כיכר השבת

שנה אחרי: 'עמוד האש' כבר בוער

כמה אירוני, כמה עצוב אפילו, שבדיוק שנה אחרי, מתקיימת לה עצרת מחאה דווקא לרגלי מקום מושב בית-משפט העליון, בדיוק באותה סוגיה. בעצרת הזו באים רבים למחות דווקא על כבודו של רב חשוב, שעמד דווקא אז, לפני שנה בסך הכל, בצד שכנגד * העיתונאי מני גירא-שוורץ כותב ל"כיכר השבת"

|
67
| כיכר השבת |

שנה בדיוק עברה. כל-כך מהר התבררה השקפתו וזעקתו של האדמו"ר מסלונים, בעת פרשת עמנואל שהסעירה את כולנו בקיץ שעבר. ב-ג´ תמוז בדיוק לפני שנה, הייתי בבית-המשפט העליון באולמו של אדמונד לוי, בדיון הסוער שקבע כי עשרות הורים יילכו לכלא.

"היה מאמץ לנסות ולהבין את עמדות הצדדים, אך ככל שיש מאבק דתי אמוני, מה שגובר זה עמדת הרבנים, זה נר לרגלם וכך כלל ישראל התקיים לאורך השנים. מה שקובע בסוף זו העמדה הדתית" ציטוט מדבריו של עורך דין גרין שייצג את עמדת הורי התלמידות בפני בית המשפט, הבאתי באכסנייה זו, במאמר תחת הכותרת 'עמוד האש לפני המחנה', בדיוק היום לפני שנה.

רק לאחר-מכן נודע לי, שאת הדברים, אמר עורך-הדין, כציטוט כמעט מדויק לדברים שציווה עליו לומר האדמו"ר מסלונים עוד בטרם הדיון, כשכלל לא היה ברור לאן הדברים יתגלגלו. עמדתו הברורה של האדמו"ר שהוביל אז את המאבק הכלל חרדי, שנראתה לרבים מאזרחי ישראל שלא השכילו להעמיק, כעמדה גזענית חלילה, לא נגעה כלל לסוגייה המקומית של בית-הספר בעמנואל. מאבקו היה על הבהרת עמדת התורה ומאמיניה. רצונו היה להציב את תמרור האזהרה בפני אנשי המשפט בישראל.

בכל שאלה של תורה או משפט, עמדת התורה תמיד תהיה מעל. בכל שאלה של רבנים או שופטים, רבנים יהיו המכריעים.

כמה אירוני, כמה עצוב אפילו, שבדיוק שנה אחרי, מתקיימת לה עצרת מחאה דווקא לרגלי מקום מושב בית-משפט העליון, בדיוק באותה סוגיה. בעצרת הזו באים רבים למחות דווקא על כבודו של רב חשוב, שעמד דווקא אז, לפני שנה בסך הכל, בצד שכנגד.

אין לי ספק כי עמדתו של הרב יעקב יוסף, וודאי לא היתה אז כדי לכבד או לרומם את כבודו של בית המשפט. אולם ההבאה של הסוגיה הזו לפתחו של בית המשפט, היתה באישורו. יואב ללום קיבל את אישורו ותמיכתו לקחת את הסוגיה הכאובה של עמנואל עד לבית המשפט העליון.

ושוב, כמו אז, אינני נכנס כלל וכלל לסוגיה של עצם האפלייה שוודאי קיימת, ומהן סיבותיה. הסוגיה אז היתה, לאחר שהדברים אכן הגיעו לבית המשפט, למי מחויבים ולמי צריכים שומרי התורה להכפיף עצמם. להוראת התורה או להוראת בית המשפט.

האמירה אז, היתה ברורה. היום, היא ברורה שבעתיים.

שנה בדיוק אחרי, לא עשר, לא דור ולא שניים. שנה אחת בלבד. הסוגיה הזו קמה ועולה במלוא עוזה ומהווה תמרור אדום בוהק וזועק עבור כולם. הדתיים הלאומיים חבטו בנו - החרדים, על "גזענתנו" וסירבו להבין להיכן תוביל הבאת הסוגיה לבית המשפט העליון. החילונים התבצרו בעמדתם להציג את הסיפור כהתעקשות החרדים-האשכנזים להפלות אחיהם הספרדים. הספרדים,

האם מובילי ´פרשת עמנואל´ לקחו אז בחשבון לאן תוביל הבאת ההכרעה בפני אדמונד לוי? איני יודע. אבל המציאות הוכיחה ששנה אחת בלבד, ודווקא בהקשר להסכמה תורנית של הגר"י יוסף - סוגיית תורה ומשפט, למי אנו כפופים, עלתה בחדות ובבהירות.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

28
האשכנזים צריכים לשאול את עצמם איך הגענו למצב כזה שאנו מפלים בין יהודי ליהודי הרי אנו לומדים אותה תורה איך הגענו לשנאה ולתיעוב לשנאת את עדות המזרח בלי שום סיבה רק בגלל שהם לא בצבע העור שלי לא נולדו איפה שנולדתי וכו' כשאתם תגיעו למסקנה שיש כאן שנאת חינם נטו אתם תבינו כמה צער גרמתם לעדות המזרח כל השנים
מני
27
בנוסף לכך שהיו האשמות שמדובר בנושא פלילי אחר שהוסט לעניין ההלכתי לכאורה. הרי מצוות עשה דאוריתא הם עוברים של ואהבת לרעך כמוך שצריך לקרב את הרחוקים שתהא שמאל מרחיקה וימין מקרבת. ועוד יש השוואה? פשוט בושה שנותנים לזה מקום באתר
אמיץ
26
כנגד מה הם נשרפו? מי שמך למחשב חשבונות שמיים? אתה יודע כמה אסונות קרו מאז לציבור החרדי? כן, כן, לאותו ציבור שמקדש אפליה וגזענות. שמסווה אותה בתירוצים נבובים. תעשה טובה. סייג לחוכמה שתיקה.
צחי
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות