רגעי שיא בצאנז

'קרעפיל טיש' בצאנז ושיחת הרבי: "הערב רב עלה לגדולה"

אלפים שהו בחג השבועות בצל הקודש של האדמו"ר מצאנז | עקב חוסר מקום ב'הכנסת אורחים', רק הגברים באו ל'נסיעה', כשהנשים נותרות בבתיהם | תפילת מנחה ערב יו"ט ארכה למעלה משעה • תיעוד וסיכום (חסידים)

|
4
| כיכר השבת |
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )

אלפי חסידי צאנז שהו במהלך חג השבועות בצל הקודש של האדמו"ר מצאנז, במרכז החסידות בקרית צאנז בנתניה.

לראשונה השנה ומחוסר מקום, לא התאפשר לארח ב'הכנסת אורחים' משפחות, ורק גברים הורשו להתארח בבנייני ה'הכנסת אורחים', אולםלמרות זאת ציבור אדיר מאוד עלו ובאו לקבלת התורה בצל הקודש.

את פני האורחים קידמה הכניסה המחודשת של ההיכל הגדול 'היכל רוזנברג' בו נוספו חדרי שירות ונוחיות רבים לטובת אלפי המסתופפים. ל'כיכר השבת' נודע כי גם עזרת הנשים עוברת שיפוץ שיסתיים בחודש הקרוב.

בשעה 17:00, שעתיים לפני כניסת החג, כבר המה בית המדרש מהמון לומדים - בחורים ואברכים שהגיעו להכנה לקבלת התורה מאהבה.

בשעה 19:10 הופיע האדמו"ר מצאנז בהדרו בחדרו אשר בהיכל, ואלפי הבחורים עברו אל מול פני הקודש להתברך בברכת "א גוט יו"ט", כאשר האדמו"ר עונה לכל אחד ואחד במאור פנים בלי נתינת יד. המעמד נמשך במהירות במשך מעט יותר מחצי שעה.

ב'צאנז' מספרים ל'כיכר השבת', כי ביהמ"ד התמלא עד אפס מקום כשביהמ"ד מחולק ל-3 אזורים: אגף א. עבור רבנים וזקנים. אגף ב. עבור אברכים ובעלי בתים, ואגף ג. עבור צעירי האברכים והבחורים.

לתפילת מנחה עבר האדמו"ר לפני התיבה והתפילה שנמשכה למעלה משעה - הסתיימה כעבור זמן רב - בזמן כניסת לפי ר"ת.

מיד אחרי תפילת מנחה, התקיימה תפילת מעריב, כשלפני התיבה עובר בנו של האדמו"ר, הגה"צ רבי יוסף משה דב הלברשטאם אב"ד צאנז ארה"ב, וראש הישיבות. בהגיע המתפללים למילים 'אהבת עולם', זימרו הקהל והאדמו"ר בניגון מעורר הלבבות.

הציבור הענק החל לעבור לאמירת גוט יו"ט ללא נתינת יד מחמת ריבוי הקהל (בלעה"ר, כ"י) כשלבינתיים החלו רבים לומר את סדר "תיקון ליל שבועות". בצאנז מספרים בהתרגשות כי ציבור האברכים והבחורים - היו שרויים ב'תענית דיבור' מתחילת מנחה ועד אחרי תפילת מוסף למחרת.

אחרי סעודות החג, חזרו הקהל לאמירת תיקון ליל שבועות ובשעה 1.000 בערך, נכנס האדמו"ר לעריכת הטיש.

האדמו"ר ישב על במה גבוהה יחד עם בניו הרבנים, וראשי העדה. מאות רבני ודייני החסידות ישבו סביב השולחן הארוך שהיה פרוס על פני כל ההיכל המלא והגדוש.

אחרי מאכלי יו"ט וניגוני יו"ט פתח האדמו"ר בפלפול דרוש בו מחבר באופן מיוחד את תחילת התורה דרך גמרא משנה נ"ך לסיום התורה בפלפולא דאורייתא נפלא.

בשעה 3:15 הסתיים הטיש והאדמו"ר נשאר לומר תיקון ליל שבועות עד זמן עלות השחר בשעה 4:20.

בשעה 9:30 התחילו שחרית. עין לא נותרה יבשה בעת ברכת "אהבה רבה", כאשר האדמו"ר מליט את פניו בידיו ובדמעות שליש עבור העדה כולה, במשך דקות ארוכות (מעל ל-15 דקות!) ארך המקטע של אהבת רבה.

אחרי שחרית ניגש האדמו"ר לאמירת ההלל שנקרא בהתעוררות רבה ובהשתפכות הנפש.

אחר תפילת שחרית נקראה מגילת רות כאשר העומדים כגורן סביב מקום האדמו"ר זוכים לשמוע פנינים יקרים על מגילת רות.

"אין קלף וגוויל שיוכל לתאר את התרוממות הרוח הרוחני ששרר בכל היכל ביהמ"ד" מספר לנו אחד החסידים, בשעה שניגש האדמו"ר לבימת הס"ת לקריאת האקדמות בנעימה כשהאדמו"ר שאמר את האקדמות חזר ושילש כמה קטעים מעוררים.

לתפילת מוסף ניגש האדמו"ר מלייפיניק.

אחרי התפילה בשעה 15:20 היסב האדמו"ר ל"קרעפל טיש", במהלכו חולקו לקהל מאכלי חלב.

אחד מרגעי השיא של החג בצאנז כנהוג מקדמת דנא הוא "הפלפול" התורני שהרבי נושא במהלך טיש זה שלאחר התפילה. במשך 45 דקות של לימוד הסוגיא ב"שתי הלחם" תוך ריתחא דאורייתא ומחזה מפעים כשהרבנים ותלמידי החכמים היושבים ראשונה במלכות לוקחים חלק ער בליבון הסוגיא.

בשעה 17:20 הסתיים הקרעפיל טיש ובשעה 19:30 כבר החלה תפילת מנחה ואחריה מיד טיש נעילת החג.

אחרי ניגוני היוצרות פתח האדמו"ר בדברות קודש ולקראת סיומו עורר מספר נקודות:

  • עורר על חשיבות החסד בדורנו אנו, מה שיחיש את הגאולה השלימה.
  • דרש מהחסידים לגמול חסד אלו עם אלו, במעשי חסד יומיים וגם בלימוד עם חלשים יותר הן בחורים והן אברכים עם אלו שטרודים על פרנסתם
  • שיבח את הלומדים בשיעורים שהתרבו מאוד ובפרט ללומדי דף היומי אך "אין לך אדם שאין לו שעה", עורר שיש ללמוד לכתחילה שעה ומחצה, ולפחות שעה (ולא רק דף שלפעמים מסיימים בחצי שעה).
  • כאב את  המצב באר"י כש"ערב רב" עלה לגדולה ונלחם בלומדי התורה, כשכל פעם מוצאים אמתלה אחרת להצר צעדיהם של לומדי התורה, ואנו בטוחים שהקב"ה יביא פתרון אחר וששום אברך ובן תורה לא יעזוב לימודיו ח"ו.

האדמו"ר ציין בדבריו את שכולם רואים במוחש, גם אלו שאינם חרדים לדבר ד' שאלמלא סייעתא דשמיא, לא היינו עוברים את המלחמה בחצי שנה האחרונה כאשר בכל צעד ושעל ניכר ההנהגה מאתו יתברך. ראו כולם ששיגרו לעבר ישראל מעל 300 טילים מאיראן ולא קרה מאומה. וכל זאת אך ורק בזכות לומדי התורה.

אצל אברהם אבינו ראינו במלחמתו עם המלכים שכל החיצין שזרקו עליו הפך לעפר או לקש, כל זה היה סימן לעתיד לבוא שרואים היום שכל דברי חז"ל על אחרית הימים מתקיימים וזה סימן להתקרבות ביאת משיח צדקינו - וכל זה היה כששזרקו רק מעט מהמאגרי טילים שיש בידם. אנו חייבים לדעת כי בכח התורה, הרי יזרקו עלינו טילים מאיראן ומהחיזבאללה יחד מאות או אלפי טילים, הכל יהפוך אי"ה לעפר ולקש או שיחזור הכל חזרה לעבר שולחיהם..

בסיום טיש נעילת החג המרומם, התפללו תפילת ערבית ואחרי התפילה עברו להתברך.

חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )
חג השבועות בחצה"ק צאנז (צילום: משה גולדשטיין )

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
סמוטריץ' הוא ערב רב? הבנים והבעלים של הערב רב הזה, הם "הרוגי מלכות שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן" איך האדמו"ר יכול להגיד דבר כזה?!
3
חסידות מפוארת עם אדמו"ר ענק
2
מה זה האור הירוק הזה? הילוו תאורה מהמסגד בטול כרם?
תוכן שאסור לפספס