רבי נחמן - פרשת תולדות
המתכון המנצח – חיבור גשמיות ורוחניות ל'אחד'
יצחק אבינו הכין ברכות לבניו:
ליעקב – ברכות רוחניות, לעשיו – ברכות בגשמיות.
איך יעקב אבינו חשב שיצחק יחיה בלי פרנסה – בלי ברכות גשמיות?
ומדוע רבקה אמרה ליעקב ל'גנוב' את הברכות הגשמיות?
למה לגנוב ברכות גשמיות?
יצחק אבינו רצה שיעקב יעסוק רק:
בחיים רוחניים – לימוד תורה וקיום מצוות, ועשיו ידאג לצרכיו הגשמיים, אבל:
עשיו לא הסכים להיות שותף בחלק הרוחני של יעקב!
לא הייתה ברירה לרבקה אמנו, אלא:
להדריך את יעקב איך 'לגנוב' את הברכות הגשמיות שהוכנו לעשיו!
יעקב חי בעולם הזה ו"אם אין קמח אין תורה" צריך גם פרנסה...
העשייה גשמית – מתקנת את האדם!
יצחק אבינו לא רצה שעם ישראל יעסוק בעולם החומרי, הוא רצה שיחיה רק חיים רוחניים, ומה יהיה על הפרנסה?
"זכה, ומלאכתו נעשית על ידי אחרים" – בגדר: "ועמדו זרים ורעו צאנכם".
אבל, הקב"ה לא רוצה שנחיה רק חיי רוח, ולכן:
יעקב אבינו נאלץ לגנוב את הברכות!
לחיות גשמיות ולהריח – גן עדן!
יעקב אבינו לבש את בגדי החמודות של עשיו, שהיו בגדי האדם הראשון והריחו ריח גן עדן. וכשנכנס לאביו יצחק הוא הריח את ה'גן עדן', אבל:
כאשר הוא מישש את הידיים, הוא הרגיש שהם - ידי עשיו!
וכך, עם ישראל זכה ל'ברכה' מיוחדת:
לחיות את החיים הגשמים - עפ"י רצון ה'!
כל אחד צריך לעבוד ולדאוג לצורכי ביתו הגשמיים: דירה, אוכל ובגדים, וגם טיולים... אבל:
לשאוף שהגשמיות תריח – ריח גן עדן!
איך גשמיות ורוחנית – הולכים ביחד?
יעקב היה איש תם - יושב אוהלים, והיה לו רק רצונות רוחניים.
עשיו איש שדה – הוא רצה את רק 'העולם הזה', וחוץ מזה:
לא ראה כלום בעיניים! יעקב אבינו קיבל תפקיד מיוחד:
לשלב את החיים הרוחניים עם הגשמיות של ה'עולם הזה'.
האם זה אפשרי? איך - עושים זאת?
לחיות בעולם גשמי עם ריח גן עדן
תחיה את חייך הגשמיים, ותוכיח שה'הקול - קול יעקב'.
תלבש את בגדי עשיו - בגדי 'החושך', ושם:
תרגיש את ה'אור האלוקי, ותדע – 'יש ה' בקרבך'!
מה עשו הכוהנים בבית המקדש?
עבודת הכוהנים בבית המקדש היתה גשמית - הקרבת קורבנות, אך הם:
ראו את הרצון והשורש הרוחני של עבודתם – עשית רצון ה'!
האם גם אתה ואני יכולים למצוא שורש רוחני בעבודה, ולהפוך את הגשמיות:
לקורבן - אישי ריח ניחוח לה'? בהחלט!
כל עבודה גשמית שתעבוד, תוכל לקבל שכר רוחני גדול, רק:
אם תצרף את הקב"ה, להיות איתך שותף פעיל – ותעשה רצונו!
יעקב אבינו - סלל את הדרך לכולנו...
העשייה הגשמית - הידיים ידי עשיו
יעקב אבינו – היה כולו תורה, אבל, לקח על עצמו משימה כפולה:
לעבוד ולחיות את העולם הגשמי, מתוך ידיעה תמידית שכל מה שיעשה:
יהיה רצון ה', ז"א – הוא חי את העולם הזה בניחוח – גן עדן!
היום, כל אחד שרוצה יכול לעמוד במשימה, ולהרוויח בענק:
כשנשמתו תחזור ליוצרה, היא תחזור – זכה ונקיה!
יש דרך – סלק את החושך ותזריח אור!
החיים הם ניסיון בכל רגע ורגע, והכל - בשביל שהבחירה, ושכרך מובטח בעולם הבא, רק תעמוד באתגר: "הקול קול יעקב – והידיים ידי עשיו".
ידיך - יעסקו בגשמיות, וליבך יישאר מחובר - ל'קול יעקב'.
לפעמים בעבודה הגשמית יש 'הסתרה', ולא רואים שיש לה שורש רוחני, אבל, אפשר לסלק את ההסתרה ע"י חיבור ל'יחוד ה'':
'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' – תמליך את הקב"ה על הגשמיות.
תרגיש איך הקב"ה נמצא – איתך עימך ואצלך, ותזכה:
לניצחון המלחמה של חייך, והחיילים היקרים - הוכיחו זאת!
ראית את הציציות? שמעת את ה'שמע ישראל'? ו'אין עוד מלבדו'?
קביעת מזוזה וקריאת התורה בתוך התופת, הוכיחו שהקב"ה שותף פעיל בלחימה:
ולומדי התורה הרגישו את חובתם בשותפות:
כל אחד 'אימץ' חייל והתפלל ולמד לזכותו, לקח על עצמו - חיזוק לזכותו, עם ישראל קרא גמר את התהילים אלפי פעמים, ספרי זוהר, הפרשת חלה, כל אחד קיבל חיזוק נוסף בשמירת שבת, ועוד...
החיילים זכרו שהקב"ה איתם, והם עם הנצח – ונצחו!
אור 'עתיקא קדישא' – ריח גן עדן
התורה היא החיות והקיום של כל העולם והבריאה, הסתכל באורייתא וברא עלמא! שואל האריז"ל: איך העולם התקיים לפני קבלת תורה?
ומסביר, שיש בעולם אור אלוקי מ'עתיקא קדישא', וזה:
האור שהאיר והחייה את העולם לפני קבלת תורה.
האבות הקדושים - חיו לפני קבלת תורה, וקיבלו את חיותם מאור זה.
גם אני יכול לקבל - אור מ'עתיקא קדישא'?
לא קל למצוא בעבודה הגשמית קשר לרוחניות, כי העבודה הגשמית נראית:
רק גשמית... אבל – לא! אור ה' שמצוי שם בהעלם הוא – מאור 'עתיקא קדישא'.
אתה מרגיש שהקב"ה נמצא איתך, ומצליח לך את - העשייה!
אומר על כך מוהרנ"ת, שמי שחי כך, הוא מקבל:
מהחסד הנעלם ומריח מניחוח - גן עדן!
ה' אלוקינו, 'אחד' יחיד – ואין עוד!
'שמע ישראל ה' אלוקינו – ה' אחד'! תתרכז בקריאת שמע:
ו'תייחד' את הקב"ה על - עולם המעשה!
בשעות העבודה תזכור שאין שום מציאות בעולם חוץ מה' יתברך, ואז:
תקבל סייעתא דשמיא, וכל אשר תעשה - תצליח!
לחיות גשמיות להריח גן עדן – אפשרי?
לכל דבר גשמי יש שורש רוחני, ואם תגיע לשורש הרוחני:
עבודתך תהפוך כעבודת הכוהנים ותעלה - 'אישי ריח ניחוח לה''.
ומתברך, שהאור הרוחני מביא לו את הברכה הגשמית:
"ויתן לך האלוקים - מטל השמים ומשמני הארץ - ורוב דגן ותירוש..."
אור רוחני – שפע גשמי!
שמעת את המושג 'לעשות לקב"ה דירה בתחתונים', זה בדיוק זה, כך:
אתה גורם לקב"ה נחת רוח, ומביא ישועה וניסים לעם ישראל.
מאתגר? נכון! אבל, הדרך כבר נסללה עבורך...
"ויתן לך מטל השמים ומשמני הארץ..."
שפע ברכות וישועות, אמן!