הסוף לבירור המתיש

פריצת דרך: האם ספק גוי יוכל להתגרש בבית הדין הרבני? 

בית הדין הרבני יהיה רשאי מעתה לערוך גירושין גם לספק יהודים ולא יָתנה זאת בבירור יהדותם! | הקביעה הזו הוכרעה אחרי שהונחה לפתחו של בית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים, שקבע בימים אלה בעקבות פסיקות בג"ץ האחרונות, כי במקרים אלו ניתן יהיה מעתה לערוך גט ומי שלא יהיה מעוניין בכך לא יידרש לברר קודם את יהדותו | תקדים הלכתי פורץ דרך (בארץ)

|
3
| כיכר השבת |
מבנה גבוה ולבן. בית הדין הרבני בירושלים (צילום: גוגל מפות)

ערעור שהוגש אל בית הדין הרבני הגדול עסק בבני זוג שביקשו להתגרש, והתברר כי יש ספק ביחס ליהדותה של האישה, שהוריה עלו מברית המועצות לשעבר בשנות התשעים, ולמעשה יהדות אף אחת מהן עד היום לא התבררה.

מבדיקת המסמכים שהגישה האישה התברר כי אין בהם ולו מסמך אחד המאשר את יהדותה, מלבד "אישור רווקות" שניתן ללא בדיקת היהדות. גם האיש טען בבית הדין כי האישה אינה יהודיה.

בעקבות כך הודיע בית הדין לאישה כי על פי פסיקת בג"ץ מלפני שישים שנה, הוא אינו מוסמך לדון בעניינם של 'ספק יהודים' וכדי שיוכל לדון ולערוך להם גירושין עליה לברר קודם בבית הדין את יהדותה. על כך הגישה האישה ערעור לבית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים.

כדי שלא לעכב את הצדדים הציע ביה"ד הגדול לסדר להם גט באותו היום ובכך הצדדים יוכלו להיפרד אך בגלל הספק ביהדותה הוא לא יוכל להנפיק להם תעודת גירושין, ועליהם יהיה לפנות לשם כך לבית המשפט לענייני משפחה. האישה עתרה על כך לבג"ץ. השופטים ביקשו את עמדת היועצת המשפטית לממשלה ואת עמדת הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים.

בעקבות כך היועצת המשפטית לממשלה והייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים הגישו לבית המשפט העליון עמדה משותפת כי נכון שפסיקתו מלפני שישים שנה תצומצם היום ותאפשר לבית הדין לדון בגירושיהם גם של ספק יהודים. בג"ץ פסק כי מאחר שכולם מסכימים שבית הדין הרבני יוכל לערוך לצדדים גירושין ואף להנפיק להם תעודת גירושין, אזי על בית הדין לערוך גירושין לצדדים כמוסכם.

אך בית הדין הרבני הגדול הודיע כי הוא מנוע מלעשות זאת, אחר שבית המשפט עדיין לא ביטל או צמצם בפסק דינו את פסיקתו מלפני שישים שנה שמונע זאת כאשר אחד מבני הזוג ספק יהודי. בעקבות כך הוציא בג"ץ פסק דין נוסף המבהיר כי למרות אותה פסיקה, במצב המשפטי כיום בית הדין מוסמך יהיה לסדר גט גם במקרה שיש ספק לגבי יהדותו של מי מבני הזוג.

התיק הוחזר לבית הדין הרבני הגדול שערך לצדדים גירושין והנפיק להם תעודת גירושין, ופסק כי למעשה בג"ץ בפסקי הדין שהוציא, מתקן הלכה משפטית קודמת שיצאה תחת ידו, ומעתה לבית הדין הרבני ישנה סמכות לדון גם בגירושי מי שאחד מהצדדים 'ספק יהודי' ללא צורך בבירור יהדותו, אם לא ירצה בכך.

למעשה, המצב המשפטי החדש שנוצר בעקבות פסיקת בג"ץ ופסיקת בית הדין הרבני הגדול מקל על ציבור המתדיינים. מעתה, יהיה בית הדין מוסמך לערוך גירושין גם למי שהתעורר ספק ביהדותו מבלי שיהיה חייב קודם לברר את יהדותו. על פי פסיקת בית הדין הרבני הגדול, במקרים אלו אכן תונפק תעודת גירושין באופן מיידי, אך כדי למנוע טעויות, ייכתב בה כי "יהדותו של מי שיש ספק בכך, לא התבררה בבית הדין הרבני". מכאן ואילך בני הזוג יהיו רשאים לצאת לדרך חדשה, גם ללא צורך בבירור יהדות, אם לא ירצו בכך.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב אלי בן דהן: "לפנינו פסיקה חשובה של בית הדין הרבני הגדול בעקבות פסיקות בג"ץ, אשר דואגת לרווחת בעלי הדין ואינה כופה בירור יהדות למי שאינו מבקש זאת ואינו מעונין בכך. יחד עם זאת יימנעו טעויות שעלולות להיגרם מעצם הוצאת תעודת הגירושין, על ידי שייכתב בה באופן ברור כי אין לסמוך על תעודת גירושין שכזו כבירור יהדות בבית הדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

3 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

3
לאן הגענו... גויים מחליטים מה מותר ומה אסור ליהודים לעשות בהלכה...
יהודי
2
פתרון כל כך מובן מאליו, למה חיכו כל כך הרבה זמן בשבילו? אם היא יהודייה, אז היא גם עגונה זה שנים רבות - על ידי הדיינים. ואם לא, בעלה עגון אותה תקופה ללא צורך! כאן עשו עוול עם גרירת הרגליים.
כל כך מאוחר ללא סיבה
1
הם כותבים שהחוק ברבנות לפני שישים שנה אסרה אז איך אז לא ידעו את מה שהיום יודעים אלא היום יושבים ברבנות עמי ארצות ולכן מתירים כל דבר
מנחם
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות