רבי נחמן – על מה מתפללים בר"ה ב - 5 דקות!
רוצים ר"ה בלי - אזעקות וטילים, רק - תפילות ותקיעת שופר, שנזכה.
רבי רחמן ורבי נתן מסבירים בפשטות: על מה מתפללים בר"ה, ומה מטרת התפילות, ונזכיר חלק מהדברים.
# הצהרה – אני יודע שאתה המלך של העולם:
"וְיֹאמַר כָּל אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ:
ה' אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל - מֶלֶךְ! וּמַלְכוּתוֹ - בַּכֹּל מָשָׁלָה!".
"וְיֵדַע כָּל פָּעוּל כִּי - אַתָּה פְעַלְתּוֹ! וְיָבִין כָּל יְצוּר כִּי - אַתָּה יְצַרְתּוֹ".
# להודיע 'ייחודך' – שאתה המלך היחיד של העולם.
חידוד ההכרה, שרק אתה מולך בעולם – לבדך, ו'אין עוד מלבדו':
אין לעולם עוד מלך, ואני רוצה לגלות מלכותך לכל באי עולם:
"וְתִמְלֹךְ אַתָּה ה' לְבַדֶּךָ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָ".
"וְתִמְלֹךְ אַתָּה ה' - לְבַדְךְ! עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ - בִּכְבוֹדֶךָ".
אני מבין, שאני צריך לעשות רק את רצונך - רצון המלך! ולוותר על רצונות שלי שלא לרצונך.
# קבלת מלכות ה' – בכל הדורות מאז ומעולם, וגם עכשו אני ממליך אותך:
"שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" – מלכותך בשמים ובארץ ובכל העולמות, ועל כן:
"לדור ודור המליכו לאל, כי הוא לבדו מרום וקדוש".
# גילוי היראה והפחד – מלעבור על רצון המלך:
אין רצוני לפחד מאף אזעקה או טיל, רק ממך - מלך העולם, כמו האמרה הידועה:
שמי שמפחד מאחד, לא מפחד – מאף אחד!
ולכן, בבקשה תכניס בי יראה ממך:
"וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלֹקֵינוּ עַל כָּל – מַעֲשֶׂיךָ! וְכוּ' וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים".
"וְאֵימָתֶךָ - עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ וְכוּ'".
# קבלת מלכות ה' מתוך – יראה:
המלכת מלך נעשית קודם מתוך יראה, שגורמת לעשות רצון המלך:
"וְיַעֲשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אַחַת לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ".
# הידיעה – שמלכות ה' לפעמים נמצאת בהסתרה:
אני זוכר היום, שמלכותך לא תמיד נראית בגלויה לעין, כי לפעמים היא בהסתרה, ובזה בבחינת:
"תִּקְעוּ בְּחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֶּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ" - 'בַּכֶּסֶה' דַּייְקָא, לְשׁוֹן - סָתוּם וּמְכֻסֶּה.
# בקשתי - שתתגלה ותמלוך בגלוי על העולם:
אני מבקש ממך מלך העולם, שתתגלה לכל העולם, וידוע כולם שאתה המלך היחיד ששולט בעולם, על כן בבקשה:
"הופע בהדר גאון עוזך, על כל יושבי תבל ארצך" (ליקוטי הלכות, או"ח, הל' ר"ה, הל' ו').
# אני מאמין – שעינייך צופות עלי בכל מקום שאני נמצא:
בר"ה אתה מזכיר לי שעינייך צופות עלי בכל מקום, ואי אפשר לברוח ממך, וזה בבחינת:
"אִם אֶסַּק שָׁמַיִם וְכוּ' וְאַצִּיעָה שְׁאוֹל וְכוּ' וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר, בְּכָל מָקוֹם עֵינֵי ה' צוֹפוֹת טוֹבִים וְרָעִים" ולכן, אני מבקש ממך:
"אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִי... בְּחִינַת: יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ".
# רוצה לעשות רצונך, אם כן – למה חטאתי לך במשך השנה?
לא רציתי לחטוא ולהתרחק ממך, רק שיצרי הרע שכנע אותי להאמין בכל מיני כפירות, שגרמו לי לחשוב כאילו אתה לא משגיח עלי עכשיו ועשיתי רצוני במקום רצונך, כי שכלי לא מבין את אלוקותך, ולכן:
"נִתְעוּ וְנָבוֹכוּ הַתּוֹעִים עַד שֶׁנִּתְרַחֲקוּ - כְּמוֹ שֶׁנִּתְרַחֲקוּ".
# הצהרה – היום אני מאמין באמונה שלמה בהשגחתך:
השגחתך עלי היא תמידית, בעבר ובהווה, וזה:
"עֵינֵי ה' אֱלֹקֶיךָ בָּהּ מֵרֵאשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה".
ואתה פוסק את דיני בר"ה לשנה הקרובה מראשיתה עד אחריתה.
# האמונה בהשגחה פרטית – כנגד הבחירה:
אתה נותן לי בחירה חופשית לעשות רצוני, אך, אני צריך לאחוז באמת שהשגחתך הפרטית עלי בכל רגע ורגע, ואתה יתברך:
"צוֹפֶה וּמַבִּיט וּמַשְׁגִּיחַ, עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד - בִּפְרָטִיּוּת כְּפִי מְקוֹמוֹ וּשְׁעָתוֹ וְעִנְיָנוֹ".
ואני רוצה לשוב אליך, ולדבק - בך ובתורתך (שם, הל' יו"ד, הל' ריבית, הל' ה').
# אני בא אליך עכשיו – כדל ורש:
דופק בדלתך ורוצה לחזור אליך, אני נשען ובוטח ברחמיך וחסדך הרבים:
"כִּי עִם ה' הַחֶסֶד, וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת".
# רצוני ברגע זה – מכריע את דיני לכף זכות:
בראש השנה, הקב"ה שופט אתה האדם:
"באשר הוא שם"! אף אם – חטא כל השנה!
ולכן, עכשיו - אתה פוסק את דיני עפ"י - רצוני העכשווי!
אני מקבל על עצמי קבלה קטנה שתוכיח שרצוני לשוב אליך נובעת בעומק ליבי.
# עיקר התשובה - תקיעת שופר:
אני קורא לך עכשיו ללא קול, ורוצה לשוב אליך, כי בר"ה תקיעת שופר נחשבת צעקה קדושה בלי קול, וזה תחילת התשובה, בבחינת:
"מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ ה', ה' שִׁמְעָה בְקוֹלִי וְכוּ'".
תקיעת השופר מוכיחה שרצוני:
"לָשׁוּב מִכָּל הַמְקוֹמוֹת רָעִים" - שהייתי בהם השנה.
# החזרת המלכות והכבוד למלך הכבוד:
כשחטאתי ועשיתי רצוני - לקחתי מכבודך לכבודי, ועכשיו אני רוצה להחזיר ולהעלות לך את המלכות דקדושא, וזה מה שאומרים בכל התפילות בר"ה:
"וְתִמְלֹךְ אַתָּה ה' וְכוּ' מְלֹךְ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בִּכְבוֹדֶךָ בְּחִינַת מֶלֶךְ הַכָּבוֹד".
כל מטרת התפילות בר"ה – להחזיר לקב"ה את הכבוד והמלוכה!
# התיקון לחטאי: העלאת כבודו של הקדוש ברוך הוא - מלך העולם:
כמה שיותר אתאמץ בר"ה להעלות את כבוד ה', כך יותר אצליח לתקן את חטאי שפגמו בכבוד ה', ומהיום אני מבקש, לשוב אליך ולהיכלל בכבוד דקדושה, ואומר מוהרנ"ת בליקוטי הלכות, חו"מ, הל' חובל בחברו, הל' ג' שאזכה:
"לְגַדֵּל וּלְכַבֵּד שְׁמוֹ יִתְבָּרַךְ מֵעַתָּה בְּתוֹרָה וּתְפִלָּה וּמַעֲשִֹים טוֹבִים, אָמֵן!
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל, אמן!