מדוע הבעש"ט הקדוש מתחמק מלרפא?
שמעו שסיפר רבי נחום מטשארנוביל, שפעם אחת היה הבעל שם טוב הקדוש בק"ק חמעלניק, ושהה באכסניה סמוך לרב אב"ד חתן הפ"ח.
והיה שם בעל מגיה אחד, ואשתו הייתה חולה, ובא הבעל מגיה לבעל שם טוב הקדוש, וביקש ממנו שיתן לאשתו רפואה, והבעל שם טוב הקדוש לא רצה, ואף רגז עליו ודיבר אליו דברים לא טובים, והדבר היה קשה לרב אב"ד הנ"ל.
בערב, לאחר שכולם הלכו, שאל הרב את הבעל שם טוב הקדוש, מדוע לא רצה לרפא את האישה?
והשיב הבעל שם טוב הקדוש, שאישה זאת צדקנית, ובגלל חולשתה היא מגינה על העיר מהליסטים שנמצאים ביער. וכשלא יהיו ביער עוד ליסטים, ממילא האישה תחזור לבריאותה.
ועוד שאל את הבעל שם טוב הקדוש, מדוע רגז על הבעל מגיה, השיב הבעל שם טוב הקדוש שראה שיש עליו דינים, ובזה שרגז עליו, ביטל ממנו את הדינים.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
הבעל שם טוב הקדוש מסביר שכאשר האדם מתמודד עם אתגרים וניסיונות, הוא גם מקבל איתם מתנה:
תהליך של התפתחות או צמיחה רוחנית.
הבעל שם טוב הקדוש מאיר בתורתו שכל תהליך התפתחות רוחנית צריך לעבור דרך שלושה שינויים נפשיים בעבודת ה':
הכנעה, הבדלה והמתקה.
# "הכנעה" - השפלה של האגו: כל קושי ואתגר אפשר לעבור, אם מבינים את המציאות בצורה נייטרלית, אבל, ניתן להעריך נכון את המציאות, רק אם מנטרלים ומכניעים את האגו, כי רק כך, ניתן לטפל בבעיה בצורה יותר אובייקטיבית.
# הבדלה – הבעיה ואני שני דברים נפרדים: התדמית העצמית שלנו נובעת מהאגו, ורק אם נבדיל את האגו מהבעיה, נרוויח, שלא נגדיר את עצמנו עפ"י המונחים של הבעיה, ואז: הטוב שבנו יאיר, ויהיה לנו אפשרויות לפתור את הבעיה בדרך בהירה ואובייקטיבית.
שווה להשקיע מאמץ, לסלק מהתודעה מניעים ואינטרסים אישיים, שמטעים את האגו.
# "המתקה" – שלב מציאת פתרון לבעיה: הבעל שם טוב הקדוש אומר שהדרך לפתור כל ענין ובעיה שבא עליו, הוא ע"י שימצא בו שורש טוב, ז"א יש לחפש בכל מאורע משהו טוב שמעורב ומתנוצץ בו, ואז: "נעשה הרע הוא כיסא לטוב" - הרע הופך כיסא לטוב. מציאות הטוב ממתיקה את כל הבעיה, והופכת את המציאות לטוב.
קשה? אפשרי! מביא ישועות, והבן.
יהי רצון שיהיה שבוע טוב לכלל ישראל ויזכו כל אחד ואחד לרפואה הנפש והגוף, שפע פרנסה, ברכות וישועות, בנחת ושמחה, אמן!