רבי נחמן - פרשת תרומה
מנהיג הדור יגלה את – הטוב שבך!
להילולת משה רבנו - מנהיג הדור שמצא טוב בכל אחד מישראל.
לאחר חטא בעגל, הקב"ה אומר למשה רבנו: "רד, כי שחת עמך"!
העם חטא בע"ז שעליה נאמר: "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני", אבל:
משה רבנו - מנהיג לדור לא מוותר!
הוא מבקש ומתחנן לקב"ה שיסלח לעם, וזוכה לתשובה: "סלחתי – כדברך"!
איך הקב"ה סולח על ע"ז?
הקב"ה מגלה למשה רבנו את סוד י"ג מידות, שמוכיחות את רחמי ה' המרובים, ואומר לו:
כל זמן שישראל חוטאין, יעשו לפני כסדר הזה - ואני מוחל להם.
אומנם, לא מגיע מחילה מצד המעשים, אבל – הקב"ה מוחל בזכות הברית שכרת לאבות.
תשובה עם י"ג מידות של רחמים, והקב"ה – סולח לנו.
רק מנהיג הדור - משה רבנו יכל להתעקש על מחילה לעם, וכך, לגלות את סוד י"ג מידות של רחמים, כי אומר הזוהר הקדוש:
כשמשה רבנו נולד, הקב"ה ייחד את שמו עליו, שנאמר:
"וַתֵּרֶא אוֹתוֹ כִּי - טוֹב הוּא" – משה רבנו הוא 'עצם' הטוב, ולכן, יש בכוחו:
משה רבנו הוא עצם הטוב, ולכן, אומר מוהרנ"ת, יש לו כח:
"תָּמִיד לִמְצֹא הַטּוֹב בְּכָל אֶחָד, אֲפִילּוּ - בְּפוֹשְׁעֵי יִשְֹרָאֵל".
משה רבנו יודע לעורר זכות בכל אחד מישראל, והקב"ה:
מתרצה לו, ומצווה עליו לבנות את המשכן.
מה הקשר בין חטא העגל לבניית המשכן?
משה רבנו לימד זכות על כל אחד, ע"י: "מְעוֹרֵר הַטּוֹב - שֶׁבְּכָל אֶחָד".
משה רבנו – יודע לעורר את הטוב ש'רדום' בכל אחד!
יש בך טוב - ואתה חייב להכיר בו, כי הוא נועד לשרת את כלל ישראל.
כל אחד צריך לנדב לבנית המשכן את הטוב שבו, ואנו צריכים להכיר בטוב שבנו, ולנדב אותו לבנית את בית המקדש, כי:
"כִּי הַמִּשְׁכָּן נִבְנָה, מִכָּל הַטּוֹב שֶׁנִּתְבָּרֵר - מִכָּל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל".
את הטוב שבך, רק:
מנהיג רחמן כמשה רבנו, יכול לגלות לכל אחד מישראל!
מהטוב שבך – יבנה בית המקדש!
כל אחד הביא לבנית המשכן את הטוב שלו, בבחינת:
"זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת וּתְכֵלֶת וְאַרְגָמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְכוּ'".
כך בזכות הטוב שבכל אחד מאיתנו, יבנה בית המקדש, וכל אחד יביא, כמו במשכן:
"זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת וּתְכֵלֶת וְכוּ' הֵם בְּחִינַת הַגְּוָונִין עִילָאִין".
אי אפשר לבנות את המשכן אם אין את כל גווני עם ישראל, שהם בבחינת:
נחושת ותכלת וארגמן תולעת שני ושש עיזים, ועורות אילים... ועוד...
המשכן לא נבנה רק זהב וכסף - אתה שומע???
כך, בית המקדש יבנה בזכות - הטוב שיש בכל אחד מאיתנו!
הקב"ה מתפאר בך, ובכל - אחד מעם ישראל!
בלי הטוב שבך, אפילו אם הוא כנחושת – אין משכן!
רק שילוב הטוב של כלל ישראל - בונה משכן, ויגרום:
לבנית בית המקדש, וזהו שכתוב: "יִשְֹרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאֵר".
מוהרנ"ת, מחדד את הדברים ואומר, שיש נקודות טובות:
"אֲפִלּוּ בַּפְּחוּתִים שֶׁבָּהֶם! מַה שֶּׁאֵין בַּחֲבֵרוֹ... וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִתְפָּאֵר בָּהֶם".
הקב"ה מתפאר בך, גם אם אתה לא זהב טהור משובץ ביהלומים...
בלעדיך, אי אפשר לבנות משכן! תזכור טוב את הדברים!
יש באדם הזה - איזה טוב? כן!
בכל אחד יש איזה טוב שאין בחברו, אומר על כך הקב"ה למשה רבנו:
דווקא השוני - מביא לשלמות נפלאה של המשכן!
וזה בבחינת: "גְּוָונִין עִלָּאִין שֶׁיֵּשׁ בְּכָל אֶחָד מִיִּשְֹרָאֵל".
שחורה אני, אבל – גם נאווה!
דווקא אחרי חטא העגל, בני ישראל הצטוו לבנות את המשכן מהטוב שכל אחד הביא, כי הטוב הזה היה הסנגור – הכי טוב על חטא העגל, ומוכיח:
"שְׁחֹרָה אֲנִי - בְּמַעֲשֵֹה הָעֵגֶל, וְנָאוָה אֲנִי - בִּמְלֶאכֶת הַמִּשְׁכָּן".
נכון שחטא העגל 'השחיר' אותך, אבל:
מלאכת המשכן מוכיחה שאתה – גם 'נאווה'...
אתה חושב שאתה מלוכלך – ב'שחור' מ'שחור' של עבירות? אתה טועה!
בכוחו של משה רבנו – מנהיג הדור, למצוא את הטוב שיש בכל אחד, ואת הטוב הזה - הוא יתרום למשכן:
גם אם הוא חושב שהוא 'שחור'!
הצילו! מי יעזור לי?
יש מומחים מיוחדים, למצוא את הטוב שיש בכל אחד, ואלו:
צדיקי הדור! שע"י ליקוט הטוב מכל אחד, הם - בונים משכן!
(ליקוה"ל או"ח, השכ' הבוקר, א').
יש אנשי חינוך, רבנים ורבניות, מורים ומורות:
שהם - צדיקים וצדיקות, כמו – משה רבנו, והם:
יודעים למצוא, לעורר ולרומם את הטוב שיש - בכל אחד ואחד!
והם אלו שבאמת: בונים את משכן - בית האלוקים!
שירד בעתיד הקרוב מהשמים, והקב"ה - ישכן שמו שם!
הטוב שבי – ייחודי רק לי!
הטוב שבך, מיוחד – רק לך, ומגלה את נקודת האלוקות שבך.
בלעדי הטוב שבך, לא יהיה המשכן - בית המקדש מושלם!
ואל תנסה להיות דומה לחברך, כי אז - איך יבנה בית המקדש?
אתה - הפאר של עם ישראל!
על ריבוי הגוונים בעם ישראל, אומר הקב"ה:
"ישראל אשר - בך אתפאר"! אומר הזוהר הקדוש:
"כי עיקר היופי וההתפארות הוא, כאשר - מתכללים כל הגוונים כאחד".
אומר מוהרנ"ת: גם מי שנראה כהכי פחות, יש בו נקודות טובות - שאין בחברו!
רוצה שיבנה בית המקדש? תביא את הגוון שלך, וכך נזכה:
"ועשו לי משכן, ושכנתי בתוכם", והבן!
תאמין בעצמך, כי – אתה מאמין בבורא עולם
פעם אחת, רבי נחמן גער בתלמידו האהוב רבי נתן, ואמר לו:
"וְאִם יֵשׁ לְךָ אֱמוּנָה, אֵין לְךָ - אֱמוּנָה בְּעַצְמְךָ"!
והזכיר את מאמר חז"ל: "כִּי מִי בַז לְיוֹם קְטַנּוֹת - מִי גָּרַם לַצַּדִּיקִים שִׁיִּתְבַּזְבֵּז שֻׁלְחָנָם לֶעָתִיד לָבֹא? מבאר רבי נתן:
"שֶׁעִקַּר קַטְנוּת הָאֱמוּנָה שֶׁלָּהֶן הָיָה - בָּהֶם בְּעַצְמָן"!
ואפשר לפרש, שלא האמינו שהקב"ה – טוב לכל, וכל אחד ישראל:
חשוב וגדול - בעיניו יתברך! וזה הוכחה שהאדם לא מאמין בעצמו!
מסכם רבי נתן, צריך להיות לאדם:
"אֱמוּנָה בְּעַצְמוֹ, שֶׁגַּם הוּא - חָבִיב בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ".
ובגלל גודל טובו וחסדו של הקב"ה (שיחות הר"ן, קמ').
תן לשכינה לשכון בך - אתה ראוי!
הקב"ה רוצה שתכיר בטוב שבך, כי:
הוא רוצה לשכון בתוכך! תאפשר לו...
אל תסלק את השכינה ממך - ומעמך!
רק אתה ואת תביאו – לשלמות המקדש!
הבא את הטוב שבך לבית המקדש, ומהר!
עד מתי עוד נחכה?
בזכותך - תתגלה מלכות ה', תבקש - קום דוד מלכא משיחא:
ויבנה בית המקדש, ושם - נפגש!
להתראות!