מדוע אמר הבעל שם טוב הקדוש שאין מה לדאוג?
סיפר רבי מאיר מרגליות לרבי זעליג דק"ק לטשוב, פעם אחת נסע הבעל שם טוב הקדוש לק"ק ברוד דרך הורודנקא, עצר לפני ביתי וביקש שיקראו לי לצאת, באותו הזמן עדיין לא הייתי אב"ד בהורודנקא.
ביקש ממני הבעל שם טוב הקדוש: מאיר, תשב עמי בעגלה ותיסע עמי לק"ק ברוד. לקחתי מיד את הטלית ותפילין, מעיל, ונסעתי עימו.
הבעל שם טוב הקדוש נכנס לאכסניה בברוד כדרך הסוחרים, ובאו אליו לשם רק שני אנשים: אחד נגיד והשני אינו נגיד, אבל, שניהם היו אנשים חשובים, ונתנו לו שלום, ובאו אליו כמה פעמים.
לפני שיצאנו משם לדרך, ראיתי שנגמר לבעל שם טוב הקדוש הכסף, ולא נותרה לו אף פרוטה, והצטערתי שלא לקחתי מעות מביתי, ושמעתי שהבעל שם טוב אומר לעגלון, שיכין עצמו ליציאה לדרך, והודעתי לשני האנשים הנ"ל שהבעל שם טוב הקדוש יוצא לדרך, והם הגיעו להיפרד ממנו.
וכשראו שהבעל שם טוב הקדוש מתעכב בהכנות לנסיעה, הלכו לבית המדרש וביקשו שיודיעו להם מתי הבעל שם טוב הקדוש מוכן ליציאה לדרך, וכך היה.
בתחילה, כשהבעל שם טוב הקדוש הגיע לברוד, הנגיד נתן לו מטבע 'אדום זהב', ובליבי שמחתי שיוכל לו לשלם את הוצאות הדרך.
כשבאו להיפרד ממנו, לקח הבעל שם טוב הקדוש את המטבע, ונתן לנגיד הנ"ל ואמר לו: שנים עשר זהובים תתנו לאנשי הקלויז בברוד, כי הם חשובים בעיניי, כי רואה אני את השכינה הקדושה שורה על הקלויז, ושישה זהובים תחלקו לשאר העניים, ונסענו מהעיר.
כשראיתי, שהבעל שם טוב הקדוש בזבז את המטבע ה'אדום זהב' הנ"ל, נמס לבי בקרבי, כי ידעתי שאין לו אף לא פרוטה אחת להוצאות הדרך.
שאלתי אותו: למה עושה כן רום מעלתו, שהרי, אין לרום מעלתו אפילו פרוטה אחת להוצאות הדרך? והבעל שם טוב הקדוש השיב לי בלשון צחות:
תדע נאמנה, כל זמן שה' יתברך חי אין לנו מה לדאוג!
וכן היה, כשהגענו לק"ק רדוויל בני העירה באו לבקש מהבעל שם טוב הקדוש רפואות, ונתנו לו ממון.
וכך היה בכל מקום שעברנו בדרכנו, כשחזר הבעל שם טוב הקדוש לביתו, הביא עימו ממון.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
הבעל שם טוב הקדוש מלמד את הכח הגדול של האמונה, שאפילו אם אדם מאמין בדבר שהוא בלתי אפשרי בדרך הטבע, האמונה החזקה הופכת כל דבר לאפשרי ומעל הטבע, וזה פלא ומופת, שיכול לפעול לכל אחד, כי אין שום קשר לחובות וזכויות.
למחשבת האמונה – כח גדול: אומר על כל רבי נחמן: "דע, שהמחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם, יוכל לפעול שיהיה כך, ואפילו אם יחזק מחשבתו מאוד שיהיה לו ממון, בוודאי יהיה לו, וכן בכל דבר (ליקוטי מוהר"ן, קצ"ג).
קווה ותאמין - ולא תבוש: אף אדם לא יכול לסמוך על עצמו שישיג מה שרוצה, יש רק דרך אחת בטוחה להשיג כל מה שירצה, אם האדם יחזק בליבו את האמונה ותקווה בה' יתברך, עד שלא יהיה לו שום ספק שהקב"ה ימלא משאלות ליבו, באמת - אכן כך יהיה.
כבוד ה' – למלא משאלותיך: זהו כבוד ה', שהאדם יודע שרק הקב"ה יכול למלא צרכיו ולהושיע אותו, ולכן, פונה ומבקש ממנו, ובטוח שהקב"ה לא יחזיר פניו ריקם וימלא משאלותיו, ועל זה נאמר: "וידעת כי אני ה', אשר לא יבושו קווי".
בקש עבור השכינה הקדושה: מי שחכם יודע בכל דבר גשמי יש צורך גבוה והוא למען השכינה הקדושה, ומי שחזק במחשבתו, ומאמין בכוחו וגבורתו של ה' יתברך, הוא מבקש למען השכינה הקדושה, בקשתו לא שבה ריקם.
האמונה בשלוחי המלך – פועלת ישועות: האמונה בצדיקי הדור פועלת ישועות, כמו שהיה בזמן יציאת מצרים: "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" (שמות יד, לא), מי שמקושר לצדיק ומאמין בדבריו והולך בדרכו, הצדיק פועל עבורו ניסים וטובות גדולות בכל תחום שצריך: בבני חיי ומזוני. ואם אינו מאמין בצדיק הדור, אי אפשר לצדיק הדור לעשות עבורו טובות, ואין תרופה למכתו (מנחת יהודה, אמת ואמונה, ל"א).
העולם ניזון בשביל חנינא בני – היצמד אליו: איתא בש"ס יצאה בת קול, ואמרה: כל העולם ניזון בשביל חנינא בני, וכו', כי: שביל הוא צינור, שפתח הצינור ושביל השפע. וזה שכתוב "בשביל חנינא בני".
בשביל – השביל לשפע: 'שביל' הוא ה'צינור', הצינור לשפע נוצר בשביל חנינא בני, דהיינו השפע עובר דרך צדיקי הדור.
סוד חילוף האותיות: ידועה שיטת הבעל שם טוב הקדוש, סוד חילוף האותיות, וניתן להבין: כשיש לך 'רצון' לעשות רצון ה', ואתה נצמד לצדיק שהוא ה'צינור' (בכתיב חסר) לשפע, 'נוצר' לך 'כלי' לקבלת השפע ואתה זוכה שהקב"ה ימלא משאלות ליבך.
חזק ונתחזק! כח האמונה יכול לפועל ישועות לאדם, והחכם יחכם, וד"ל.
יהי רצון שיהיה לכלל ישראל שבוע טוב ומבורך בסימן אני ה' רופאך, רפואת הגוף והנפש, כל הברכות והישועות, אמן!