רבי נחמן על הפרשה

"לך לך" – לייעודך, לשליחות חייך, למרות – שאינך מבין...

הקב"ה 'תפר' לך תוכנית חיים - 'שתפורה' למידותיו. דרכה תבין ש'אין עוד מלבדו' ויתגדל ויתקדש שמו, ויתפרסם בעולם. מתוך תורת רבי נחמן מברסלב על פרשת השבוע - לך לך (יהדות)

|
1
| כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת לך לך

'לך לך' – אל ה'לא' נודע, אל – יעודך!

"לך לך מארצך..." - הקב"ה מבקש מאברהם אבינו:

"לך לך" אל ה'לא' נודע - אומר מוהרנ"ת ואתה תעבור הרפתקאות שלא חשבת, שהם:

"בְּחִינַת - נִיסְיוֹנוֹת וְצֵרוּפִים וַעֲלִיּוֹת וִירִידוֹת בְּלִי שִׁעוּר".

"לך לך" – לייעודך, לשליחות חייך, למרות – שאינך מבין...

"לך לך" – בשביל שהקב"ה יוביל אותך, ואל תסטה ממנו.

הקב"ה 'תפר' לך תוכנית חיים - 'שתפורה' למידותיו.

דרכה תבין ש'אין עוד מלבדו' ויתגדל ויתקדש שמו, ויתפרסם בעולם.

'לך לך' – אל ה'לא' נודע!

הקב"ה 'טבע' בך כוחות נפש, שתואמים לשליחותך:

קיבלת יעוד מיוחד, כי יש לך נשמה גבוהה.

אם תהיה כמו כולם, נשמתך – לא תגיע ליעודה!

אם תלך – גם תגיע לייעוד חייך! עזוב את הרגיל והמוכר – ולך לך.

בלי ידיעת - שום דבר, בלי להבין - כלום מכלום!

ללכת אל - ה'לא' נודע! ורק אם תלך – תגיע לייעודך!

חשב מסלול מחדש, ובחר – בחירות חדשות...

למה דווקא אני צריך - לבחור?

מוהרנ"ת מגדיר את הניסיונות, ואומר:

"וְכָל הַצֵּרוּפִים וְהַנִּסְיוֹנוֹת, הֵם בְּחִינַת - מִלְחֶמֶת עֲמָלֵק"

הליכה לאמת של נשמתך, היא המלחמה הפרטית שלך:

ב'עמלק' הפרטי ששוכן בתוכך, וקשה לך - לגבור עליו!

אומר רבי נתן, שהקב"ה אומר לאברהם אבינו – לך לך, הוא:

"מְּרַמֵּז בָּזֶה - לְכָל אָדָם שֶׁבָּעוֹלָם" – כי מעשה אבות סימן לבנים.

לך בכוחך זה – הדרך כבר נסללה עבורך!

אברהם אבינו סלל את הדרך לעמוד בצווי, שלוחש לך - 'לך לך'!

מוהרנ"ת מדגיש, שהכוונה שהאדם ילך לעצמו:

כי הקריאה הזאת אומרת, שאתה הוא עצמך – נשמתך:

"מַה שֶּׁנִּקְרָא אֲנִי, הוּא - רַק הַנְּשָׁמָה".

ואם תשאל: ומי אני בכלל? עונה מוהרנ"ת:

"עִקַּר הַכַּוָּנָה עַל הַנְּשָׁמָה, שֶׁהוּא - עֶצֶם הָאָדָם, כַּיָּדוּעַ".

לך לך לעצמך  - למקור נשמתך!

לך לך מארצך – כל אחד 'נתקע' בדברים ארציים נמוכים, שקשה לו לצאת מהם, אבל, מוהרנ"ת מעודד ואומר, שזה רק:

"נִּדְמֶה לְּךָ שֶׁקָּשֶׁה - לָצֵאת מִשָּׁם"!

כח הדימיון - מתעתע בך! שהקושי, התאווה – גדול עליך.

אבל, אברהם אבינו יצא מכל מה שרגיל – וגם אתה, ולכן:

"אעפ"י כֵן, אַתָּה צָרִיךְ לְהִתְגַּבֵּר לֵילֵךְ - מִתּוֹךְ אַרְצְךָ".

תוריד את ה'כבלים' שקשרו אותך למולדתך:

"וּמִמּוֹלַדְתְּךָ - אֵיךְ שֶׁנּוֹלַדְתָּ, בְּאֵיזֶה גַּשְׁמִיּוּת שֶׁנּוֹלַדְתָּ".

וצא גם: "וּמִבֵּית אָבִיךָ - שֶׁהֵם הַמִּשְׁפָּחָה וְהַשְּׁכֵנִים וּקְרוֹבָיו וּמְיוּדָעָיו".

ארצך, מולדתך ובית אביך, הם – מונעים ממך להגיע ליעוד נשמתך, כי לפעמים:

"דֵּעוֹתֵיהֶם וּסְבָרוֹתֵיהֶם הַהֲפוּכוֹת - מִן הָאֱמֶת".

הקב"ה בא אליך בקריאה:

"מִכֻּלָּם אַתָּה צָרִיךְ לָצֵאת וְלֵילֵךְ - לְךָ לְנִשְׁמָתְךָ כַּנַּ"ל".

ואם אין אתה מאמין בעצמך, אומר מוהרנ"ת באהבה רבה:

"כִּי אַתָּה צָרִיךְ לְהַאֲמִין – שֶׁבְּוַודַּאי! אֵין הקב"ה בָּא: בִּטְרוֹנְיָא עִם בְּרִיּוֹתָיו".

אם הקב"ה מבקש שתשנה כיוון, סימן – שאתה יכול לנצח את כל הקשיים והמניעות, כי:

"אֵין הקב"ה שׁוֹלֵחַ לְהָאָדָם מְנִיעוֹת שֶׁלֹּא יוּכַל לַעֲמֹד בָּהֶם".

כמו אברהם אבינו, גם אתה יוצא למסע רצוף קשיים וניסיונות, ומפרש רש"י:

"וְלֹא גִּלָּה לוֹ הָאָרֶץ מִיָּד, כְּדֵי - לְחַבְּבָהּ בְּעֵינָיו!

וְלָתֵת לוֹ שָֹכָר - עַל כָּל דִּבּוּר וְדִבּוּר".

הקב"ה לא מגלה לך את הטוב שמחכה לך בסוף המסע...

תצא – בלי לדעת שכרך!

מוהרנ"ת מחדד את הקושי, ואומר שבהתחלה הקב"ה לא יגלה לאדם:

"מַה שֶּׁיִּזְכֶּה אִם יַעֲמֹד בְּזֶה הַנִּסָּיוֹן וְהַצֵּרוּף".

שליחותך תביא לך "אוֹרוֹת נִשְֹגָּבוֹת כָּאֵלֶּה"! לנצח נצחים:

"כִּי מִי פֶּתִי וְסָכָל - שֶׁיַּשְׁלִיךְ נְעִימוּת לָנֶצַח כָּזֶה"!

ולכל הניסיונות יש: "תַּכְלִיתוֹ הַטּוֹב הַנִּצְחִי"! ובחרת בחיים!

מתי נלמד לבחור נכון?

נדמה לך שכח הבחירה 'גדול' עליך? אז, תזכור טוב:

הבחירה ביד האדם! רבי נחמן מסביר בליקוטי מוהר"ן (תניינא, ק"י):

"שָׁמַעְתִּי שֶׁאִישׁ אֶחָד שָׁאַל אוֹתוֹ כֵּיצַד הוּא הַבְּחִירָה?

הֵשִׁיב לוֹ בִּפְשִׁיטוּת: שֶׁהַבְּחִירָה הִיא - בְּיַד הָאָדָם בִּפְשִׁיטוּת".

אל תסתבך! מאוד פשוט – הבחירה בידך!

איך זה יתכן? תפנים כלל חשוב מאוד:

"אִם רוֹצֶה – עוֹשֶׂה! וְאִם אֵינוֹ רוֹצֶה - אֵינוֹ עוֹשֶׂה"!

תפסע בביטחון - ב'גן המבוכה'!

מוהרנ"ת כותב משפט עוצמתי:

"וְרָשַׁמְתִּי זֹאת, כִּי הוּא - נִצְרָךְ מְאֹד, כִּי - כַּמָּה בְּנֵי־אָדָם, נְבוּכִים בָּזֶה - מְאֹד!

ולמה היה צריך לרשום זאת?

"מֵחֲמַת שֶׁהֵם מֻרְגָּלִים – בְּמַעֲשֵׂיהֶם, וּבְדַרְכֵיהֶם - מִנְּעוּרֵיהֶם מְאֹד"!

כח ההרגל - הורס לך את הבחירות הנכונות שלך חייך!

"עַל־כֵּן, נִדְמֶה לָהֶם - שֶׁאֵין לָהֶם בְּחִירָה ח"ו, וְאֵינָם יְכוֹלִים לְשַׁנּוֹת מַעֲשֵׂיהֶם!".

בום! אתה יודע מי כאן הפושע? כח הדמיון, הוא – יצר הרע!

כח הדמיון – העמלק שבך!

רבי נחמן ממשיך ואומר: אל תאמין לו, תקשיב למי שכבר – ניצח אותו!

"אֲבָל בֶּאֱמֶת - אֵינוֹ כֵן! כִּי בְּוַודַּאי יֵשׁ לְכָל אָדָם בְּחִירָה תָּמִיד עַל כָּל דָּבָר"!

יש בחירה – בוודאי! לכל אחד, לכל אדם! תמיד! ובכל דבר!

'לך לך' – כַּוֵּן את ה'ווייז' של נשמתך – ליעוד חייה!

סוד החיים, הוא - סוד גדול! מתי תלמד לבחור נכון?

מוהרנ"ת מסיים את תורה ק"י במילות 'מחץ':

"וּכְמוֹ שֶׁהוּא רוֹצֶה - עוֹשֶׂה! וְהָבֵן הַדְּבָרִים – מְאֹד"! (ליקו"מ, תניינא קי').

הבחירה בידך! אל תספר סיפורים, בעולם הנצח הם – לא מתקבלים.

חבר שלך סחב אותך? אין כזה דבר! תרוץ עלוב של יצר הרע.

רוצה - עושה, לא רוצה - לא עושה!

'גן המבוכה' – עדי רן מסביר איך לפסוע בלי להתבלבל...

'לך לך' - בדרכים רבות הלכנו...

לא מצאנו את עצמנו...

ואני הקטן, האחרון שבעם, עומד פה נרגש ונפעם:

כי אתה – קדוש! ושמך – קדוש!

וקדושים בכל יום – יהללוך סלע!

אל תשכח – שאתה קדוש, ולכן: 'לך לך' – בלי להסס!

שכרך – רב מאוד! ואברכך ואגדלה שמך!

והיה ברכה, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
רבי נחמן ענק..לא הייתי מודע לזה..רצוי להתאבק בעפר רגליו
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות