% במכתבי התלונה שהתקבלו בנציבות.
בשנת 2022 נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן 44% מהתלונות שלנציבות הייתה סמכות לבררן. בנוסף, 36.4% מהתלונות שטופלו בשנת 2022 עסקו בנושא השירות לציבור המתקבל מהגופים השונים.
עוד עפ"י דוח מבקר המדינה, הגוף שהתקבלו בעניינו הכי הרבה תלונות בשנת 2022, הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אחריו משרד הכלכלה והתעשייה ואחריהם המוסד לביטוח לאומי.
בדו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מפרסמים במדויק את עשרת הגופים שהתקבלו בעניינם המספר הרב ביותר של התלונות:
- משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - 1,626 תלונות
- משרד הכלכלה והתעשייה – 1,353 תלונות
- המוסד לביטוח לאומי - 1,341 תלונות
- רשות האוכלוסין וההגירה – 1,160 תלונות
- משטרת ישראל – 790 תלונות
- חברת דואר ישראל בע"מ – 691 תלונות
- רשות המיסים בישראל – 637 תלונות
- משרד הבריאות – 630 תלונות
- משרד החינוך – 584 תלונות
- משרד הבינוי והשיכון – 486 תלונות
נציבות תלונות הציבור ערה לכך שככלל, ככל שמספרם של מקבלי השירות מהגוף הנילון גדול יותר, עשויות להתקבל עליו תלונות רבות יותר.
מרבית התלונות על משרד התחבורה נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי. כך, למשל, ביררה הנציבות תלונה מאדם שביקש להגיש ערר על מבחן הנהיגה - אבל נמסר לו בטעות שסרטון המבחן נמחק. בעקבות פניית הנציבות למשרד הרישוי, התברר כי הסרטון לא נמחק מהמערכת.
בנוגע למשרד הכלכלה, הגידול הניכר במספר התלונות מוסבר במעבר האגף לעידוד תעסוקת הורים (לשעבר האגף למעונות יום ומשפחתונים) ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לזרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה.
מספר התלונות על המוסד לביטוח לאומי קטן ב-11% לעומת שנת 2021. מרבית התלונות על רשות האוכלוסין וההגירה היו על עיכובים בטיפול בבקשות ובפניות, על קשיים בקבלת מענה טלפוני במוקד השירות ועל קושי בזימון תורים לחידוש מסמכים בלשכות.
כך, למשל, סייעה הנציבות לבני זוג שרשות האוכלוסין סירבה לרשום את בתם התינוקת שנולדה בלידת בית. בנוגע לתלונות על דואר ישראל, חל קיטון ניכר של 32% במספר התלונות על החברה.