כיכר השבת

חרדית בדיכאון: אמונה תרפא אותי?

מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות דוחים את הדעה הקדומה כי בטחון בה' עלול לעכב החלמה נפשית ומחקרים הוכיחו דוקא הפוך: כי האמונה מהווה זרז להחלמה ומורידה את שיעור ההישנות של מקרי מצוקה נפשית. למשל, מחקר בנושא דיכאון לאחר לידה שנעשה לפני 3 שנים מצא כי נשים דתיות שחיו עם אמונה שיש השגחה העליונה שמגנה על כולנו, נטו לפתח פחות סימפטומים דיכאוניים

|
6
| כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמת אין קשר לנאמר (צילום: shutterstock)

אירועי חיים שונים במהלך מעגל החיים, מציבים לעיתים דילמות ומצוקות נפשיות, החל מהילדות המוקדמת, ובהמשך זוגיות, הקמת משפחה ועד לעזיבת הילדים את הבית וההתמודדות עם הזקנה הקרבה ובאה. הגישה הפסיכולוגית התורנית מבוססת על מושגים של אמונה ובטחון בה' ומהווה כיום את אחד מעמודי התווך של הטיפול. אך עד לפני 20 שנה, הגישה הפסיכולוגית התורנית, עמדה בניגוד מוחלט לפסיכיאטריה.

אנשי המדע אשר הניחו את היסודות לפסיכו-אנליזה, התייחסו לדת ולאמונה כגורמים המעכבים טיפול והחלמה, ואף ראו בדת כסוג של מנגנון הגנה ובריחה מהמציאות, ח''ו. כתגובה, העולם התורני התייחס לנושא הטיפול הפסיכיאטרי בחשדנות ובעקבות כך חל ניתוק בין העולמות. אי לכך, רבים אשר סבלו ממצוקות נפשיות לא קיבלו את הטיפול המתאים ונאלצו לחיות את חייהם בסבל ובבידוד קהילתי.

במהלך עשרים השנים האחרונות, הוסרו החומות שבין עולם התורה לפסיכיאטריה וזאת הודות למס' גורמים. ראשית, התובנה ששורש ההתהוות הבעיות הפסיכיאטריות הינו בשל גורמים פיזיולוגיים, כלומר, קשורים בגנטיקה, בשינויי הורמונאלי הפרת איזון החומרים במח וכו'. חז"ל הבינו את הקשר הבלתי נפרד בין גוף ונפש, גם בתפילה תיקנו חז"ל מי שברך לרפואה שנוהגים לומר: "רפואת הנפש ורפואת הגוף"- דבר המדגיש שנפש וגוף אחד הם, עובדה שמתחזקת מאוד בעקבות מחקרים הבודקים את הקשר בין נפש לגוף, נושא פופולארי במיוחד בשנים האחרונות.

שנית, חלה התפתחות משמעותית בנוגע ל שיוצר איזון על ידי בשינוי מינימאלי של חומרים המופרשים על ידי המוח לדוגמא כגון: סרוטונין, דופמין ואחרים, התערבות תרופתית יוצרת איזון נפשי והחלמה. תרופות דוגמת ציפרלקס, סרוקסט ואחרות הצליחו להקל רבות את חייהם של מיליוני מטופלים ברחבי העולם ללא קשר לאמונה. בנוסף לאמור, חלה הבנה בין עולם התורה לעולם המדע, כי ניתן לפתח ולשלב שיטות טיפול המשלבות ומשלימות זו את זו ללא סתירה בין האמונה בגורם אלוקי לבין הטיפול וההחלמה.

תפקיד האמונה בטיפול בחרדה

מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות דוחים את הדעה הקדומה כי בטחון בה' עלול לעכב החלמה נפשית ומחקרים הוכיחו דוקא הפוך: כי האמונה מהווה זרז להחלמה ומורידה את שיעור ההישנות של מקרי מצוקה נפשית. למשל, מחקר בנושא דיכאון לאחר לידה שנעשה לפני 3 שנים מצא כי נשים דתיות שחיו עם אמונה שיש השגחה העליונה שמגנה על כולנו, נטו לפתח פחות סימפטומים דיכאוניים. בנוסף מצאו החוקרים כי האמונה בהשגחה עליונה משפיעה על רמת התקווה והאופטימיות ומגבירה את הסיכוי לתמיכה חברתית וחיי קהילה שמסייעים לאדם, גם אם הוא חווה מצוקה נפשית משמעותית.

האמונה והדת מהוות מרכיב עקרוני בטיפול. מרכיב נוסף ומשמעותי בטיפול הוא הטיפול התרופתי, הניתן במידת הצורך, ומאפשר לאדם את האיזון הנדרש. טיפול זה מסייע בפיתוח יכולת ההתמודדות והכלת הקשיים. באשר לטיפול הפסיכולוגי, נהוג כיום להכניס את הדת והאמונה לטיפול. עבור אותם אנשים המאמינים בה', האמונה הופכת להיות חלק מרכזי מהטיפול ומשמשת ככלי עזר טיפולי. אין ספק כי האמפטיה וההבנה של המטפל את המטופל והשקפותיו הדתיות מהווה חלק חשוב ביצירת הקשר הטיפולי ביניהם – חלק הכרחי בהצלחת הטיפול. לדוגמא, מטפל אשר מעודד את המטופל להאמין שיש סיוע משמיים להצלחת הטיפול מגדיל את סיכויי ההצלחה של הטיפול. לאור זאת, איש מקצוע המנוסה וגם מדגים השקפה דומה לשל המטופל יידע לתת לאמונה בה' את המקום המתאים בטיפול.

גורם נוסף שאין להתעלם ממנו הוא התמיכה הקהילתית והסביבתית המאפיינת במקרים רבים את החברה הדתית/החרדית. סיוע של ארגונים שונים לכל מגוון הבעיות הפסיכיאטריות, בד בבד עם הסיוע של המשפחה, השכנים וכן הלאה מאפשרים הקלה נוספת על הקושי. המסגרת הקהילתית המגוננת מסייעת אף היא בהתמודדות ומגדילה את סיכויי ההצלחה של הטיפול. בנוסף לתמיכה של הקהילה ישנם בקהילה גם גורמי הכוונה בדמות הרב, אשר בד"כ פונים אליו במקרה מצוקה והוא זה שיודע להפנות לגורם הטיפול המתאים.

הטיפול הרפואי (פסיכולוגי ותרופתי) שכולל התחשבות בהשקפתו הדתית של המטופל, במסגרת הקהילתית והאמונה בה' הינם משולש בלתי נפרד להצלחת הטיפול וההתמודדות עם מצוקות נפשיות דוגמת דיכאון, חרדה, אובססיות וכו'. המדע הוכיח זאת בשנים האחרונות אבל כבר בתקופת התורה היה ברור כי נפש וגוף אחד הם, כל זמן שאדם לא בריא בנפשו הוא אינו בריא בגופו ומצווה עלינו לשמור על בריאותנו. בשל כך, אין למנוע מאדם הסובל ממצוקה נפשית טיפול מתאים שיאפשר לסובל לקיים חיי משפחה וקהילה, לימוד תורה וכן הלאה.

"אבחנו אצלי דיכאון. האם זה אומר שאני חולה נפש?"

הכותב הוא פסיכיאטר מומחה לילדים ומבוגרים

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

5
כדורים נוגדי דיכאון ממשפחת הפרוזק חוללו מהפך עולמי. הדור החדש של הכדורים ssri הפכו להיות בין התרופות הנצרכות ביותר ברחבי העולם!! לא צריך לפנות לפסיכיאטר כדי לבקש אותם, גם רופאי המשפחה מחלקים אותם לכל דורש, כי תופעות הלוואי שלהן מוטעטות ואין בהם סיכונים. כדאי לשאול את רופאי המשפחה עד כמה הם נפוצים,
דוד
מה שאתה אומר הוא נכון רק שהיום הכדורים האלה נרשמים כמו אקמול וזה לא צריך להיות ככה. אם נחקור את העניין רוב בני האדם לא באמת משקיעים זמן ומחשבה במה שמפריע להם ולא תותרים את גרעין הבעיה וככה סתם בולעיםם כדורים שלא בצורך אמיתי. כמו כן, אלו שכן בדקו לעומק ועדיין צריכים- זה כבר משהו אחר הרבה מלה
חני
4
התפיסה שגוף ונפש חד הם. אני מצטט מהכתבה: "חז"ל הבינו את הקשר הבלתי נפרד בין גוף ונפש, גם בתפילה תיקנו חז"ל מי שברך לרפואה שנוהגים לומר: "רפואת הנפש ורפואת הגוף"- דבר המדגיש שנפש וגוף אחד הם, עובדה שמתחזקת מאוד בעקבות מחקרים הבודקים את הקשר בין נפש לגוף, נושא פופולארי במיוחד בשנים האחרונות" אם גוף ו
יהושפט
3
נכון.הדבר הראשון:אמונה.וכמובן תפילה. אבל,כל דבר שהוא לא מאוזן-הוא מקור לנפילה. לכן,יש לשלב אמונה עם השתדלות. ללכת לרופאים כשצריך ולא לברוח מהמציאות. כדורים-זה לא רעל ולא בושה. עדיף להגיע לאיזון ולא להוות בעיה. בתפילה ובבקשה לבורא עולמים, שבנפש ובגוף נהיה בריאים ושלמים.
מאוזנת
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות