

הרכבת הקלה בירושלים תחל לפעול ביום שישי י"ט באב, ה-19 לאוגוסט, אך ללא עדיפות ברמזורים - כך הוחלט בדיון בוררות שהתקיים אמש (שלישי) בין המדינה לבין חברת 'סיטיפס', הזכיינית בפרוייקט הרכבת הקלה בירושלים.
בדיון, ביקשה החברה הזכיינית להפעיל את הרכבת הקלה בחודש ספטמבר, כדי להתקין בחודשים הנותרים את הרמזורים ה'חכמים', שמטרתם למנוע עיכוב של הרכבת ברמזורים האדומים, ובכך להפעיל רכבת קלה ומהירה, אך הבוררים החליטו שלא להיענות להצעה, וקיבלו את עמדת המדינה להפעיל את הרכבת כבר באוגוסט.
לטענת גורמים המעורבים בפרוייקט, ההחלטה להפעיל את הרכבת הקלה ללא עדיפות מלאה ברמזורים, תפגע קשות בציבור הנוסעים, משום שזמן הנסיעה ברכבת יוכפל בשל העמידה ברמזורים, כך שנסיעה מלאה בקו, מקצה אחד לקצה השני, תארך כ-80 דקות, זאת במקום כ-40 דקות בלבד כפי שהיה מתבצע לו הייתה מתקבלת הצעת הזכיינית.
הבוררים החליטו כי התקנת הרמזורים החכמים, יותקנו תוך כדי נסיעת הרכבת, כתוצאה מהחלטה, משך זמן התקנת הרמזורים החכמים יארך חודשים ארוכים בשל הפעלת הרכבת, זאת לעומת ההצעה של חברת 'סיטיפס', שהבטיחה כי במידה ותאריך ההפעלה יידחה לספטמבר, הרי שבזמן שנותר יותקנו כל הרמזורים.
חכמה אבל איטית
בנוסף לכך, קיים חשש גדול כי לאחר הפעלת הרכבת וגזירת הסרט והמחמאות, הלחץ על המדינה ירד והיא תתעכב ממתן האישורים הנדרשים כדי להתקין את הרמזורים החכמים, והמערכת תהיה איטית לאורך זמן רב.
יצויין כי בעניין התקנת הרמזורים החכמים, הבוררים קראו למדינה להזדרז ולאשר את תוכניות הרמזורים שהגיש הזכיין במהירות האפשרית כדי להקטין את הזמן שבו הרכבת תעצור בכל רמזור.
ב'סיטיפס' מציינים כי משמעות ההחלטה היא כי המעבר מרמזורים 'טיפשים' ללא עדיפות לרמזורים ה'חכמים' ובעלי העדיפות היה לוקח בדרך שסיטיפס הציעה רק חודש אחד, עכשיו זה ייקח הרבה יותר כי שינוי כל מערך הרמזורים קשה בהרבה כאשר יש נוסעים בכל שעות היום על הרכבת.
"לתושבים מגיע המוצר הטוב ביותר ולא רכבת שעוצרת בכל רמזור. ולכן חשבה סיטיפס כי עדיף לדחות הפעלה בחודש אחד בלבד כדי שהתושבים יקבלו מוצר טוב", אמרו בחברה.