גשם – לא בסוכתו של הבעש"ט הקדוש!
באחת השנים, בליל א' דסוכות ירד גשם זלעפות, ובעיירה מזיבו'ז עברה שמועה, שהגשמים פוסחים על סוכתו של הבעל שם טוב הקדוש.
כאשר המתנגדים שמעו זאת, הם ביקשו לראות זאת בעיניהם, באו ונכנסו לסוכתו, וראו את הפלא הגדול - איך הקב"ה יושב עם החבריא קדישא ואפילו טיפת גשם אינה חודרת בתוך הסוכה.
אולם לא היה במחזה זה להשפיע עליהם מאומה, ובעודם יושבים שם וצופים במחזה, הלעיזו על נביא ה' ודיברו עליו סרה.
ובבוקר, שאל אותם הבעל שם טוב הקדוש בזה הלשון: היתכן?!
יושבים בסוכה ומדברים על הבעש"ט?! ענה אחד המתנגדים:
איך יודע הרבי? היתכן שהמלאכים סיפרו לו?!
וכי אפשר שהמלאכים מספרים לשון הרע?!
אמר להם הבעל שם טוב הקדוש: אותם מלאכים שנולדים מדיבורי לשון הרע, מדברים לשון הרע, והם באו לספר לי...
הוסיף הבעל שם טוב הקדוש, ואמר: הייתם בסוכתי וראיתם שאין יורדים עליה גשמים, הבה ואגלה לכם פשט בזה:
אמרו חז"ל (סוכה כח, ב'): הלא המשילו גשמים שיורדים בסוכה לעבד שבא למזוג כוס לרבו, ושפך לו רבו קיתון על פניו, ובכן:
עתה דעו לכם - שממני הקב"ה שבע רצון.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
מי קישט את סוכת הבעל שם טוב הקדוש?
ומה הקשר להפטרת גוג ומגוג?
מי מקשט את הסוכה? הבעל שם טוב הקדוש היה נוהג לומר, שהנוי של סוכתו הם היהודים הפשוטים – שמקבלים עליהם עוול תורה ומצוות, כי הם גורמים למעלה שמחה גדולה, ע"י שמקיימים מצוות, כי הם עובדים את הקב"ה - מצד האמונה הפשוטה (ספר השיחות).
הסוכה - 'ימינו תחבקני': לאחר שעברנו את ימי היראה שהיו "שמאלו תחת ראשי", הגיעו לחג סוכות שהוא "ימינו תחבקני".
'חיבוק' מענני הכבוד מהשכינה הקדושה: הסוכה מגנה על האדם כפי שענני הכבוד הגנו על עם ישראל במדבר, וזהו כ'חיבוק' מהשכינה הקדושה, ששומרת ומגנה על כל מי שנכנס לחסות בסוכה, והיא זכר לענני הכבוד ששמרו והגנו על עם ישראל במדבר.
סוכה - מידת הענווה: אין בסוכה את הנוחות שיש בבית, ודווקא זה גורם לאדם להרגיש קצת ענווה, קצת 'חסר', קצת - 'אין'.
נוחות – אין! ענני הכבוד – יש! דווקא בגלל התנאים הלא נוחים בסוכה, האדם זוכה שענני הכבוד סוככים ומגנים עליו, והשכינה שורה עליו.
ענני הכבוד – המשך ליווי לכל השנה: מי שיושב בסוכה, זוכה לליווי והגנה של ענני הכבוד במהלך כל השנה, וכלל שהאדם יושב יותר בסוכה, כך זוכה ליותר הגנה, טובות וישועות במהלך השנה.
יש ענווה – יש שכינה: הקב"ה משכין שכינתו דווקא על נמוכי הרוח כמו שנאמר: "אשכון את דכא ושפל רוח". אדם שמרגיש שפל רוח 'אין' - מול גדלות ורוממות הבורא יתברך, יכול להתקרב ולהתקשר לקב"ה ביראה ובעבותות של אהבה.
הגאווה – שקר ו'תעתוע': יש אנשים שהתברכו בדברים שיכולים לגורם להם להתגאות, כגון: עושר וכבוד, חכמה וכישרונות ועוד, יש להם ניסיון קשה! לזכור ששום דבר לא שלהם באמת, והכל 'מתנת שמים' כי על אדם גאה, אומר הקב"ה: "אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת", והתוצאה: "ומסתלק ממנו בוודאי" (סוטה ד).
כיצד אדם עשיר, חכם או מוצלח לא יכשל בגאווה? ניסיון קשה! אבל, הקב"ה לא שולח לאדם ניסיון שלא יכול לעמוד בו... ומי שקיבל כזה ניסיון, זה במטרה שיזכה על ידו להתקרב יותר לקב"ה.
בחול המועד סוכות קוראים את הפטרת גוג ומגוג, מדוע? יש קבלה שמלחמת גוג ומגוג תהיה בסוכות (טור או"ח סימן תצ'), שהרי, העולם אומרים:
'זה גדול כמו - גוג ומגוג', והכוונה ש'גוג ומגוג' היה - בעל גאווה גדולה!
לגוג ומגוג היתה גסות רוח - גדולה מאוד! ולכן, בכל שנה, המלחמה הזאת מתעוררת בחג הסוכות מחדש, ובכל דור ודור! ולכן:
מי שרוצה שמירה והגנה, צריך לעבוד על מידת הגאווה, ולאמץ - ענווה, עד שיבין שלא כוחו ועוצם ידו עושה לו את החיל הזה.
יהי רצון שנשמח נזכה בחג עם שבעת האושפיזין, וענני הכבוד יסוככו עלינו גם במהלך השנה, ונזכה במהרה לגילוי מלכות ה', וביאת המשיח ברחמים, ובנין בית המקדש במהרה, אמן!