הימים אינם ימים כתיקונם. הציבור החרדי בישראל עובר טלטלה עזה. רוח של שנאה תהומית מגבירה את מהירות תעופתה מרגע לרגע ונושבת לתוככי המחנה, שלא כסתם ימי חולין, גדולי ישראל יצאו מגדרם הביעו את דעתם וקראו לבדק בית.
"ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו" (מקץ פמ"ב). עוד מראשית התהוותנו לעם לימדונו אבותינו שמאורעות לא שגרתיות מחייבות התבוננות וחשבון נפש על מה ולמה באו.
בחרתי להלך בין מילותיו רוויות השנאה של נחמיה שטרסלר, במאמרו הוא סוקר את משא העליהום שמתנהל נגד הדת מהעובדות ההתחלתיות שליבו את הגחלים לאש גדולה, עובר דרך הצעה לפתרון כללי שתמגר את הבעיה החרדית בדמות הכחדת מסגרות החינוך ומסיים בניסיון להדיח את נתניהו.
וכך הוא פותח את טורו הארסי בעיתון הארץ: "יבורך האברך שהפחיד את הילדה הקטנה בדרך לבית הספר, יבורך גם זה שירק וקילל עוברות אורח, יבורך אפילו אותו חרדי שכינה את החיילת 'פרוצה' ויבורכו גם אלו שלבשו בגדי אסיר מפספסים והדביקו טלאי צהוב על בגדיהם".
כלשונו אמשיך ואוסיף "יבורך שטרסלר שהוציא את המרצע מהשק, ותתווסף עליו ברכה על שהבהיר את העובדות ולא חיסר מהן מאומה ועכשיו השמלה פרושה לקרני השמש, לעיניי כל, ויראה הקהל וישפוט.
נחמיה איש עט ובעל מעמד בעיתון יומי היוצא לאור בתפוצה ארצית, יודע ובוודאי מאמין שהדברים שהציע יפלו על אוזן קשבת, שאם לא כן ודאי שלא היה מעלה את הדברים על הנייר. כלל יסוד בכתיבה: לכתוב את מה שהקוראים רוצים לקרוא. אם לתת ציון למעמדו של שטרסלר אזי אם היה בוחר לכתוב בעד הציבור החרדי היה נישא על כל במה בעיתונות החרדית היומית הטהורה והמבוקרת, ומוצג כחילוני נאור ובן דעת. אך למרבה הצער לא כך המצב, שטרסלר מפרסם ברבים את דעתו, ודעתו היא אחת: אני שונא!
הפתרון של שטרסלר הריהו לפניכם: "לכן צריך להפסיק להתעסק בסימפטומים; יש לפנות לריפוי המחלה. כלומר, לבטל את כל זרמי החינוך העצמאי של ש"ס ואגודת ישראל ולהכריח את כל ילדי ישראל ללמוד תוכנית לימודים כללית אחת. כמו בצרפת. מי שרוצה, יוכל ללמד את בניו ובנותיו משנה ותלמוד, אחר הצהריים".
מה קרה לו, לשטרסלר? מה גרם לא לאבד שפיות? הרי כל בר דעת מבין שזה לא רציני, מילא חרדים, אבל מה עם ערבים, מה עם נוצרים, ואפילו - מה עם ילדי הדיפלומטים? – ובסדר, בא נניח שמשנה ילמדו אחרי הצהרים, ולגמרא יקצו יום לימודים אחד, נניח, יום ראשון כמו בצרפת, אבל מה ילמדו באזרחות? להביא אולרים מהבית בשביל הקלמנטינה, ולדקור חבר שירק על ילדה בכיתה המקבילה והלא מופרדת? או אולי ילמדו כיצד בונים "זוגיות למופת", במרכאות כפולות ומכופלות? מה ילמדו שם בדיוק?
שטרסלר מסיים, אבל הואיל וידוע היכן אנו חיים ומה חשוב לבנימין נתניהו - הרי שאין סיכוי שקריאה זו תיפול על אוזניים כרויות. לכן נמשיך כולנו להידרדר בתהליך אטי אך בטוח של התאבדות.
נניח שמילות הסיכום הן המטרה ונחזור ונשאל מה קרה לו לשלרסלר, נסכים שנתניהו הוא שורש כל הרע, וצריך לזרוק אותו, לעקור אותו מראשות הממשלה. נו - אז מה אשמים החרדים?
ובכלל נחמיה, הרי אתה פותח באברך שהפחיד ילדה, אברך אחר ממקום אחר שגינה חיילת וזה מספיק לך לצאת במלחמה על שליש מהאזרחים, האם לדעתך יש בכך די סיבה למסיבה? סיבה למלחמה? סיבה להסתה כה מחרידה?
לא! לא! ולא! שטרסלר לא טיפש שטרסלר יודע שהכול 'באבלט', אך כאן ועכשיו יש לו את ההזדמנות להביע את שנאתו, והוא עושה את זה במקצועיות וביעילות, אם כי בצורה בוטה ומכוערת ביותר.
ואנחנו? שני שאלות לפנינו, האחת למה שטרסלר שונא בני דת יהודית, שסרים למרותה של תורה נפלאה עליה הושתת העולם כולו, שנוסד למטרת קיומה?
והשאלה השניה - אבל אשמים אנחנו? בשל מי הרעש?
על השאלה הראשונה כתבתי בהרחבה מספר רב של פעמים, בתמצית הדברים אני מאשים את העסקונה החרדית באטימות רגשות, במרידה בחוקי התורה ובהתעסקות יתר במלחמות פנימיות להצלת נתח בשר גדול יותר לאותו המחנה ממנו שולחו.
לא זו תורת ישראל, נחלת העם כולו, יפה נהדרת המיוסדת על ואהבת לרעך כמוך, ורוב מצוותיה לחייב מצוות שבין אדם לחברו, דאגה לזולת לדל ונכה רוח באשר הוא שם, הקדוש ברוך ברא את החלש להרבות לנו זכות אותה נשיג בדאגה למחסורו, ולא חלילה בשביל שנרמוס את זכויותיו.
והכול באי שימת לב והתייחסות לשאלה הכיצד אנחנו נראים בעדשת המצלמה בהתנפלויות על הפרוטות. בחילול השם מופלג, בשל הצורך לעזור לאדון כל לקיים את תורתו שלא תימוט. ע"כ בקצרה ובזהירות הנדרשת.
ועל השאלה השנייה, בשל מה הרעש? ראויים אנחנו לזכור,- יסוד "מידה כנגד מידה" זה כלל גדול בהנהגת הקדוש ברוך הוא את עולמו, משהשה נטה מדרך העדר בתחילה יגער בו הרועה בפיו, משלא ישוב ינופף מולו ידיו בגערה, אחר כך יטיח בו רגב אדמה, ולבסוף יצליף בו את השוט.
הקדוש ברוך הוא בחמלתו עלינו עטף ועוטף את רגבי האדמה המושלכים לעברינו ברמזים על מנת להקל עלינו להבין את סרח דרכינו ולשוב לבין זרועותיו הפתוחות לפנינו גם לאחר החטא.
אנחנו בצרות. שטרסלר שונא את החרדים, כן, את מי? את החסידים? נו אז מה קרה גם הליטאים שונאים אותם ולא רק אותם אלא גם בתוך המחנה הליטאי כמו בתוך המחנה החסידי וכמו במחנה הספרדי, כל מי שלא כמוני מגונה, כל מי שלא מסכים איתי שונה, וכל מי ששונה שנוא, השנאה הפכה להיות חלק מאיתנו, ובגלוי.
דעות מתפרסמות השכם והערב האחד נגד השני, לדוגמה קטנה וקלה, "יתד" נגד "משפחה", תפגשו את היריבים ברחוב לא תראו בהם הבדל, אבל השנאה יוקדת, אלו מטיחים באלו את אשמת החורבן והרס הדת. וזו רק דוגמא וכמו שציינתי קלה וקטנה.
אם יכול ח"כ חרדי לעמוד על בימת כנסת המינים לנגד עיניהם הנדהמות של כלל הציבור החילוני, לגלות את מלתעותיו ולפעור פיו לבזות להשפיל ולרמוס גדול בתורה רק בגלל היותו ספרדי וחסר הגנה (מה שלא היה מעיז לעשות לשייח ערבי – להבדיל) אזי מה לו לאותו ח"כ לרוץ לנתניהו ולהלין על שטרסלר. ששנאה העבירה אותו על דעתו. וכי חטאו ופשעו של חילוני נבער הדעת, הינו אך ורק על שלא כרך את מלחמתו בשם תורת השם?
רבותי תעצרו, ועכשיו! לפני שתתגשם נבואתו של המשך חכמה, ומשמים יכונו שוב במכה נמרצת, הקדוש ברוך הוא שמו שלום ושונא מחלוקת, הוא מוחל וממתין ברחמים לעובדי עבודה זרה אך מחמיר עם בעלי מחלוקת, ועל כך אומר הנביא: "חבור עצבים הנח לו אפרים, 'חלק' ליבם עתה יאשמו".
המסקנה, רבותי: כולנו, "שטרסלרים"! לא רק נחמיה במתקפת אמוק, גם אנחנו כולנו באותה הספינה, אכולי שנאה מנומקת בעובדות חסרות הגיון, גם לנו פתרונות הנשענות על שפיות מעורבת בטרוף. ועלינו לעצור ומייד! משמים דורשים מאיתנו "אהבת ישראל", ומשמים מחייבים אותנו על ה"אחדות"!
קחו לכם רגע של אויר, עצמו את העיניים וחישבו, האם הצרה של האחר נוגעת לי בלב? האם עשיתי היום טובה ליהודי רק באשר הוא יהודי? אם התשובה כן, יופי. ואם לאו, אולי עדיף להישאר בעניים עצומות.
הכותב הינו מו"ל העיתון 'חדשות אלעד', אבי 'תוכנית ערבים' והפרויקט התורני 'אוצרות יהודים'.