ליארצייט של רבי אלימלך מליז'נסק – כ"א אדר
רבי אלימלך הבטיח לפני פטירתו, שמי שיעלה לקברו לא יפטר מהעולם בלא תשובה.
אמר ה"תפארת שלמה" מרודומסק:
ביום זה עומד רבי אלימלך וכפיו פרוסות, והוא ממליץ טוב בעד השופכים שיח על ציונו, וקוראים מספריו הקדושים ללמוד ולקיים.
מי שלא עלה לציונו ידליק נר לעילוי נשמתו ויתן פרוטה לצדקה, וילמד מפניני תורתו, שידוע שלימוד תורת הצדיק נחשב כהשתטחות על ציונו כי בתורתו נמצאת חיותו, ונמצא שמי שלומד ודבק בתורתו, זוכה: להדבקות רוחא ברוחא, והצדיק מעלה את תפילתו ומבקש וממליץ בעדו לפני כיסא הכבוד, שנזכה, אמן!
'האחים הקדושים' – רבי אלימלך ואחיו רבי זושא
רבי אלימלך מליז'נסק היה תלמיד חכם גדול מופלג ובעל פלפול. בעצת אחיו רבי זושא מאניפולי, הוא התקרב לרבי דוב בער ה'מגיד' ממעזריטש זיע"א, והתעלה במעלות רמות ונשגבות בתורה וביראה.
סיפר רבי אלימלך לאחיו רבי זושא, שפעם אחת כשעלה למעלה - לעולמות העליונים, פגש את בעל 'חסד לאברהם' (סבו של החיד"א), כאשר ראה אותו בעל 'חסד לאברהם' שאלו: רבי, הנה אני חיברתי בעז"ה עשרה חיבורים קדושים, והם מאוד חשובים בגן עדן.
אמור נא לי, מפני מה מרעישים כל העולמות מתנועותיכם (בארץ) למטה? אמרו לי מה מעשיכם? כי לא נוכל לעמוד על עומקם עד היכן הדברים מגיעים...
עם כל גדולתו קדושתו היה רבי אלימלך ענוו במיוחד.
כיצד האדמו"ר הזקן מגדיר על ענוונותו של רבי אלימלך?
לאחר שיצא הספר 'נועם אלימלך', ניגש לאדמו"ר הזקן אדם אחד שביקש לדעת מה מהות מחבר הספר, וכששאל את השאלה, לא שם את הספר 'נועם אלימלך' על השולחן, אלא, מתחת הספסל כי היה מתנגד.
ענה לו אדמו"ר הזקן: "גם אם היית מניח אותו עצמו תחת הספסל, גם אז היה שותק ולא היה אומר מאומה".
לימוד מה'נועם אלימלך' - המסוגל לרפואה
האדמו"ר מוויזניץ בעל ה'ישועות משה' היה נוהג לומר לחסידים שנסעו לציון הקדוש של רבי אלימלך מליז'נסק, שלימוד בספרו 'נועם אלימלך' - מסוגלת מאוד לרפואה:
"כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי - אני ה' רופאך".
מקשה רש"י: "בוודאי כאשר לא ישים - למה לרפואה?"
אומר רש"י שברור שהקב"ה לא ישים על ישראל את כל המחלות שהוא שם על מצרים, אבל, איך הדבר קשור ל"אני ה' רופאך"?
מה החידוש היותר גדול?
רבי אלימלך מליז'נסק אומר שאפשר לפרש:
בריאת שמים וארץ היא חידוש גדול יותר מיציאת מצרים, אז מדוע כתוב: "אני ה' אשר הוצאתיך מארץ מצרים" היה לכתוב: אני ה' אשר בראתי שמים וארץ?
נראה מהדברים: שיציאת מצרים גדולה מבריאת שמים וארץ – איך יתכן?
הקב"ה ברא את העולם כדי להיטיב לבריותיו, ולכן, בריאת העולם אינה חידוש אצל ה' יתברך, כי טיבעו של הקב"ה - להרבות חסד ולהיטיב לברואיו.
אבל, הקב"ה הכה את המיצרים ביציאת מצרים הקב"ה במכות מופלאות, נשאלת השאלה:
איך יתכן שהקב"ה נותן 'מכות', שהרי, זה נוגד את טיבעו? וידוע:
"מפי עליון לא תצא הרעה"?
מכאן למדים:
מטרת המכות שהמצרים קיבלו, היה - להיטיב לעם ישראל!
הקב"ה היכה במיצרים נגד טיבעו, וזה – חידוש גדול!
כל מחלה – לא אשים עליך!
יש חיבור בין שני חלקי הפסוק, תחילת הפסוק: "כל המחלה אשר שמתי" לחלקו השני: "לא אשים עליך, כי אני ה' רופאך".
הקב"ה רוצה להיטיב לעם ישראל, ולכן, נגד טיבעו הכה את מצרים, עבור:
"כי אני ה' רופאך" – בלתי אפשרי שלא יהיה שום מחלה בעם ישראל, ולכן, הקב"ה הכה את מצרים, כדי לומר לעם ישראל, שלעולם הוא לא יתן להם מכה שאין לה רפואה, אלא: "כי אני ה' רופאך" – הקב"ה כבר הכין תרופה לכל מחלה שתהיה בעם ישראל
מפי עליון לא תצא רעות – לעולם!
כל מחלה שהקב"ה שולח, הוא כבר הכין מראש רפואה למכה, כי 'מפי עליון לא תצא רעות' – מזה מוכח ש'מפי עליון' לא יוצא 'רעות' כי טבעו של הקב"ה להיטיב לבריותיו, והכין לנו רפואה מראש, ומכאן מובן:
מחלה שאין בה רפואה – לא באה לעולם! וזהו: "לא אשים עליך".
"לא אשים עליך" – כל מכה שקיבלו המצרים, היא הטבה לעם ישראל כי הקב"ה לא ישים עליהם מכות אלו, נמצא:
כל המכות והמחלות שהגיעו על המיצרים, היו במטרה:
"לא אשים עליך" להיות רפואה לעם ישראל.
ודווקא מכות מצרים, הביאו ליציאת מצרים - לגאולת עם ישראל.
מה יקרה בביאת המשיח?
'ידועים דברי ה'נועם אלימלך', שבזמן שהמשיח יבוא יהיה בלבול גדול באמונה, ולכן, יהיה קשה מאוד להחזיק ולחזק את האמונה.
והדבר דומה לחבל גדול ממחזיקים אותו משני הקצוות, ומנערים אותו חזק חזק:
ורק מי שיחזיק חזק ב'חבל האמונה', ויזכה לקבל פני משיח במהרה, אמן!
בחודשים האחרונים, כל אחד הרגיש איך הקב"ה מנסה אותו כדי שיזכה להיגאל, רק עוד קצת תחזיק חזק... וישועת ה' כהרף עין.
לע"נ ה'נועם אלימלך' רבי אלימלך בן רבי אליעזר ליפמן ומיריש מאניפולי, זכות הצדיקים תגן על כל עם ישראל, ונזכה במהרה לגאולה ברחמים, אמן.