רבי נחמן - פרשת ויקרא
רצון בלי תוצאות - שווה?
הקורבן שיותר גדול מעשיה בפועל, והוא - הרצון. כפי שכתוב:
"אדם כי יקריב מכם - קורבן" – יש לך רצון להקריב איזה 'קורבן' לכבוד ה', אבל:
ברגע אחד, הכל משתבש, ושום דבר לא יוצא מרצונך הטוב.
אם כן, האם זה בכלל שווה שהיה לך רצון לעשות רצון ה'?
רצון שלא מומש, שווה – כקורבן ממש!
מוהרנ"ת מדגיש שהרצון – שווה המון! כי הוא:
הכח שמניע ומפעיל את האדם, ומביא – לסיום המעשה.
הרצון 'מצית' ומבעיר אש בליבך, וגורם לך:
להתלהב ולהתאמץ כדי לממש את הרצון.
דווקא הרצון מבעיר 'אש' בליבך לעשות רצון ה':
והוא שמקרב אותך לקב"ה, ועושה לו נחת רוח ושעשועים.
וזה עצמו – הקורבן שעולה לרצון לה' יתברך, כפי שאומר מוהרנ"ת:
"זֶה בְּעַצְמוֹ שֶׁהֵם מִתְיַגְּעִים וּלְהוּטִים אַחַר זֶה הוּא - בְּחִינַת קָרְבָּנוֹת".
רצון שלא מומש - שווה?
נכנסת לבית הכנסת, התחלת להתארגן לתפילה מתוך רצון חזק להתפלל בכוונה, ומישהו מאחוריך הפריע לך עד שנדליק לך ה'פיוז'... והריכוז נעלם, כל כך רצית, ואתה לא מבין למה... למה 'הנודניק' החליט לשבת דווקא אחרך... ולכן, חשוב לזכור:
הקורבן האמיתי שהקב"ה רצה לקבל ממך, הוא – דווקא הרצון!
הרצון היא הדרך, שיביא למימוש הרצון ולתוצאה מעשית, ולכן:
התוצאה – אינה העיקר, ודווקא הרצון – שווה מיליון!
הקורבן – ביטול רצונך מפני רצונו!
"כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ כָּל הַיּוֹם נֶחְשַׁבְנוּ - כְּצֹאן טִבְחָה" (תהילים מ"ד, כג').
למי שיש רצון, הוא דומה לצאן שהולך אחרי הרועה - בתמימות...
הוא בוטח בה' יתברך, שיראה לו את הדרך הנכונה.
לעשות רצון ה', מצריך לפעמים לוותר על רצונך – וזה הקורבן! וזה:
רצונו של בעל הרצון, שתיתן לו את – ליבך ורצונך!
הקב"ה רוצה את הלב שלך!
יהיו פעמים, שהקב"ה יגרום שלא תצליח לממש את רצונך לעבוד אותו, ותרגיש אכזבה מכך שהתאמצת, ושום דבר לא יצא, דווקא ברגעים אלו:
הקב"ה יחשב וימדוד את רצון הלב, בלי קשר – לביצוע בפועל.
לב מאוכזב – שווה מיליון! והוא הקורבן שלו הקב"ה מחכה!
ויש לך ניסיון נוסף: האם אחרי כישלון תפסיק לרצות להתקרב לקב"ה?
האם תכיר בחשיבות הרצון, ולא תפסיק לרצות?
הקב"ה רוצה שיתקיים בך: 'אין תשוקתם אלא לאביהם שבשמים'?
ואם עברת את המבחן – אשרייך! הקב"ה – מתגאה בך!
הקב"ה רוצה שתעבוד אותו ככה – דווקא ככה!
הקב"ה מתפאר בכישלונך בכל העולמות, דווקא זה - מפאר ומרומם את שמו.
על זה נאמר: 'יותר טוב אחת בצער ממאה שלא בצער'.
ליפול או להיכשל, ועדיין לבחור להמשיך לרצות – זה הקורבן שלך!
'לפום צערא אגרא' - השכר על הצער! ולא על ההצלחה!
שעת תפילה – שעת מלחמה!
אומר הבעל שם טוב הקדוש:
בימות משיח, אפילו אם אתה לא נענה בתפילתך:
היא עולה כאשה ריח ניחוח לה'!
כמו קורבן שהאדם היה מקריב בזמן בית המקדש.
מבאר מוהרנ"ת שעל זה נאמר בזוהר הקדוש:
"שֶׁזֶּה בְּחִינַת תְּפִלָּה, שֶׁהִיא - בְּחִינַת קָרְבָּנוֹת".
המאבק התמידי להמשיך לרצות למרות חוסר ההצלחה, זה ניסיון לא קל - והוא הקורבן!
אתה קבלן - השתדלות, ולא קבלן - הצלחות!
'ההשתדלות שלי, וההצלחה – בידי ה''!
אתה 'קבלן' – עשיה, ולא קבלן - הצלחה!
על תפילתה במסירות נפש, נאמר: "בְּחִינַת כִּי עָלֶיךָ הֹרַגְנוּ".
על מה שאתה מוכן 'למות' למסור נפש? זה – הקורבן שלך!
ואם טבחת את רצונך שלך, קבל הבטחה: ה' רועי – לא יחסר!
אתה – תעשה! ואני אעשה - כטוב בעיני!
"כָּל אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדְךָ לַעֲשׂוֹת – עֲשֵׂה".
אל תיתן לדמיון לייאש ולהפיל אותך!
הדמיון - כח המדמה הוא – יצר הרע!
הוא - 'עובד' עליך, מרמה ומשקר אותך!
הבחירה תמיד נשארת בידך: האם מחר גם תתאמץ?
אין ייאוש כלל בעולם, אל תכבה את ליבך!
מוהרנ"ת מסכם, אתה רק תרצה: "וַה' - הַטּוֹב בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה".
"עליך הורגנו - נחשבנו כצאן לטבח"
אמר דוד המלך: "מזמור לדוד ה' רועי לא יחסר".
אם תרגיש כ'שה', אז, הקב"ה יהיה - הרועה שלך!
תגיד לקב"ה – אני מוכן ללכת אחריך:
באש ובמים! רק "משכני אחריך ונרוצה..."
בסוף – תצליח לממש את הרצון!
הקב"ה - מבטיח!
בהצלחה!