לא חלפו שלושה חודשים מאז תחילתה של שנת 2024 וכבר נפתרו בין כותלי בתי הסוהר בארץ שלושה גיטין. אלו מצטרפים לעוד שלושה עשרה גיטין שנעשו בשנים האחרונות בשיתוף פעולה פורה של רבני השב"ס עם מחלקת העגונות של בתי הדין הרבניים.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
לאחר שבשנה שחלפה שוחחנו עם הרב מימון, ראש מחלקת העגונות בבתי הדין, איך פותרים מקרים של סרבני גיטין באופן כללי, הגיע הזמן לקבל הצצה איך נראית פתירת גיטין מתוך הכלא.
אנו מתלווים לרב אייל סלמן, הרב הראשי לשירות בתי הסוהר, שמפרט באוזננו אודות חשיבות פתירת הגיטין, הדרך להשיגם והשליחות הרבה בתפקיד.
הרבנים באים נקיים
"הייתי רב יחידה במגוון יחידות", פותח הרב סלמן ומספר בשיחה עם 'כיכר השבת', "לאחר מכן רב מחוז מרכז, דרום, סגן הרב הראשי ואז הגעתי השנה לתפקיד".
כשאנו באים לדבר על גיטין בכלא, מאיפה מתחילים בכלל?
"זה לא בסל המשימות של רב השב"ס", פותח הרב ומציין, "יש לנו הרבה משימות אחרות לאורך מעגל השנה שקשורות בנושאי יהדות.
"הנושא הזה הגיע לפתחנו מבית הדין הרבני שמשיקוליו ראה שאחד מהצדדים מסרב לקבל את החלטת בית הדין והחליט שחלק מהסנקציות זה מאסר בפועל. כך מגיעים אלינו מדי פעם אזרחים שבית הדין החליט לשלוח אותם למאסר כחלק מההתנהלות של בית הדין מולם - עד שיקבלו את דברי בית הדין בעניין הגט. זה יכול להיות גם נשים וגם גברים".
הרב ממשיך ומסביר איך הגיעו ברבנות השב"ס לעסוק בנושא הרגיש: "לכאורה אין לנו משהו ייחודי בנושא – אך הבנו שאנחנו יכולים לסייע, להיות גשר, סוג של ערוץ הידברות בין הסרבן – שבדרך כלל אין לו אופי פלילי – לבין בית הדין הרבני. הבנו כמה המשימה הזאת הינה חברתית ומצילת חיים, היא נותנת אפשרות לחיים חדשים לשני הצדדים".
איך זה קורה בפועל? מה הרבנים עושים עם הסרבנים?
"הרבנים של שירות בתי הסוהר באים באינטראקציה עם כלל האסירים, הן בשיחות, לימודים ובכלל בעשייה התורנית, הרי כשהרב מדבר עם הסרבן, שומע אותו, בשיחה עם הרב נפתחים הערוצים הנכונים".
מה בעצם אפשר להגיד לסרבן?
"קודם כל אנחנו מקבלים את הסיפור של התיק", מקדים הרב, "אנחנו מבינים מה שורש התקיעות. מה גורם לו לאבד את חירותו ולהיכנס לכלא, במקום לשחרר ולהתחיל מחדש. הרב מדבר עמו דברי תורה וחיזוק ועל חלקים בחיים שצריכים להמשיך הלאה ולא להיתקע. לא להיכנס ל'לופ' שחוסמים את עצמנו.
"פעמים רבות הגישור הזה הפך להיות ערוץ שמקשר בין בית הדין לאסיר ומוצאים את ההסכמה למתן גט".
הרב נותן דוגמה מסיפור אמיתי שהתרחש: "באחד מבתי הכלא בדרום הבאנו מישהו מיוחד שידבר עם הסרבן. זה היה ביום שישי. ההסכמה יכולה להיות באותו רגע ולאחר מכן יכולה להיות התחרטות.
"מצאתי את עצמי לוקח את הדיין בשעה שבע בבוקר ויחד נסענו לאחד מבתי הסוהר בצפון – כדי לסיים שם את ההליך ולהביא לגמר הגט. בשעות הבוקר הייתה הבנה שיש הסכמה, במשך היום עשינו סבבים של שיחות ובשעה שתיים בצהריים הייתה הסכמה שלימה. כדי לגרום להצלחת הגט כל מערכת השב"ס הייתה רתומה לזה. גם יחידת נחשון – האמונה על הסעת האסירים – וגם המפקדים.
"סוף דבר, בשעה שתיים וחצי סיימנו את הגט והוא היה ביד האישה, לאחר שנים של סרבנות.
"בזכות ההתערבות של רבני השב"ס, לא רק שלבסוף הסרבן הסכים אלא יותר מכך, הוא הפך להיות מבחינת בתי הדין – למישהו שיכול לדבר עם סרבנים אחרים על מנת לשכנע אותם לא לעבור את הדרך שהוא עשה".
הרב עוצר לרגע ומספר על מקרה נוסף בו הביאו דיינים לתוך בית הסוהר עצמו: "הבנו שכושר השעה גדולה, אז בית הדין בעצמו הגיע לתוך שירות בתי הסוהר, עם הסופרים והדיינים, כדי לנצל את שעת הכושר. היה צריך מתורגמן לשפה אחרת ומפקד המשמרת - שידע את השפה - מסר את עצמו והוא תיווך ותרגם בין האסיר לרבנים את כל הדיון".
משימה חברתית חשובה מאין כמותה
"רק בשנה שעברה ניתנו שלושה עשרה גיטין על ידי סרבני גט שהגיעו אלינו", מספר הרב, "חלקם היו כאן זמן ממושך וחלקם כאלה שהגיעו ותוך כמה ימים. כשהרבנים מכירים את השיח הזה ויוצרים את הקשר מול האסיר ואגף העגונות – ראינו הצלחה".
איפה לוחצים על הנקודה כשמדברים עם סרבן?
"שעת הכושר הנכונה זה בתחילת המאסר. יש כאלה שלא רוצים לדבר ו'נעולים', אבל יש לרב את הכוח של הדיבור דרך התורה, האיש שמאמין בך. הרב הוא האיש שמטפל באסירים שמעדו ואין להם את הכוח לצאת – והוא מרים אותם. המומחיות הזאת מביאה את הרבנים לעשות את הממשק הזה ולדבר אתו על הכוח של לשחרר מצב מסוים ולהתקדם. הרבנים הינם נקיים לגמרי, הם לא באים עם אינטרסים והסרבנים יודעים את זה.
"הרבנים מדברים על ליבו ואומרים לו שזה רצון ה', ככה החליט בית הדין, כנראה שהוא יודע מה הוא עושה וכי קלו כל הקיצין והאפשרויות האחרות ועל כן, כדאי להישמע להם ולא להישאר תקוע במקום".
איך נראים הימים הראשונים של הסרבן בכלא? זו לא חוויה נעימה...
"זו לא חוויה", מסכים הרב, "בימים הראשונים הם בהלם, אך חשוב להבין, מי שמגיע למאסר זה אחרי עשרות רבות של דיונים, זה מישהו שמחשבתית הוא מוכן לתקוע את החיים שלו ושל כל העולם כולו כי עושים לו עוול - לשיטתו, והוא כביכול מוכן לזה.
"לכן, שאתה מדבר על ליבו ואומר לו שאומנם יש מצב של 'שלום בית' אבל אם בית הדין ראה שהמצב הוא אחרת – יש גם צד של גט וחשוב להתקדם הלאה בחיים ולא להישאר תקוע".
הרב ממשיך ומציין: "לקחתי את זה כמשימה חברתית ראשונית במעלה, קיבלנו הרבה תודות דרך אגף העגונות. רק להבין את הצער שאישה לא יכולה להתחיל את השלב הבא בחיים שלה, החיים האמצעיים שלה, להקים עוד בית. זה צער ענק עבורה. לכן, אנחנו עושים הכל כדי לעזור לה אך גם לעזור לו בעצמו".
איך התחושה אחרי שהצלחתם להוציא גט?
"קודם כל אני מפרסם את זה לכל שב"ס. אני מודה לכולם. נכון שהרבנות מובילה את זה אבל שותפים לזה כלל הגורמים. זה יכול להיות במילה של מפקד בית סוהר שעושה את הסיור היומי ומחליף עם הסרבן כמה מילים, זה יכול להיות עם העובדים הסוציאליים והטיפוליים, אנשי הכליאה שיסיעו אותם ממקום למקום ועוד. כולם נטלו חלק.
"אני שמח שאנחנו עושים את הליכי מתן גיטין בכלא בצורה סדורה. אנחנו מקבלים את הרקע, איפה יש נקודות חיבור. מגיע רב המחוז ונותן את הדגש שלו. בהרבה דברים בחיים חשוב שיהיה את הסדר וכאן על אחת כמה וכמה.
"הגיע הרב גרוסמן לתת שיעורים לאסירים ורב המחוז הביא את הסרבן בסיום השיעור לדבר עם הרב. באותו יום היה גט. אתה רואה את הדברים האלה ואתה שמח. אתה מציל חיים. גם של המסורבת אבל לא פחות גם של הסרבן.
"הקב"ה מזמן לנו דברים בדרך ואם אתה לא קוטף את זה – זה יעבור הלאה. אבל כדאי לזכור שזה הכוח שלנו. כשראיתי כמה אנחנו יכולים להועיל למערכת בסיוע עם פתירת גיטין - אני שמח שלקחנו את זה כמשימה".