כלל חסידי ביאלה הנמצאים בימים אלו בימי אבל בכי על לכתו של מנהיג העדה האדמו"ר זצ"ל, הופתעו לגלות פרטים מהדלפת הצוואה שתוכננה להתפרסם רק ביום חמישי עם כלות ימי השבעה. בין הסעיפים בצוואה המסודרת נחשפת לראשונה דמותו של המנהיג החדש לאלפי החסידים, כאשר הרבי בחר למנות את בנו הרביעי הרה"צ רבי יצחק יוסף דב רבינוביץ, חתנו של האדמו"ר מקופיטשניץ, שכיהן עד עתה כראש ישיבות ביאלה.
האדמו"ר החדש נולד כבן רביעי לאביו האדמו"ר זצ"ל בעיירת גייטסהד שבאנגליה, ולאמו הרבנית מרת ביילא ברכה בת הרה"צ רבי אברהם משה באב"ד רבה של סדרלנד, אשר כיהן כיו"ר מועצת גדולי התורה באירופה.
בשנת תשל"ט היגר יחד עם כל בני משפחתו לעיירת לוגאנו שבשווייץ שם הוכתר האדמו"ר זצ"ל כרב הקהילה החרדית בעיר.
בהגיעו לפרקו נישא לרבנית הצדקנית תליט"א בת האדמו"ר מקופיטשניץ ואחר נישואיו קבע מקום מגוריו בעיה"ק ירושלים, שם עשה חיל בלימודיו, ושימש כר"מ בישיבת טשכנוב בעיר.
עם הקמת רשת ישיבות ביאלה בשנת תשע"ו, מונה ע"י אביו האדמו"ר זצ"ל לעמוד בראשות הישיבות שפעלו בערים, אלעד, בני ברק, וצפת.
מתוקף תפקידו עמד לימין אביו האדמו"ר זצ"ל בכל הנהגת העדה הקדושה, ולא סתם בחר בו האדמו"ר להמשיך את הנהגת החסידות, כפי שהאדמו"ר מדגיש בצוואתו: 'למינוי העדה צריך עניינים מיוחדים הנצרכים לנהל עדת ישורון'. והאדמו"ר מוסיף וכותב, 'גם בזה יש עבדות קשה, ולא שררה'.
ל'כיכר בשבת' נודע שהאדמו"ר לפני כתיבת צוואתו אסף את ילדיו ודיבר עמם ברורות על הכל, והאח הבכור הרה"צ רבי לייבוש חתן הגאון האדיר רבי אליהו שטרנבוך ראב"ד אנטווערפן, בחר מרצונו לא להמשיך את הנהגת העדה, ובחר להמשיך בסדר חייו בעיירת מנצ'סטר שם מתגורר ומנהל בית מדרשו בעיר.
הצוואה המלאה:
תוכן הצוואה נכתב בשנת תשע"א, וישנם חסידים שטוענים כי נעשו הוספות מאז, אך האדמו"ר מדגיש ומזהיר את החסידים לא לעורר מחלוקת ופירוד לבבות, ומורה כי מי שרוצה לעורר שיעזוב את החסידות - וזה תוכן דבריו הנוקבים: "ומי שאינו מרוצה, במקום המחלוקת ילך נא מאנ"ש להיכן שלבו חפץ. וזאת עדיף מאשר יישאר בין אנ"ש ויעורר מחלוקת וטענות ותלונות ואי שביעות רצון. והסטרא אחרא יש לו אנשים בכל עדה שגורמים למחלוקת, ולכן עדיף שאלו ילכו מאיתנו אם אינם מרוצים וכדומה. ובפרט הנכדים מסיתים את אבותיהם. ואף שבטוח אני שאין זה לטובת שאר בני שיחי', שאין בהם כל הסגולות הנצרכים לזה. – אף שכמובן אינני ממעט ח"ו מכבודם כאמור לעיל.
"על כן יש להיזהר בזה עד מאד, להרחיק ולהתרחק מכל מצה ומריבה ופירוד עד קצה האחרון. והסטרא אחרא מכניס בכל עדה אנשים כאלו שחיותם היא מן הריב ומחלוקת, ובטוחני שאם רוב העולם לא יעזרו להם לא יוכלו לקלקל. ולכן אין להיפרד חלילה, ושלא להפריד העדה בשום אופן, או להתפלג לכמה כיתות כאשר מצוי בזמנינו, כי זה טעות, כאשר רמז בזה זקני הק' שם בצוואתו, שזה ממעשה שטן "כי הוא בין אחים יפריא" עי"ש. – רק כולם יחדיו יתחברו וייעשו כולם אגודה אחת, בשבט אחד באהבה ואחדות ושלום וריעות כאיש אחד בלב אחד. ואם מי מאנ"ש שיחי' אינו מרוצה, ימצא לו מקום אחר, לא על ידי פילוג המחנה וחלוקת העדה חלילה, ויזהר מאד שלא יתחיל במריבות ומחלוקת בין אנ"ש שיחי'".
האדמו"ר מפטיר בברכה לכל הציבור אודות המינוי:
"ואני בטוח בעזהי"ת, ובזכות אבותי הקדושים, שישפיע לכם ברוחניות ובגשמיות, ובכל הענינים לטובה. ואקוה מאד שבני שיחי' ונכדי שיחי' לא יקפידו עלי שאני עושה זאת, כפי שאני מכירם היטב, לטובתם. שהרי צריכים להעמיד איש על העדה, מי שראוי לזה, ויכול לסבול ייסורים של הנהגה, והוא ב"ה ראוי לזה מכל הבחינות".
הרועה הנאמן ממשיך בצוואתו, ודואג לחסידיו משמי מרום שלא יטריחו אותם סתם, כפי שהוא נהג כל השנים לא להכביד על החסידים ולא להטריחם ומבקש הרבי מבנו ממלא מקומו לבל יאריך בתפילה: "אך זאת אבקשה מאת בני הנ"ל בסדר ההנהגה, שלא להאריך בתפילה עם הציבור, ושלא להטריח על הציבור. כי אולי בשנים קדמוניות היו מאריכים הרבה בתפילה ובכוונות וכו', אבל בזמנינו זה נופל כטורח גדול על הציבור, וההפסקים הארוכים של הציבור במה שצריכים להמתין על הרבי, עד שגומר תפילתו. – מוציא אותם מרצף התפילה, ומחפשים עיסוקים אחרים, ובאים לידי פטפוטים שונים וכו', ומפסידים בזה חשיבות כח הציבור. וברצוני מאד שתתקיים התפילה בציבור כראוי וכיאות, ושלא ידברו כלל בעת התפילה".
הרבי ממשיך ומעיד על האדמו"ר החדש: "בני הגה"צ הוא ירא אלקים מנעוריו, ותפילתו תקובל בעבורכם לפני השם בעת הצורך. ובטוחני בעזהי"ת שישכיל בהנהגת העדה על דרך האמת הישר והטוב, ולפעול עבורכם כל צרכיכם ברוחניות ובגשמיות לטובה, ולהנחותכם בדרך אמת.
בהמשך כותב הרבי ומבקש למנות את בנו הרה"ג רבי דוד מאניש רבינוביץ, להתפלל בבית המדרש של חסידות ביאלא שברחוב האמרכלים, ובזה יעלה ויצלח מאד בברכה רבה ברוחניות ובגשמיות ובכל הענינים לטובה. הרבי מבקש ממתפללי בית הכנסת ולכבדו באמירת שיחות ושיעורים ולמנות אותו ואת בניו לחברי העמותה של השטיבל.
בהמשך הצוואה מבקש הרבי כי כל בתי החסידים של ביאלא בכל אתר ואתר, ללא יוצא מן הכלל, יהיו שייכים כולם ל"מוסדות ביאלא", ויהיו כולם נתונים תחת מרות אחת, ולא לחלקם כגופים נפרדים בפני עצמם. ולמנות את בנו האדמו"ר בין חברי העמותה.
בסעיף מיוחד פונה הרבי אל אחיינו בעל ה'פסקי תשובות', הגאון רבי שמחה רבינוביץ ומבקש מאיתו בקשה אישית שלא יתמנה כאדמו"ר מבקשו "לעמוד איתן שלא להניח התעוררות השטן למחלוקת בהזדמנויות כאלה, כאשר בקשתי שטוחה ומפורשת כאן, ולפעמים מנסים גורמים אחרים מבית ומחוץ לחרחר בכל האפשרות איזה ריב ומחלוקת, ולהפריד החבילה חלילה. ויישאר במשמרתו בקודש בתפקיד רב ומו"ץ לבני ישראל כדרכו הרמה. ולא להניח לערב הצלחתו היפה בשבט ההנהגה. – ובזאת מובטח שיעלה ויצליח מאד, וישמח בחלקו וישמח את ישראל לאוי"ט בספריו היקרים".
והרבי מבטיח לו שימליץ עליו ממרומים להצלחה גדולה: "ואם אזכה אמליץ טוב עבורך במיוחד, להצלחה ברוחניות ובגשמיות, ולנחת מכל יוצאי חלציך שיחיו. ויידע באמת שיצליח ברבנות, ואין לו כל תועלת להנהיג. ויידע נאמנה שאין כוונת הרוצים בו לשמים, רק להרבות מחלוקת ומריבות, ואין ענין זה לטובת. והגם שכתב לי מכתב שלא יעשה זאת – במקום שיש מסיתים ובעלי מחלוקת".
את הצוואה חותם האדמו"ר ברוב ברכות: "ושתזכו להתעלות בגשמיות וברוחניות, ולחנך את הילדים בדרך ה', ולהקפיד מאוד במה שציוה כ"ק אאמו"ר זצוקללה"ה – שבדורות הללו העיקר הוא תיקון המידות ובשמירת ברית קודש – כן יהיה ה' בעזרכם עדי ביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן. כל זה נעשה בקבלת קנין אגב סודר, במנא דכשר למקניא ביה, דלא כאסמכתא ודלא כטופסא דשטרא".
בצוואה שהודלפה לא נחתמה חתימתו של הרבי זצ"ל, וככל הנראה עם כלות ימי השבעה תתפרסם הצוואה עם החתימה.
החסידים יתכנסו כאיש אחד בלב אחד ביום חמישי בשעה 10:30 בבוקר בביהמ"ד הגדול של החסידות בירושלים לקיים את רצונו ושאיפתו של הרבי זצ"ל. בהמשך יפקדו את הציון הטרי במקומי הר הזיתים בירושלים לתפילת רבים.
בשב"ק צפוי האדמו"ר החדש לערוך את השבת בקרב עם סגולה בעיה"ק ירושלים, אלפים צפויים להשתתף בתפילות ובטישים, בחסידות מתכוננים לאירוע הגדול שלא היה כמוהו מאז יסוד תולדות החסידות.
כאן ב'כיכר' נמשיך ונעדכן מהנעשה בחצה"ק ביאלה.